بطحایی:
آموزش و پرورش باید با شجاعت موانع راه نشاط را کنار بزند
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - وزیر آموزش و پرورش درپنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه گفت: آموزش و پرورش اگر بخواهد به موفقیت برسد باید با شجاعت موانع راه نشاط در مدارس را کنار بزند.
تبسم مهر - وزیر آموزش و پرورش درپنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه گفت: آموزش و پرورش اگر بخواهد به موفقیت برسد باید با شجاعت موانع راه نشاط در مدارس را کنار بزند.
به گزارش خبرنگار مهر ، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در پنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه گفت: نشاط از مدارس ما رفته و از مدرسه میترسند و عوامل و موانعی در مدارس ما ایجاد شده است که بچهها از بودن در مدرسه احساس نشاط نمیکنند.
وی بیان کرد: بچهها صبحها با سختی به مدرسه میآیند. نیاز به تحقیقات اکادمیک نیست. همین نشانه ضعف مدارس ماست. رقابتهای فردی به شدت جای فعالیتهای جمعی و گروهی را گرفته است و کسانی مورد تشویق قرار میگیرند که رتبه میگیرند نه کسانی که مهارت هایی مثل کنترل خشم و صبوری دارند.
وی ادامه داد: اگر من تصمیمی گرفتم که مغایر مسیر تعلیم و تربیت بود باید جامعه علمی و مجلس پرچم قرمزش را بلند کند. آموزش و پرورش ما اگر بخواهد به موفقیت برسد باید با شجاعت موانع راه نشاط در مدرسه را کنار بزند. شما باید به ما کمک کنید. البته ما قدم هایی در این مسیر برداشته ایم. دیروز پروژه ملی بازی و یادگیری را به صورت رسمی آغاز کردیم.
وی ادامه داد: من گفتمان راه نشاط در مدرسه را آغاز کردم اما مقاومت هایی وجود دارد و حتی خود من وقتی میخواهم بخشنامه ای در این راستا امضا کنم با تردید که شاید موقع مناسبی نباشد، رو به رو میشوم.
بطحایی گفت: ما عصایی زیر دست مدیر مدرسه با بخشنامههای متعدد گذاشته ایم که مدیر ما نمیتواند حرکت کند. چند برنامه را آغاز کرده ایم از جمله بحث انتخابی شدن مدیران مدارس. سال گذشته برای 3200 مدرسه این طرح را اجرا کردیم. سنجش صلاحیتها و شایستگیهای مدیران مدارس گام بعدی ما بود. اگر مدیر مدرسه ما شایسته باشد میتوانیم آن عصا را حذف کنیم تا مدرسه روی پای خود بیاستد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هیچ کشوری در دنیا این میزان تمرکز آموزشی ندارد. باید این را اصلاح کنیم. نظام کنترل و سنجش کیفیت و شفافیت عملکرد نیز امسال استقرار مییابد و هر مدرسه نسبت به موقعیت قبلی خود سنجیده میشود و در نهایت تفویض اختیارات به مدرسه در دستور کار است. ما این برنامهها را در راستای مدرسه محوری داریم پیش میبریم.
وی گفت: یک چالش جدی ما در حوزه مدرسه محوری این است که اعطای اختیارات 50 درصد کار است و 50 درصد پذیرش آن از سمت مدرسه است. این بخش دوم کار سختتر از بخش اول است.