معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مطرح کرد؛
خطر آرتروز گردن در کمین دانش آموزان ابتدایی
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - حمیدی با اشاره به فقر حرکتی در دانش آموزان ابتدایی تضعیف کمربند شانهای در آنها را عامل آرتروز گردن در این افراد در آینده دانست.
تبسم مهر - حمیدی با اشاره به فقر حرکتی در دانش آموزان ابتدایی تضعیف کمربند شانهای در آنها را عامل آرتروز گردن در این افراد در آینده دانست.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در برنامه فرصت برابر شبکه آموزش درباره سواد حرکتی دانش آموزان اظهار کرد: سواد حرکتی شامل جنب و جوش و دویدن و حرکات بنیادی دانش آموزان است که این سواد حتما باید در دوره کودکی آموخته شود و دانش آموزان توانایی حرکتی لازم را از طریق یادگیری مهارتهای ورزشی کسب کنند.
وی ادامه داد: زندگی جدید فرصت حرکت را از کودکان گرفته است و آپارتمان نشینی و فقر حرکتی ایجاد شده است و فناوری های جدید و اینترنت فعالیتهای فیزیکی و حرکتی را از کودکان دزدیده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسئولان ورزش قهرمانی و همگانی هم باید سواد حرکتی در دوران کودکی را مورد توجه قرار دهند، گفت: سواد حرکتی به ویژه در دوره دبستان و پیش دبستان مورد توجه قرار نگیرد، در غیر این صورت کشتی ورزش کشور به گل خواهد نشست؛ حرکت در دوران کودکی اهمیت بسزایی دارد و اگر دانش آموز از 10 سالگی گذشت و کم تحرک بود دیگر قابلیت جبران این خلا وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اکنون کمربند شانهای دانش آموزان ضعیف شده است و در آینده آنها با آرتروز شدید گردن مواجه میشوند البته این عارضه اکنون حرکات اصلاحی مانند بارفیکس رفع شدنی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به طرح بوم و اتاق اسباب بازی گفت: دانش آموز میتواند بعد یا قبل از ساعت مدرسه از اتاق اسباب بازی استفاده کند و حتی میخواهیم در دیواره اتاق اسباب بازی گیرههای صخره نوردی نصب کنیم.
افزایش سه ساعت درس تربیت بدنی در پایههای یازدهم و دوازدهم حمیدی درباره توجه به زنگ ورزش مدارس گفت: درس تربیت بدنی بچهها را با حرکت مانوس میکند و به آنها مهارت میآموزد به همین دلیل ساعت درس تربیت بدنی را در پایه یازدهم و دوازدهم 2 ساعت ایجاد کردیم همچنین 33 هزار دبیر تربیت بدنی داریم البته برای کلاس یازدهم و دوازدهم که سه ساعت زنگ ورزش اضافه شد 3700 معلم ورزش نیاز داریم که کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه برای 12 پایه تحصیلی کتاب راهنمای معلم داریم، اظهار کرد: معلمان تربیت بدنی در تمام مدارس کشور مشغول هستند اما 2 ساعت تربیت بدنی نیاز دانشآموز را تامین نمیکند و باید ساعت فوق برنامه ورزشی هم مدنظر باشد و حرکت فقط معطوف به مدرسه نشود.
پوشش 4/5 میلیون دانش آموز در المپیادهای درون مدرسهای معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش به شعار درس تربیت بدنی مبنی بر «به مدرسه برمیگردیم» اشاره و بیان کرد: فعالیتها را به سمت مدرسه بردیم و4/5 میلیون دانش آموز را در المپیادهای درون مدرسهای تحت پوش دادیم؛ از طریق ورزش صبحگاهی وحیاط پویا هم فعالیت دانش آموزان را افزایش میدهیم تا دانشآموزان در کنار درس تربیت بدنی فعالیت فوق برنامه مورد نیاز را هم داشته باشند.
حمیدی با تاکید بر نقش متولیان ورزش محلهها به کودکان و نوجوانان گفت: در محلهها باید توجه به کودکان و نوجونان داشته باشیم و فرصت فاعالیتهای فوق بنامه تربیت بدنی برای آنها فراهم شو همچنین همانطور که خانوادهها سعی میکنند دانش آموزشان را به کلاس تقویتی ریاضی و فیزیک بفرستند نسبت به شرکت فرزندشان در کلاسهای ورزشی هم توجه داشته باشند.
وی درباره اهمیت ورزش دانش آموزی در رقابتهای قهرمانی بیان کرد: مسابقات قهرمانی از مدارس ریشه میگیرد و مدرسه تیم خود را از المپیادهای دانش آموزی میشناسد.
حمیدی ادامه داد: در طرح المپیاد درون مدرسه ای هرمدرسهای که در منطقه اول شد به استان میرود و میتواند یار کمکی هم برای تیمش بگیرد و این رویه برای اعزام تا مرحله کشوری ادامه خواهد داشت البته برای اعزام به رقابتهای آسیایی تیم کلونی میفرستیم و 2 سال گذشته مسابقات دانش آموزی آسیایی را در شیراز برگزار کردیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری سه دوره المپیک جوانان گفت: در سال 2010 رتبه 26 جهان شدیم و در 2018 با حضور 49 دانش آموز اعزامی رتبه هفتم جهان را کسب کردیم که این نشان از اهمیت ورزش دانش آموزی در رقابتهای حرفه ای و قهرمانی دارد.