عضو شورای عالی آموزش و پرورش:
با تغییر محتوای آموزشی، مدارس را با نشاط کنیم
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران-ایرنا- عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید به دور از باورهای کلیشه ای، نگاه تجاری،کنکورگری و با تغییر محتوای آموزشی، مدارس را با نشاط کنیم که این امر با حضور معلمان بصیر، توانمند و خوشرو امکان پذیر است.
تبسم مهر - تهران-ایرنا- عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید به دور از باورهای کلیشه ای، نگاه تجاری،کنکورگری و با تغییر محتوای آموزشی، مدارس را با نشاط کنیم که این امر با حضور معلمان بصیر، توانمند و خوشرو امکان پذیر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی افروز امروز یکشنبه در پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه در مرکز آفرینشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: در فرایند تعلیم و تربیت که بحث آن به طور اساسی در روانشناسی مدرسه مورد توجه قرار میگیرد پنج رکن و مولفه دخیل هستند که عبارتند از ویژگیهای زیستی- شناختی و روانی فراگیران، محتوای آموزشی، موقعیت و شرایط آموزشی، روش انتقال دانش و بصیرت و شخصیت معلم.
وی ضمن درجه بندی کردن اهم این مولفهها ادامه داد: در این میان شخصیت معلم، خصیصههای اخلاقی، بصیرت، خلاقیت، قدرت ارتباط معلمان که دانش آموزان بتوانند با آنان همانندی کنند نقش اساسی ایفا میکند.
به بیان وی، محتوای آموزشی در جایگاه بعدی قرار دارد، وقتی سخن از با نشاط کردن مدارس میشود باید دانست محتوا نقش مهمی در ایجاد یا عدم ایجاد نشاط بازی میکند. پس محتوا باید اصلاح شود تا مدارس ما دارای نشاط شود.
افروز تاکید نشان کرد: رشته بندی باید دگرگون شود چرا که برای 100 سال قبل است که فقط حدود 300 دیپلمه در ایران وجود داشت و الان که کارشناسی دانش پایه محسوب میشود، گرایشی و رشته ای کردن متوسطه دوم و تقسیم بندی آن به ریاضی فیزیک و علوم تجربی و انسانی به معنای واماندگی فرهنگی است و فقط منجر به حفظ حاکمیت مغازههای تست زنی و کنکورگری در ایران شده است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:این حقیقت است آنچه که انسان را موفق میکند نگرش ظرفیت هوشی، علاقمندی و تلاش است نه گرایشهای تحصیلی. پس تا زمانی که محتوای مدرسه مبتنی بر گرایش تحصیلی است نمیتوان از مدارس، با نشاطی توقع داشت، به همین جهت دانش آموزان تا 20 درصد دچار بی اشتهایی و واماندگی تحصیلی میشوند.
وی ضمن تاکید بر اینکه پیش دبستانی باید جزو پایههای تحصیلی رسمی گنجانده شود، افزود: پیش دبستانی یعنی آماده کردن زیستی، روانی، شناختی، حسی و حرکتی کودکان برای یادگیری بهتر است. پیش دبستانی برای آموزش حساب و خواندن نیست بلکه برای توسعه توانمندیهای یادگیری بچهها است. پس باید یکسال از دوره دوازده ساله تحصیل کم شود و پیش دبستان افزوده شود.
افروز ادامه داد: آموزش و پرورش ما باید به دور از باورهای کلیشه ای و وارسته از نگاه تجاری و کنکورگری، آزاد و خلاقانه پنج رکن را پیش رو قرار دهد که عبارتند از: همه دروس، محتوا و رشتهها باید عمومی شود نه تخصصی، دوم این که کاربردی باشد، سوم مهارت محور باشد نه حافظه محور، چهارم این که خلاق پرور و پنجم اخلاق مدار باشد.
وی تاکید کرد: این امر با حضور معلمان بصیر، توانمند، خوشرو امکان پذیر است چرا که بچهها نیاز دارند با معلمان محبوب همدلی کنند. پس اقتدار و جایگاه معلم را سست نکنیم و معلمان را غنیتر و قویتر و اقتدار عاطفی و روانی و قدرت اثربخشی آنها را بیشتر کنیم.
در این همایش 5 نشست تخصصی با محوریت صلاحیتهای حرفه ای معلم و شیوههای آموزش خلاق و نظام ارزشیابی اصیل، شادکامی و ارتقا سلامت روانی در مدارس، آسیب شناسی مدارس، ارتباط با نیازهای جامعه و ارتباط با سازمانهای مرتبط، نظام استعدادیابی، هدایت تحصیلی و مشاوره شغلی و یکپارچه سازی و عادی سازی آموزش و نظام آموزشی پیش از دبستان - تیزهوشی برگزار میشود.
علمی ** 9294**1440
انتهای پیام /*