حاشیههای موسیقی فجر 34؛
جشنواره موسیقی فرهت همچنان ادامه دارد!/ اجرای گروههای آکادمیک ضربان قلب موسیقی
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - روز چهارم جشنواره موسیقی فجر در حالی سپری شد که همچنان قطعاتی از شاهین فرهت اجرا میشود.
تبسم مهر - روز چهارم جشنواره موسیقی فجر در حالی سپری شد که همچنان قطعاتی از شاهین فرهت اجرا میشود.
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، شنبه 27 بهمن، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر وارد نیمه دوم راه خود شد.
در روز چهارم جشنواره نیز مانند روزهای قبل آثاری از شاهین فرهت دبیر این دوره جشنواره اجرا شد که این موضوع تعجب رسانهها را در پی داشت؛ چراکه در اجراهای قبلی جشنواره نیز آثاری از فرهت در چند کنسرت اجرا شد.
جشنواره فجر با موسیقیهای فرهت ادامه دارد اجرای نخست در تالار وحدت به ارکستر رتوریک با رهبری نصیر حیدریان اختصاص داشت. فرهت مهمان ویژه این کنسرت بود. دیورتیمنتو در دی ماژور آغازگر این کنسرت بود. آن طور که بسیاری از کارشناسان موسیقی کلاسیک گفته اند این قطعه یکی از سختترین قطعات برای اجراست. این نکته را حیدریان پس از اجرای قطعه گفت.
فرهت میگوید این قطعه را حدود ده سال پیش، زمانی که دور از وطن بود، نوشته است. جالب اینجاست که طبق قواعد این دوره باید یک اثر ایرانی در تمامی کارها اجرا شود و از آن جالبتر این که در بیشتر مواقع آثار فرهت اجرا میشود!
تالار رودکی و پیانونوازی رافائل میناسکانیان گروه آوازی تهران همراه با میلاد عمرانلو و در ادامه تک نوازی پیانو با رافائل میناسکانیان اجراهای تالار رودکی را به خود اختصاص داد. در بخش اول این برنامه آنسامبل موسیقی کلاسیک دانشکده موسیقی (فرناد) با سرپرستی دکتر علی باستانی نژاد اجرا شد. اعضای گروه علی باستانی نژاد سرپرست گروه و نوازنده فلوت، پرستو شیرانی و حمید رضایت نوازنده فلوت، غزل صادقی نوازنده ویولن، کیوان دباغی نوازنده ویولا، المیرا نعمتزاده و سپیده سجادی نوازنده ویولنسل، کرامت منصوری، کیمیا فخاری نیا و آیناز درگاهی نوازنده پیانو بودند.
در این کنسرت آثاری از هایدن، پیازولا سپس کوارتت فلوت اثر موزارت، سونات برای فلوت و پیانو، آنچه در جستجوی آنم اثر فون شون فیلد اجرا شد. اجرای بخشی از موسیقی فیلم "تهران "43 بخش بعدی این کنسرت بود. دو نوازی پیانو و ویولن با هنرمندی بهزاد جعفریان و پدرام غفاری در ادامه شنیده شد. بخش دوم این کنسرت به گروه سازهای ایرانی دانشگاه هنر با رهبری محمدرضا فیاض اختصاص داشت که در این بخش قطعه "عیاران" اجرا شد. اولین بخش کنسرت رافائل میناسکانیان نوازنده پیشکسوت پیانو به اجرای "پارتیتا شماره 2" اثر یوهان سباستین باخ اختصاص داشت. این سوئیت دارای 6 بخش است و بخشهای آهسته و تند پشت سر هم در آن قرار گرفتهاند. "سونات شماره 18"در سه بخش نواخته شد. بخش دوم کنسرت به اجرای قطعاتی از فردریک شوپن اختصاص پیدا کرد.
خنیاگران مهر در ایوان شمس خنیاگران مهر که از باتجربههای جشنواره موسیقی فجر هستند، با رهبری بهزاد عبدی و خوانندگی محمد نوید نوروزی در ایوان شمس به روی صحنه رفتند. نکته قابل توجه این بود که عبدی بدون داشتن چوب با دستانش گروه را رهبری میکرد. در اجرای «خنیاگران مهر» که تمام نوازندگانش را بانوان تشکیل میدادند، پرواز (بی کلام)، عشق است سروده مولوی، باران میرقصد با تک نوازی قیچک و در ادامه همراهی ارکستر، در محاصره با شعری از کاظم بهمنی، ماه به همراه سکوت و تو به شکل بی کلام، سخن عشق، رقصان (موسیقی کردی)، تک سوار (بی کلام)، درجستجوی آرامش، رسوای دل با شعری از رهی معیری و آهنگسازی علی تجویدی وای عشق قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد. علی ترابی مدیر دفتر موسیقی مهمان ویژه این کنسرت بود.
در چهارمین شب از سی و چهارمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نوازندگان برگزیده جشنواره موسیقی جوان، روی صحنه آمدند و اجرای امیدوار کنندهای داشتند.
سپس میرنوید حمیدی از تهران با همراهی هادی یوسفی دوئت ویولنسل و پیانو را اجرا کرد. مبینا یوفی قرایی از گرگان هنرمند نوجوان بعدی بود که گیتار کلاسیک نواخت. در ادامه نوازندگان تک نوازی، دو نوازی و گروه نوازی کردند. دو نوازی کمانچه و دودوک با هنرمندی سام اینانلو و رضا عسگرزاده دیگر اجرای فرهنگسرای نیاوران بود. این اجرا متعقل به موسیقی نواحی ایران بود. ارکستر سازهای ایرانی فارابی با محمد حسین ابوفاضلی و سماع قزوین با فریدون محمد بیگی دو اجرای فشرده در برج آزادی بودند که از ساعت 19 به روی صحنه رفتند.
نوازندگان جوان گروه «نوای سیمره» از کوهدشت لرستان در چهارمین شب از جشنواره موسیقی در تالار سوره حوزه روی صحنه رفتند و با قطعات شاد، مخاطبان این اجرا را به وجد آوردند. نکته قابل توجه در این اجرا مصدومیت سرپرست گروه بود. مهران غضنفری قبل از شروع برنامه گفت: «هفته گذشته بر اثر تصادف دچار شکستگی شدم به همین دلیل اگر قصوری در اجرا دیدید، ببخشید.»
نخستین قطعه با ریتم تند و صدای بالای سرنا و تنبک آغاز شد. قطعات کلاده، هرمنمه، گرجی، چترهویل، هوره مه، گلارا، قلندر، هاوارا، گنم خر و طعنه در ادامه یکی پس از دیگری اجرا شدند.
غضنفری با بیان اینکه اعضای این گروه استعدادهای زیر 25 سال و امید موسیقی اقوام هستند، آنها را معرفی کرد: هیوا رنجبر (نوازنده دف)، جواد خنجریان (نوازنده تار)، اکبر خسروی (نوازنده بم تار)، حامد ابراهیمی (نوازنده کمانچه)، سبحان امرایی (نوازنده کمانچه)، علیرضا کاظمی (نوازنده سنتور)، شاهرخ پیمانی (نوازنده سرنا)، سامان میرزایی (نوازنده سازهای کوبه ای)، مهران غضنفری (آهنگساز، شاعر و خواننده)، علیرضا کاظمی (تنظیم و نوازنده سنتور).
در سانس دوم اجرای گروه موسیقی «ترنگ» که با ریتم تند و موسیقی بی کلام شروع شد، با ورود گروه حرکات آئینی «ئاسو» اوج گرفت و با تشویق بسیار حاضران روبرو شد. بعد از چند دقیقه اجرای حرکات آئینی، قطعه با کلام «چاوبازان» با تشویق حضار اجرا شد.
در دومین سانس از تالار سوره در روز چهارم نوبت به اجرای قطعات کردی رسید. قطعه شیش و هشت «ناری ناری»، «شه مام شلیره» و «گل وه دار» از جمله قطعاتی بود که گروه موسیقی ترنگ اجرا کردند. قطعه «گیان گیان» نیز با سرنا و دهل و موسیقی مقامیو رقص اجرا شد.
طلیسچی و موسیقی پاپ در برج میلاد در سالن همایشهای برج میلاد علیرضا طلیسچی و گروه پازل بند روی صحنه رفتند. علی رهبری خواننده اصلی «پازل باند» در کنسرت شب گذشته این گروه، با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان، شهادت جمعی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.
دلداده، کار دادی دستم، دمتم گرم صاف و ساده، به سرم زده، قایق کاغذی، محشر، داستان، و من حالم خوش نیست با هنرنمایی و تکخوانی علی رهبری در اوج صدای او اجرا شد.
به این ترتیب چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر به پایان رسید.
انتهای پیام/
در روز چهارم جشنواره موسیقی چه گذشت؟