شرفبافی به مهر خبر داد:
امکان واگذاری سهام هما در بورس وجود دارد
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - مدیرعامل ایران ایر عرضه سهام این شرکت هواپیمایی در بورس را از جمله روشهای قابل اجرا برای خصوصی کردن این ایرلاین معرفی کرد.
تبسم مهر - مدیرعامل ایران ایر عرضه سهام این شرکت هواپیمایی در بورس را از جمله روشهای قابل اجرا برای خصوصی کردن این ایرلاین معرفی کرد.
فرزانه شرفبافی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره امکان واگذاری سهام ایران ایر در بازار سرمایه برای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی هما گفت: امکان این کار وجود دارد.
مشکلات اقتصادی ساختاری هما
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران علی رغم آنکه ایرلاین ملی، دولتی و حامل پرچم ( Flag Career ) محسوب میشود، اما به دلایل متعددی از جمله بهره وری پایین، کم بودن تعداد ناوگان، بالا بودن تعداد نیروها، ساختار اقتصادی و بازرگانی غیر بومی، نابسامانی صندوق بازنشستگی و درنتیجه تحمیل هزینه حقوق و مزایای بازنشستگان این شرکت بر دوش هما و ... با مشکل کمبود شدید نقدینگی و زیان انباشته دست و پنجه نرم میکند.
استقراض از سازمان بنادر برای پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان هما
مشکلات اقتصادی ایران ایر در حدی بود که بر اساس اعلام محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس(در مراسم ورود تعدادی از ای تی آرهای هما در سال 96)، این شرکت برای تأمین حقوق یک ماه از کارکنان خود با دستور وزیر سابق راه و شهرسازی، مجبور به استقراض از سازمان بنادر و دریانوردی شد.
فرزانه شرفبافی مدیرعامل ایران ایر در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل در دی ماه امسال نیز با تأیید این اقدام که بابت تأمین حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته هما در یکی از ماههای پاییز سال قبل انجام شده بود، از تسویه این بدهی در پایان سال مالی 96 و قبل از آغاز حسابرسی قانونی صورتهای مالی این دو دستگاه دولتی خبر داد.
وزیر راه: بدهیهای هما با مطالبات آنها از دولت تهاتر میشود
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز چند روز قبل در حاشیه مراسم افتتاح آشیانه شماره 2 هما در فرودگاه امام خمینی (ره) درباره زیان ایرانایر اظهار داشت: ایرانایر زیانده نیست ولی زیان انباشته دارد و این متأثر از مطالبات سنواتی و خدماتی است که داده و مطالباتی که نگرفته است .
وی با بیان اینکه هما از دولت مطالباتی دارد، گفت: این مطالبات با بدهی انباشته هما تهاتر میشود تا بدین ترتیب ایرانایر با ایرلاینهای مشابه قابل رقابت باشد .
اسلامی افزود: ایرانایر، ایرلاین حامل پرچم ما است و همه کشورهای دنیا از ایرلاین ملی خود حمایت میکنند .
وی با بیان اینکه هما جزء افتخارات کشور محسوب میشود اظهار داشت: اصلاحات ساختاری و حقوقی در هما انجام خواهد شد؛ دستور کار ما برای هما اصلاحات و تحولات ساختاری، نوسازی و تجهیز ناوگان است.
اعطای سرمایه در گردش به ایرلاینها
وزیر راه و شهرسازی همچنین در این مراسم بدون آنکه نامی از شرکت هواپیمایی خاصی ببرد، از تلاش دولت برای اعطای سرمایه در گردش به ایرلاینها خبر داد و تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی با این سرمایه در گردش تقویت شده و به جای آنکه با فروش یکجای بلیتهای سیستمی و برنامه ای خود به آژانسها و چارترکننده، اقدام به چارتری کردن بلیتها کنند، با این سرمایه در گردش میتوانند به رفع مشکلات مالی خود بپردازند.
مدیرعامل ایران ایر: طلبکاران هما، بانک ها، شرکتهای بیمه و برخی فرودگاهها هستند
شرفبافی نیز در حاشیه همین مراسم در خصوص مشکلات اقتصادی و زیان انباشته ایران ایر با بیان اینکه زیان انباشته هما هر سال افزایش مییابد، گفت: میزان زیان انباشته، بستگی به نرخ ارز محاسباتی در پایان سال مالی دارد .
مدیرعامل ایرانایر افزود: در سال جاری توسط بازرس قانونی شرکت هما و سازمان حسابرسی، مطالبات احصاء و عدد دقیق استخراج شد .
وی افزود: بخشی از زیان انباشته هما با افزایش سرمایه دولت در ایران ایر جبران میشود و بدین ترتیب فشار مطالبات بانکها، بیمهها، برخی شرکتها و فرودگاهها از هما کاهش مییابد.
چرا شرکتهای هواپیمایی تا کنون وارد بورس نشده اند؟
خاطرنشان میشود تا کنون سابقه واگذاری ایرلاینهای ایرانی در بازار سرمایه وجود نداشته و خرید و فروش شرکتهای هواپیمایی به صورت مزایده یا فروش یکجای سهام آنها انجام میشده است.
اخیرا نیز اگهی مزایده قدیمیترین شرکت هواپیمایی ایران وابسته به وزارت نفت در یکی از روزنامهها منتشر شد و قرار است سهام این ایرلاین در قالب مزایده به بخش خصوصی واگذار شود.
کارشناسان اقتصادی دو عامل مهم زیان ده بودن برخی ایرلاینهای قدیمی، انحصاری بودن خرید و فروش مجوز تأسیس ایرلاین صادره از سازمان هواپیمایی کشوری، نداشتن شفافیت مالی، نبود برنامه مدون برای تقویت بخش بازرگانی و فروش بلیت شرکتهای هواپیمایی، درآمدهای پنهان از جمله فروش بلیتهای سیستمی به صورت چارتری و ... را به عنوان فاکتورهایی برای عدم تمایل سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر پذیرش شرکتهای هواپیمایی در بازار سرمایه از یک سو و خودِ ایرلاینها برای واگذاری سهام در این بازار از سوی دیگر عنوان میکنند.
- ایران ایر , ایرلاین ایرانی , بازار سرمایه , بازار سهام , سازمان بنادر و دریانوردی , سازمان بورس و اوراق بهادار , سازمان هواپیمایی کشوری , فرزانه شرفبافی , محمد اسلامی , محمد رضا رضایی کوچی , وزارت راه و شهرسازی