مهمترین اخبار اقتصادی روز شنبه
آمادگی فروشندهها در بازار مسکن
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - بررسیهای میدانی ایسنا حکایت از آن دارد که در شرایط فعلی اگر قیمت از سوی صاحبان مسکن به درستی و بر منطق اقتصادی تعیین شود، مشتریانی برای تهیه مسکن وجود دارند و خانههای کوچکتر با توجه به قدرت خرید مردم خواهان بیشتری دارند.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، با نزدیکی به ایام پایانی سال، جابهجایی و تقاضا برای مسکن افزایش مییابد و خانوارها به میزان درآمد خود به اجاره، رهن یا خرید مسکن میپردازند، در حالی که آمار نشان از رشد خرید و فروش در چند هفته گذشته در شهر تهران را نوید میداد، بررسیهای میدانی ایسنا نشان از آن دارد که بر تعداد فروشندههای پول لازم در بازار مسکن شب عید افزوده شده است و معاملات به دلیل قرار داشتن در فصل جابهجایی اندکی افزایش داشته است.
گزارشهای میدانی ایسنا حکایت از آن دارد که قیمتهای تعیین شده از سوی صاحبان مسکن با قیمت میانگین منطقه متناسب است و خانههایی که متراژ کوچکتری دارند به نسبت سریعتر به فروش میرسند. این افزایش حجم فروش در حالی به ثبت رسیده که بررسیها حکایت از آن دارد که افزایش قیمت ماهانه مسکن به صفر نزدیک شده است.
واردات مرغ برای تنظیم بازار
در هفتههای گذشته نوسان قیمت و افزایش تقاضا برای گوشت مرغ و قرمز به شدت افزایش یافت که ستاد تنظیم بازار برای مدیریت بازار تصمیم به عرضه گوشت قرمز تازه به صورت وارداتی و منجمد کرد و در کنار آن قیمت عرضه مرغ تازه را بیش از 11 هزار و 500 تومان ممنوع اعلام کرد که البته در ماههای گذشته چنین تصمیمگیریای از سوی این ستاد انجام شده بود، اما تولیدکنندگان و فروشندگان مرغ به این تصمیم توجهی نداشتند.
اخبار منتشره از ستاد تنظیم بازار حکایت از آن دارد که نخستین محموله مرغ وارداتی هفته آینده به میزان 30 هزار تن به صورت منجمد به کشور وارد خواهد شد و این عرضه در راستای تنظیم بازار شب عید با نرخ مصوب است.
نرخ بلیت هواپیما چند؟
در روزهای گذشته اخبار ایسنا از قیمت بلیت هواپیما حکایت از آن داشت که قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز افزایش پیدا نخواهد کرد. این بررسیها نشان از آن دارد که رشد قیمتی برای بلیت شب عید وجود نخواهد داشت و از هماکنون امکان خرید بلیت برای ایام تعطیلات سال آینده فراهم شده است و قیمتها نرخهای آذرماه سال جاری خواهد بود.
بی توجه به هشدارها
ایران در چند سال اخیر به دلیل فعل و انفعالات آب و هوایی با کمبود آب مواجه شده است و همواره هشدارهایی نسبت به این موضوع اعلام میشود، اما این هشدارها در حوزه کشاورزی آنچنان مفید و فایده نبوده و در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستیم کشت و برداشت محصولات آببر همچون هندوانه انجام میگیرد و حتی صادرات آب مجازی از کشور در این شرایط بحرانی رونق گرفته است که در این رابطه اصغر تهرانی – کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی _ به ایسنا گفت در شرایط کنونی لازم است مسئولان وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و دولت برنامه خود را در این حوزه ارائه دهند چرا که دیگر نمیتوان حرفهای بیپایه و اساس زد.
تولید اسنک با طعم ذرت دامی تکذیب شد
در حالی که روزهای گذشته سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که دو شرکت معروف تولیدکننده اسنک پف کرده از ذرات دامی در تولید محصولات خود استفاده میکنند و مرتکب خلاف شدهاند رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان انواع چیپس و فرآوردههای حجیم شده برپایه ذرت اظهار کرد که در این زمینه هیچ تخلف بهداشتی صورت نگرفته و سازمان غذا و دارو نیز این موضوع را تأیید کرده است.
در حالی که به گفته رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان انواع چیپس و فرآوردههای حجیم شده تولید اسنک از ذرت دامی تکذیب شده است ، سخنگوی سازمان غذا و دارو بر این عقیده است که با توجه به مستندات و آزمایشات دو برند معروف اسنک در محصولات خود از ذرت دامی استفاده کردهاند.
نرخ دلار چند؟
طی معاملات روز جاری قیمت هر دلار آمریکا در حدود 11 هزار و 500 تومان توسط بانکها خریداری شده است و این در حالی است که نرخ خرید ارز در صرافیهای بانک 11 هزار و 740 تومان و قیمت فروش آن 11 هزار و 840 تومان تعیین شده است. در کنار دلار قیمت خرید یورو 12 هزار و 986 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 828 تومان تعیین شده است.
تولید ایرانی با برچسب خارجی
در حالی که با توجه به شعار سال جاری حمایت از تولید داخلی در سرلوحه کاری دولتمردان قرار گرفته و مردم خواستار خرید محصولات باکیفیت ایرانی هستند، محمد طحانپور رئیس اتحادیه لوازم خانگی خبر از فروش محصولات ایرانی به نام برندهای خارجی و قیمت بالاتر در بازار خبر داده است.
طحانپور در ادامه بیان کرده فروش لوازم خانگی با نام برند خارجی که نشان از کیفیت محصولات ایرانی دارد جزو افتخارات تولید داخلی است و برخی شرکتهای خارجی به تولید کنندگان داخلی پیشنهاد میدهند که محصولات ایرانی را تحت برند خارجی عرضه کنند. این گفته طحانپور نشان از آن دارد که کیفیت محصولات داخلی بسیار بالا بوده و شرکتهای خارجی فعال در بازار ایران به این موضوع اذعان دارند، اما نکته قابل توجه آن است که در برندسازی محصولات ایرانی قدمهای درستی برداشته نشده و مصرف کننده نهایی نسبت به کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات ایرانی آگاهی ندارند.
انتهای پیام