برای افتتاح یک شبکه تلویزیونی برای عراق؛
اشک پیرزن ابیانه ای و آهنگ « ابیانه » در ترکیه
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - آنکارا- ایرنا- جوشکون کارادمیر، موسیقی دان و خواننده ترکیه ای گفت: در آخرین سفرم به ایران در روستای ابیانه کاشان مهمان مادر پیری شدم و برای قدردانی برایش ساز زدم. پیرزن از نوای ساز اشک ریخت و من نیز به همراه او گریستم، این حادثه الهام بخش یکی از آهنگ هایم به نام ابیانه شد.
تبسم مهر - آنکارا- ایرنا- جوشکون کارادمیر، موسیقی دان و خواننده ترکیه ای گفت: در آخرین سفرم به ایران در روستای ابیانه کاشان مهمان مادر پیری شدم و برای قدردانی برایش ساز زدم. پیرزن از نوای ساز اشک ریخت و من نیز به همراه او گریستم، این حادثه الهام بخش یکی از آهنگ هایم به نام ابیانه شد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی در روز یکشنبه، کارادمیر که در زمینه موسیقی سنتی و محلی مناطق مختلف تحقیق میکند در نشستی با عنوان تولید مشترک در موسیقی ایران و آناتولی در استانبول این مطلب را عنوان کرد.
وی در این نشست که با حضور اساتید و صاحب نظران برجسته در استانبول برگزار شد ضمن تبیین نقاط مشترک در فرهنگهای ایران و ترکیه به تشریح موسیقی نواحی ایران پرداخت.
این استاد برجسته موسیقی ترکیه با بیان اینکه منظور از موسیقی سنتی در ایران متفاوت از موسیقی مربوط به نواحی دیگر چون خراسان و آذربایجان است، اظهار داشت: موسیقی ایرانی فقط موسیقی سنتی نیست، هرچند تلاش میشود شکل خاصی از موسیقی به عنوان موسیقی ایرانی عرضه شود.
کارادمیر که در مرکز فرهنگی سالت گالاتا (Salt Galata) سخن میگفت، ادامه داد: ما با شناختی که از موسیقی ایران کسب کردیم به این موضوع آگاهی پیدا کرده ایم.
وی با اشاره به این که برای معرفی انواع موسیقیهای دیگر برنامه هایی در دست اجرا داریم، افزود: برای انجام کاری مشترک باید از طرف مقابل نیز شناخت کافی بدست آورید به همین دلیل من سفرهای متعددی به مناطق مختلف ایران داشته ام.
کارادمیر تصریح کرد: باید برای شناخت فرهنگ موسیقیایی یک کشور به آن سرزمین گام نهاد و با زبان و فرهنگ و شیوه زندگی مردمان آن آشنا شد. بعد از این مرحله میتوان شروع به فهم موسیقی آن مردمان کرد وگرنه کار مشترک تولید شده مصنوعی از آب در میآید.
وی با بیان اینکه موسیقی در تلاش است تا محدودیت مرزها را بردارد و انسانها را با هم یکی کند، گفت: از طرف دیگر موسیقی آینه سرشت سیاسی اجتماعی و تاریخی هر جامعه ای است.
این موسیقی شناس تُرک در خصوص آشنایی اش با موسیقی در ایران گفت: من خود را محدود به موسیقی شرقی یا ایرانی نکرده ام و سعی میکنم تا حد توان با فرهنگهای مختلف ارتباط برقرار کرده و بده بستانهای فی مابین را کشف کنم. من از طریق محمدرضا شجریان با موسیقی کلاسیک ایران آشنا شدم. انتشار آلبوم با موضوعیت این نوع موسیقی گام نخست بود.
کارادمیر در خصوص پروژه آتی خود اظهار داشت: با علی قمصری پروژه ای را با نام عشق سیمها در دست اجرا داریم که طی آن نوازندگان ساز در نواحی مختلف فرهنگی در ایران و آناتولی را گرد هم خواهیم آورد، چرا که موسیقی فولکلوریک در مناطق مختلف ایران شباهتهای بیشتری به انواع آن در ترکیه دارد.
خاورم**9489**1144
انتهای پیام /*