مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:
بیتوجه به فعالیتهای دانشجویی، دانشگاه را مستعد آسیب میکند
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: اگرشرایط مشارکت دانشجویان را در دانشگاه فراهم کنیم نشاط اجتماعی در دانشگاهها افزایش مییابد، اما عدم توجه به فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی دانشجویی منجر به انزوا میشود و دانشگاه را تبدیل به مکان مستعدی برای آسیبهای اجتماعی میکند.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، محمدهادی عسگری در نشست کارشناسان کانونها و انجمنهای علمی دانشگاههای علومپزشکی کشور که در هتل توریست توس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پیش از پایان دفاع مقدس بیشتر فعالیتهای فرهنگی دانشجویان توسط انجمنهای اسلامی دانشجویی صورت میگرفت، اما پس از جنگ، بهواسطه تغییر در سیستم گزینش و پذیرش، دانشجویان بیشتری وارد دانشگاهها شدند که منجر به رشد کمی دانشجویان شد؛ بنابراین سلایق گوناگونی وارد دانشگاهها شد و انجمنهای اسلامی هم توانایی مدیریت این تعداد زیاد از دانشجو را نداشتند.
وی افزود: در این راستا اداره فوق برنامههای فرهنگی شکل گرفت و با استقرار دولت جدید در سال 1376 تغییرات ساختاری در وزارت علوم شکل گرفت و دفتر مطالعات فرهنگی در وزارتخانه تأسیس شد. در بهمن ماه 1377 آئیننامه دانشجویی و آئیننامه انجمنهای علمیدانشجویی تصویب و اجرا شد. درحال حاضر بیش از 9 هزار انجمن علمیدانشجویی و 40 اتحادیه در وزارت علوم فعالیت میکنند. این انجمنها قائم به رشتهاند؛ بدین معنا که برای هر رشته دانشگاهی، انجمن خاصی وجود دارد.
عسگری با بیان اینکه «بهترین ساختاری که میتوانست فعالیتهای علمیدانشجویی را پوشش دهد معاونت فرهنگی دانشگاهها است» ادامه داد: پسِ فعالیتهای علمیدانشجویی سه هدف نهادینه شده که میتوان به توانمندسازی دانشجو اشاره داشت. معاونت فرهنگی، بخش عمده برنامههای فرهنگی دانشگاهها را پوشش میدهد، به همین دلیل است که انجمنهای علمیدانشجویی تشکیل شدند. درواقع این انجمنها فضاهای تمرین برای مشارکت دانشجویان را ایجاد کرده است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: جامعه به دانشگاه توجه چندانی ندارد از سویی دیگر دانشگاه هم چندان آگاهی نسبت به نیاز بازار ندارد، حال آنکه کشورهای دنیا به سمت تغییر دانشگاههای نسل آموزشمحور و پژوهشمحور به دانشگاههای کارآفرین هستند. درواقع دانشگاههای نسل سه محصول بازنگری در دانشگاههای آموزشمحور و پژوهشمحور است، بنابراین در این زمینه انجمنهای علمی، میتوانند نقشی کلیدی اجرا کنند و نیاز بازار را به دانشگاهها منتقل کنند. هرچند اختلاف ساختاری در وزارت علوم و بهداشت وجود دارد، اما واقعیت این است که انجمنها، فضاهای عمومی دانشگاهها را به سمت توجه به مسائل علمی و پژوهشی سوق میدهند.
عسگری اظهار کرد: دانشجویان عضو این انجمنها میتوانند فضا را تسهیل و احتمال ترویج دانش در دانشگاهها را فراهم کنند؛ بنابراین بایستی این انجمنها ذیل معاونت فرهنگی باشند. به هر حال دانشگاه، دارای متولیان متفاوتی است که برای خود، حدودی قایلند و نمیخواهند اختیارات خود را واگذار کنند. دانشگاه نسل سوم امکان را برای خروجیهای خود ایجاد کرده و آنها را در کسبوکار دانشجویی خود سهیم میکند. به موازات اینکه دانشجویان در انجمنهای علمی رشد میکنند و زمینه ارتباطشان با فرصتهای پیرامونی چون مراکز رشد، پارکهای علموفناوری و … را فراهم میکند تا دانشجو بتواند در یک فرایند دموکراتیک وارد فرایند شود و برای خود و دانشگاه تولید ارزش کند.
بخش دولتی توان جذب دانشجویان را ندارد
وی با بیان اینکه «درست نیست دانشآموختههای دانشگاه با توجه به مخارجی که برای دولت و خانواده دارند بیکار باشند» گفت: از انجا که بخش دولتی توان جذب این دانشجویان را ندارد؛ بنابراین باید توانمندسازی و یافتن مهارتها را برای دانشجویان فراهم کنیم. با توجه به اقتضائات امروز کشور در مجموعه وزارت بهداشت و وزارت علوم، نیاز به خوانش مجدد در پیرامون این وضعیت هستیم تا بتوانیم از امکانات موجود، بیشترین استفاده را داشته باشیم. درواقع بایستی فضای مشارکت دانشجویی را در دانشگاهها افزایش دهیم.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تشریح کرد: در زمینه جذب دانشجویان در فعالیتهای علمی و فرهنگی دو قطب تأثیرگذار وجود دارد، اگر درصد مشارکت دانشجویان را در دانشگاه فراهم کنیم نشاط اجتماعی در دانشگاهها افزایش مییابد، اما قطب مقابل عدم توجه به فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی دانشجویی بوده که منجر به انزوا میشود و دانشگاه را تبدیل به مکان مستعدی برای آسیبهای اجتماعی میکند. بنابراین جریان بالنده علمی به یأس تبدیل میشود و نتیجه آن رخوت و رکود در جامعه خواهد بود؛ بنابراین نیاز است فضای مشارکت را در دانشگاهها فراهم کنیم.
فردمحوری؛ عاملی بازدارنده برای پیشرفت امروز ایران است
عسگری با اشاره به تحلیل وضعیت اجتماعی و فرهنگی دانشگاهها اظهار کرد: ما بهعنوان کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها بایستی تحلیلی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی دانشگاهها داشته باشیم و راهکارهایی را برای رونقبخشی دانشگاهی خلق کنیم. باید شرایط فعالیت گروههای گوناگون را در دانشگاهها فراهم کنیم. یکی از مشکلات امروز جامعه ما فردمحوری است که عامل بازدارنده برای پیشرفت جامعه است. بنابراین باید از دل گروههای دانشجویی، تیمهایی شکل بگیرند و در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.
وی تشریح کرد: متأسفانه امروز اقبال دانشجویان نسبت به برنامههای علمی و دانشجویی کم است که یکی از علتهای اصلی آن، درگیری همه مجموعههای فرهنگی به کلیشهها است، بنابراین موظفیم خلاقیت را در فعالیتهای فرهنگی خود پیاده کنیم. در وزارت علوم 9 هزار انجمن علمی و دانشجویی فعال است که اقداماتشان در شورای نظارت دانشگاه، بررسی و تصویب شده و امکانات مالی به آنها تخصیص داده میشود تا برنامههای خود را اجرایی کنند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه «اگر بخواهیم انتظام اجتماعی و علمی انجمنها را به رسمیت بشناسیم» گفت: بایستی انتخابات آن در یک زمان مشخص صورت بگیرد و تیمها پس از انقضای دوره ریاستشان دستآوردهای خود را ارائه دهند. براساس بررسیهای صورت گرفته، اردیبهشتماه برای انتخابات تشکلهای دانشجویی زمان مناسبی است، بنابراین انتخابات باید در یک بازه زمانی مشخص صورت بگیرد.
عسگری ادامه داد: اتحادیههای انجمنهای علمیدانشجویی در سطح دانشگاهها بستری را فراهم کردند تا دانشجویان علاقهمند و فعال در این حوزه به سطح بالایی برسند که نیازمند ساختارهایی فراتر از دانشگاه هستند. این انجمنها باید بتوانند در معاملات نقش مؤثری داشته باشند؛ بنابراین باید عرصهای برای آنها فراهم شود. نباید فراموش کنیم دانشگاه اجتماعی نباید نسبت به محیط پیرامون خود بیتوجه باشد و باید در محیط پیرامون خود کنکاش کرده و راهکار ارائه دهد.
وی بیان کرد: ما دارای تجربهای 20 ساله در انجمنهای علمیدانشجویی هستیم و در طول این مدت زمان، توانستیم 10 دوره جشنواره ملی حرکت را برگزار کنیم. در سال جاری پیش از برگزاری جشنواره حرکت، به این نتیجه رسیدیم که باید ساختار جشنواره تغییر کند؛ چراکه آنطور که نیاز است در سرنوشت دانشجویان عضو انجمنهای علمی تأثیرگذار نبوده. بنابراین دو رویکرد را بهصورت ویژه دنبال کردیم اینکه جشنواره گفتگو محور باشد و زمینه حضور بازار بهصورت عام را در جشنواره فراهم کردیم و از مسئولان کشوری خواستیم تا در آن حضور داشته باشند و نیازهای خود را به دانشجویان ارائه دهند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تشریح کرد: نکته دوم توجه به این امر است که از ضرورتهای امروز نظام آموزش عالی کشور حرکت به سوی بینالمللیسازی آموزش عالی است و بر همین اساس نهاد دانشگاه و دانشجویان میتوانند در این زمینه کمکدهنده باشند. در جشنواره حرکت سال جاری، بیش از 21 هزار دانشجوی خارجی از دانشگاههایی چون آکسفورد، کمبریج و… تقاضای شرکت داشتند.
عسگری گفت: یکی از موضوعات دیگری که باید بدان توجه کرد زیست دانشجویی است. دانشگاه یک فضا و زیست جهان است و توسعهیافتگی در عرصه قابلیتها را فراهم میکند که وجه غالب آن، شهروندی است. آنچه که اهمیت دارد شکلگیری بلوغ عقلانی و تکامل شخصیتی در ذهن دانشجو و کنکاش دانشجو در لایحههای گوناگون اجتماع است. ما باید فضایی فراهم کنیم تا دانشجویان متناسب با نیازها و پسندهای خود در تشکلهای دانشجویی فعالیت کند و به شکلی غیرمستقیم زمان او را مدیریت کنیم و فضای سرزندگی را به دانشجو هدیه کنیم.
وی ادامه داد: باید نشاط علمی را در دانشگاهها افزایش دهیم و آستانه تحمل عناصر فرهنگی بیشتر شود. باید بدانیم حوزه فرهنگی عرصهای برای تجربه و آموختن عمل است مسالهمحوری را به دانشجویان آموزش دهیم. دانشگاه باید مکان تولید امید و تزریق آن به جامعه باشد.
انتهای پیام