استعداد ذاتی نیست؛ تأثیر بازی در ارتقای آموزش به کودک
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رییس انجمن روانشناسی تربیتی گفت: در گذشته فکر میکردیم استعداد ذاتی است اما الان میگویند استعداد همان مواد خامی است که در کودکی در اختیار فرد قرار میدهیم و روشهای آموزشی از طریق بازی بسیار موثر است.
تبسم مهر - رییس انجمن روانشناسی تربیتی گفت: در گذشته فکر میکردیم استعداد ذاتی است اما الان میگویند استعداد همان مواد خامی است که در کودکی در اختیار فرد قرار میدهیم و روشهای آموزشی از طریق بازی بسیار موثر است.
- اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم فریبرز درتاج امروز در پنجمین همایش روانشناسی مدرسه اظهار کرد: با وجود چالشهای آموزشوپرورش در تمام دنیا، ایران زودتر از موعد مقرر توانست به برخی شاخصهای کیفی مانند عدالت آموزشی یا برابری جنسیتی برسد و نرخ باسوادی برای جمعیت 15 تا 24 سال رشد داشته است اما هنوز در شاخص کیفیت آموزش در رتبهبندیهای بینالمللی وضع خوبی نداریم.
وی افزود: یکی از مهمترین پارامترهای بینالمللی کیفیت آموزش این است که بودجه آموزشوپرورش برای آموزش معلمان جدی گرفته شود و کشورهایی که آموزش آنها کیفیت بالایی دارد به آموزش معلمان توجه ویژهای دارند و از سوی دیگر به یافتههای علمی توجه دارند.
رییس انجمن روانشناسی تربیتی با اشاره به اینکه یافتههای پژوهشی نشان میدهد بیشترین ارتباطات عصبی کودکان بین دو تا 10 ماهگی است، افزود: در گذشته فکر میکردیم استعداد ذاتی است اما الان میگویند استعداد همان مواد خامی است که در کودکی در اختیار فرد قرار میدهیم و روشهای آموزشی از طریق بازی بسیار موثر است.
درتاج ادامه داد: میانگین بهره هوشی در هر نسل در حال افزایش است اما وضع ما بهتر نشده و آموزشوپرورش جای سنگینی است که به راحتی نمیتوان تغییرات را در آن ایجاد کرد و ویژگیهای خود محوری، احساس همه چیز دانی و همه چیز توانی و استدلالهای غلط در افراد باهوش شکل میگیرد اما الان دنیا به سمت تربیت افراد خردمند حرکت میکند.
وی بیان کرد: تقسیمبندیهای هوش گاردنر تغییر کرده است و 5 نوع ذهن را معرفی میکند که دو نوع آن متناسب با نیاز امروز جامعه است از جمله ذهن اخلاق مدار و احترام گذار. آموزشوپرورش باید به این سمت برود البته در اهدافمان بسیار عالی هستیم اما شیوه اجرا مشکل دارد به همین دلیل در شاخص رتبهبندی مدارس در دنیا به جای فضای مدارس و تعداد معلمان میگویند چقدر مهارتهای تحصیلی را در سطح تحلیل و ارزیابی میتوانند آموزش دهند؟
رییس انجمن روانشناسی تربیتی ادامه داد: یک دستاورد این همایش میتواند این باشد که با توجه به زیاد بودن تنوع مدارس اگر نمیتوان با آن مقابله کرد از سوی دیگر هیچ مدرسه غیردولتی نباید اجازه برگزاری آزمون و جذب دانشآموزان قوی را دشته باشد مدرسه غیردولتی که امکانات بالایی دارد برای افزایش کیفیت آموزش به جای جذب دانشآموزان قوی مدارس دولتی بر روی آموزش معلمان متمرکز شوند.
درتاج بیان کرد: تحولات فناوری آموزش را تحت تاثیر قرار میدهد و نقش معلمان را متفاوت میکند آموزش در سال 2030 فرد محور است و افراد اطلاعات را در هر لحظه با هدایت معلم و از هر منبع درسی میتوانند کسب کنند و از دوره دبیرستان پروژهها را به صورت مشارکتی کار میکنند که زمینههای کاری را شکل میدهد و میتواند اقتصادی باشد همچنین تاکید بر علوم بین رشتهای است و کافی است افراد صرفا قدرت تحلیل و ارزیابی داشته باشند.
چه موانعی برای اجرای طرح جدید "بازی و یادگیری" در مدارس کشور وجود دارد
انتهای پیام/