همه حاشیههای یک نمایشگاه
12 نکته درباره دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری در تهران
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - برخی از نکات در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران قابل توجه بود نمایشگاهی که میبایست درآن مردم را ترغیب به برنامه ریزی برای سفر کرد.
تبسم مهر - برخی از نکات در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران قابل توجه بود نمایشگاهی که میبایست درآن مردم را ترغیب به برنامه ریزی برای سفر کرد.
به گزارش خبرنگار مهر ، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران از 23 تا 26 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی برگزار شد.
در این نمایشگاه 660 شرکت داخلی فعال در حوزه گردشگری و ادارههای کل میراث فرهنگی استانها به همراه شرکتهای خارجی فعال در صنعت گردشگری ، ایرلاینها و سازمانهای دولتی مرتبط با گردشگری مانند راه آهن و ادارات بیمه حضور داشتند.
هرج و مرج افتتاحیه
درروز افتتاحیه مراسم که با تاخیر برگزار شد، هرج و مرج روز اول بسیار به چشم میآمد به نحوی که برخی گمان میکردند امسال شاهد نمایشگاه خوب و منسجمی نخواهند بود.
بازدیدکنندگان تخصصی در بخش صنایع وابسته
اگرچه این نمایشگاه عنوان گردشگری و صنایع وابسته را یدک میکشید اما صنایع وابسته آن که بخش مربوط به تجهیزات هتلها و رستورانها بود عملا بازدید کننده ای نداشت و یا اگر هم داشت بازدید کننده تخصصی در این حوزه بودند.
در محوطه بیرونی نمایشگاه نیز برخی از سیاه چادرها و چادر ترکمنها برپا شده بود و به فروش سوغات محلی میپرداختند. اجرای مراسم رقص سنتی در فضای باز نمایشگاه نیز از مهمترین بخشهای این نمایشگاه بود که با استقبال عموم مردم مواجه شد.
لغو برخی از نشستهای جانبی و تخصصی
در بخشهای دیگری از نمایشگاه مانند سالن 35 که سالن VIP آن مختص به سازمان میراث فرهنگی بود، نشستهای تخصصی بین مسئولان سازمان میراث فرهنگی با مسئولان دیگر برگزار میشد.
قرار بود تا نمایشگاه بین المللی گردشگری در دور دوازدهم تخصصیتر برگزار شود و به همین دلیل از قبل گفته شده بود که این نمایشگاه دارای صد برنامه جانبی و نشست تخصصی خواهد بود. اما کنداکتور برنامهها نشان میداد که در واقع بخش مهمی از این برنامههای جانبی به اجرای مراسم موسیقی سنتی استانهای مختلف کشور اختصاص داشت.
از میان نشستهای تخصصی که قرار بود با طرفهای خارجی نیز برگزار شود 12 نشست لغو شد از جمله دیدار با سفیر انگلستان یا نشست با فعاالان رسانه و خبرنگاران روسیه و ... .
برخی دیگر از این نشستها هم اطلاع رسانی مناسبی نداشتند تا از جزئیات مذاکرات صورت گرفته در آنها باخبر شد.
آنچه که در هر دوره از نمایشگاه به چشم میآید این است که بسیاری از افراد در نشستهای تخصصی و B2B شرکت میکنند و قراردادهای کاری زیادی در این برنامهها بسته میشود و یا مذاکرات مختلفی صورت میگیرد. اگر قرار بر این باشد که تمام این مذاکرات را ثبت کرد باید بتوان گفت که یک نمایشگاه با هزاران نشست تخصصی و مذاکره هر سال در حال برگزاری است که موضوع همه آنها نیز گردشگری هستند.
معرفی سلسله عباسیان با خانه تاریخی عباسیان کاشان!
تونل زمان عنوان طرحی بود که در این سالن اجرا شد سازمان میراث فرهنگی توالی دورههای تاریخی را در یک دالان سفید رنگ با نمونه ای از آثار متعلق به هر دوره تاریخی معرفی میکرد.
این توالی دورههای تاریخی در برخی موارد اشتباه بود و یا اینکه تصویری از خانه تاریخی و قاجاری عباسیان در شهر کاشان را به دوره عباسیان در ایران نسبت داده بودند!
سر و صدای گروههای موسیقی در فضای سرپوشیده
به رغم اینکه معاونت گردشگری اعلام کرده بود امسال شاهد برپایی مراسم موسیقی و رقص در سالنهای سرپوشیده نخواهیم بود چون امکان برپایی جلسات افراد را با یکدیگر در غرفهها به دلیل سر و صدای زیاد نخواهد داد ؛ اما همچنان در برخی از سالنها و غرفهها مشاهده میشد که این مراسم رقص و پخش موسیقی انجام شده و اجازه برپایی نشستهای تخصصی را نمیداد کمااینکه در بخش سالن VIP نیز صدای بلند موسیقی در برخی موارد موجب تذکر مسئول سالن میشد . موسیقی هایی که بعضا با فضای حاکم بر نمایشگاه که همان معرفی میراث فرهنگی و جاذبههای گردشگری ایران بود در تناقض بوده و موسیقیهای غربی هم پخش میشد.
تبلیغات کم نمایشگاه
اگرچه تنها چند تیزر تلویزیونی از صدا و سیما پخش شد اما کم رنگ بودن تبلیغات محیطی و مجازی این نمایشگاه تقریبا تبلیغ در این باره را به صفر نزدیکتر میکرد. بیلبوردهای خیابانی خالی از معرفی نمایشگاه بودند و تنها چند گزارش تلویزیونی و چند تیزر به مردم از حال و هوای نمایشگاه خبر داد. به همین دلیل در سه روز اول نمایشگاه جمعیت مردم بسیار کم بود اما در روز سوم به دلیل تعطیلی روز جمعه این نمایشگاه روز شلوغتری را به خود دید.
البته که اگر قرار بود تنها 660 شرکت حاضر در نمایشگاه هر کدام 10 نفر را به نمایشگاه بیاورند میبایست این دوره از برنامه شاهد حضور حداقل 6 هزار و 600 بازدیدکننده میبود اما این اتفاق نیفتاد.
نمایشگاه گردشگری با طعم و دود کباب
اگرچه اعلام شده بود که قرار است امسال بخش فروش سوغات و مواد خوراکی کمرنگتر شود اما همچنان این بخش از بازار گردشگری داغ بود و بیرون از محوطه نمایشگاه را بو و دود کباب پر کرده بود.
مردم به دنبال تخفیف نمایشگاهی بودند
مردم حاضر در نمایشگاه و در غرفههای مربوط به آژانسهای مسافرتی دنبال تخفیفهای نمایشگاهی بودند اما چیزی دستشان را نمیگرفت. هتلها نیز با بسته ویژه ای به نمایشگاه نیامدند برخی از آنها با وجود اینکه گفته شده هتلها در ایام نوروز افزایش نرخ ندارند اما قیمت اتاق را از الان به مسافر نمیدادند.
حضور آژانسهای خارجی در نمایشگاه نیز کمرنگ بود برخی از آنها با پارتنر ایرانی به نمایشگاه آمده بودند . عملا آژانسهایی را میشد دید که کارگزار تورهای یک کشور خارجی هستند اما در بخش بین الملل شرکت کرده اند.
ایرلاینها و خطوط هوایی و شرکتهای بیمه ای سفر نیز پکیجها و طرحهای قدیمی خود را در نمایشگاه عرضه کردند شاید در این بین کسی آشنایی با این طرحها نداشته بود و برای اولین بار از آن آگاهی کسب میکرد اما در واقع طرح جدیدی نبودند.
صنایع دستی گرانتر از استان
صنایع دستی عرضه شده در نمایشگاه نیز توسط برخی از استانهای کشور ارائه شد. برخی از این صنایع دستی بسیار گرانتر از آنچه که در استان فروخته میشود، عرضه شد.
عکس یادگاری با لباس محلی و بوم گردی
بوم گردیها بخش مورد توجه نمایشگاه بودند تعدادی از استانهای کشور غرفهها را به شکل خانههای بومی شان طراحی کرده بودند و همین موضوع موجب شده بود تا بازدیدکنندگان با آنها عکس یادگاری بگیرند و بیشتر جلب توجه کند.
نمایشگاه تمدید نشد
اعلام شده بود که نمایشگاه در روز آخر دو ساعت تمدید شده است اما عملا این اتفاق نیفتاد و سر ساعت 17 مردم به بیرون سالن هدایت میشدند.
امسال ساعت نمایشگاه نیز کمتر بود وبا تاریک شدن هوا مردم را نیز از سالنها به بیرون هدایت میکردند.
پیاده روی رئیس سازمان
متولی این نمایشگاه که همان رئیس سازمان میراث فرهنگی است در هر روز از زمان برپایی نمایشگاه به غرفههای مختلفی سر میزد علی اصغر مونسان تنها در یک روز 6 و نیم کیلومتر راه رفت و با تمام غرفه داران صحبت کرد.