شادیانههای هزارساله گیلان مخاطبان را به وجد آورد
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - گروه «گیل و دیلم» با قطعه دیلمان در سومین روز از جشنواره موسیقی فجر، مخاطبان را به وجد آورد.
تبسم مهر - گروه «گیل و دیلم» با قطعه دیلمان در سومین روز از جشنواره موسیقی فجر، مخاطبان را به وجد آورد.
به گزارش خبرگزاری فارس، گروه «گیل و دیلم» با قطعه دیلمان که شاهنوری بر اساس قصه دیلمان ساخته بود، اجرای خود را به روی صحنه برد. بعد از اجرای مقدمه دیلمان توسط گروه «گیل و دیلم» رضا شاهنوری، سرپرست این گروه گفت: «ما امشب به نمایندگی از خطه گیلان در خدمت شما هستیم. موسیقی گیلان و دیلمان ریشه در هزار سال دارد.»
در ادامه برنامه ترانه «آها بگو» مورد توجه حاضران در سالن سوره حوزه هنری واقع شد.
شاه نوری بیان کرد: «موسیقی دیلمان مربوط به شرق گیلان و غرب مازندران و برگرفته از کار و مراسم حماسی و آئینی است. من هم میراثدار این موسیقی هستم که از 400 سال پیش سینه به سینه و نسل به نسل از اجدادم طهماسب بیگ، جعفر قلی بیگ، مهدی بیگ، شاه نور بیگ و نصرالله بیگ به من رسیده است و من هم این موسیقی را به فرزندانم منتقل کرده ام تا به فراموشی سپرده نشود.»
او که تجربه حضور در جشنوارههای دوره قبل را هم دارد، معتقد است: باید در چنین جشنوارههایی پیشکسوتان موسیقی اقوام را به جوانان معرفی کنند و آنها را تشویق کنند تا از موسیقی اقوام که برگرفته از فرهنگ خودمان است الگو برداری کنند. زیرا ما بهترین موسیقی را داریم که برگرفته از کار و کوشش مردم این سرزمین است.
«گاش وچای»، «حیران حیران»، «دیلمان» و «رعنا» از جمله ترانههایی بودند که این گروه اجرا کردند.
امید شاه نوری(نوازنده نقاره)، اسحاق سهرابی(خواننده)، نصرت شاه نوری (نوازنده دایره)، به سرپرستی محمد رضا شاه نوری (نوازنده کمانچه)، اعضای گروه «گیل و دیلم» در این دوره از جشنواره فجر بودند.
تنبوره 120 ساله تالشی مهمان جشنواره فجر
آرمین فریدی سرپرست گروه «کادوس» در حین اجرای موسیقی منطقه تالش گیلان، دو مهمان قدیمی را به حاضران معرفی کرد و گفت: یکی از این مهمانها ساز «تنبوره» تالشی است که 120 سال دارد و دیگری «لله» قدیمی این منطقه است.
این پژوهشگر موسیقی و نوازنده تنبوره بیان کرد: «ساز تنبوره تالشی فراموش شده بود و زمانی که به دنبال آن گشتیم به لطف مردان صد سال به بالایی که در کوههای تالش زندگی میکنند، یک ساز قدیمیتنبوره را که یکی از میانسالان 118 ساله حفظ کرده بود، پیدا کردیم و توانستیم نمونههایی از آن را بسازیم و این ساز را احیا کنیم. خوشبختانه در حال حاضر بیش از 500 نمونه از تنبوره تالشی ساخته شده و جوانان هم نواختن آن را یاد گرفتهاند.
او قبل از اجرای آهنگ «بندون بندون»، توضیح داد: «این آهنگ در مراسم حنابندان منطقه تالش خوانده میشود و گریه بسیاری از مادران را در میآورد زیرا مفهوم شعر به این معناست که « به مادر عروس چیزی نگید که دختر یک امشب دیگر مهمان اوست»
این اجرا با بخش اعظمی از موسیقی مجلسی تالشی که در مراسم عروسی اجرا میشود، همچنین نی چوپانی تالشی همراه بود. آخرین ترانهای که این گروه اجرا کردند «سیا ریحون» بود و سپس مقام رقص «دوشه هوا» توسط گروه «کادوس» اجرا شد. اجراهای این گروه از خطه گیلان با استقبال خوب حاضران در سالن سوره حوزه هنری روبرو شد.
به گفته فریدی موسیقی منطقه تالش از شفت و فومن تا آستارا در ایران شروع میشود و تا مناطقی در جنوب کشور آذربایجان ادامه پیدا میکند.
هوشنگ حاجی بداغی (خواننده گروه)، رضا شعبان زاده(نوازنده دایره) به سرپرستی آرمین فریدی (نوازنده تنبوره، لله و نی تالشی) از اعضای گروه «کادوس» بودند. این گروه سابقه اجرا در کشورهایی مثل بلاروس، اوکراین و روسیه را هم دارند.
انتهای پیام/