رییس انجمن روان شناسی تربیتی ایران:
تربیت افراد خردمند در گرو توجه به کیفیت آموزشی است
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- رییس انجمن روان شناسی تربیتی ایران گفت: جهت گیری آموزش و پرورش در کشورهای دنیا به سمت تربیت افراد خردمند و نه افراد باهوش رفته است که برای دستیابی به این هدف، باید توجه به کیفیت آموزشی را در راس امور قرار داد.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- رییس انجمن روان شناسی تربیتی ایران گفت: جهت گیری آموزش و پرورش در کشورهای دنیا به سمت تربیت افراد خردمند و نه افراد باهوش رفته است که برای دستیابی به این هدف، باید توجه به کیفیت آموزشی را در راس امور قرار داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، فریبرز درتاج روز یکشنبه در پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه در مرکز آفرینشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: خوشبختانه در ایران به شاخصهای بین المللی خوبی دست یافته ایم؛ مواردی همانند برابری جنسیتی، پوشش تحصیلی، نرخ باسوادی برای جمعیت 15 تا 24 سال و کسب رتبههای برتر در المپیادهای علمی. اما در شاخص کیفیت آموزش همچنان دچار مشکل هستیم.
وی تصریح کرد: یکی از پارامترهایی که میتواند ما را در رتبه بندیهای کیفی آموزش یاری کند و جایگاه ما را تغییر دهد اختصاص بودجههای آموزش و دروس و معلمان است،امری که با جذب سرمایه گذاری در آموزش و پرورش دست یافتنی است.
درتاج خاطرنشان کرد: نکته دیگر برای رسیدن به کیفیت آموزشی این است که باید به یافتههای علمی بیشتر توجه شود؛ مطالعات نشان میدهد ارتباط عصبی و پرورش استعدادها بین دو تا ده ماهگی نوزادان ایجاد میشود و ژنتیکی نیست پس با توسعه روشهای آموزشی از طریق بازی میتوان به درخشش استعدادها کمک کرد.
رییس انجمن روان شناسی تربیتی ایران افزود: میانگین بهره هوشی هم در هر نسل در حال افزایش است اما در کشور ما چندان مورد توجه فرار نگرفته است.همچنین جهت گیری آموزش و پرورش در کشورهای دنیا به سمت تربیت افراد خردمند رفته است نه افراد باهوش.
وی درباره راهکار رسیدن به کیفیت آموزشی یادآور شد: باید پنج نوع ذهنی ک دو نوع آن متناسب با نیازهای جامعه است و ذهن اخلاق مدار و احترام گذار است بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
به گفته درتاج، شیوه اجرایی شدن این امر از طریق سخنرانی و برنامه صبحگاهی مدرسه نیست بلکه با آموزش مهارتهای تحصیلی در سطح تحلیل و ارزیابی امکان پذیر است.
درتاج ضمن بیان این که مدارس در سال 2030 ویژگیهای منحصر به فردی خواهند داشت، اضافه کرد: تحولات فرهنگی و مهارتی، تنوع در زمان و مکان آموزش، آموزش فرد محور یعنی افراد هر لحظه اطلاعات را از اینترنت دریافت میکنند، انتخاب آزاد، پروژه محور شدن کارها و توسعه علوم میان رشته ای از ویژگیهای مدارس در سال 2030 خواهد بود که ما در این همایش از وزیر آموزش و پرورش میخواهیم با توجه به این تحولات جهانی کیفیت آموزشی را پیش ببرد.
در این همایش 5 نشست تخصصی با محوریت صلاحیتهای حرفه ای معلم و شیوههای آموزش خلاق و نظام ارزشیابی اصیل، شادکامی و ارتقا سلامت روانی در مدارس، آسیب شناسی مدارس، ارتباط با نیازهای جامعه و ارتباط با سازمانهای مرتبط، نظام استعدادیابی، هدایت تحصیلی و مشاوره شغلی و یکپارچه سازی و عادی سازی آموزش و نظام آموزشی پیش از دبستان - تیزهوشی برگزار میشود.
علمی ** 9294 **2017
انتهای پیام /*