آخرین مطالب

نتایج بررسی‌های پژوهشگران؛

چگونه تبلیغات در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود؟ علمی و دانشگاهی

چگونه تبلیغات در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود؟

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - امروزه با گسترش روزافزون تولیدات در ابعاد مختلف اقتصادی، لزوم بهبود وضعیت بازاریابی و انجام مؤثرتر تبلیغات کاملاً به چشم می‌آید. در این خصوص، پژوهشگران کشور، مهندسی صحیح یک تصویر تبلیغاتی را به‌منظور ماندگاری آن در یاد مخاطبان بررسی کرده‌اند.

تبسم مهر - به گزارش ایسنا، عناصر یک تبلیغ می‌توانند به‌عنوان نشانگرهای بالقوه حافظه عمل کنند و به شکل ایجاد هیجان، توجه، هوشیاری و ادراک بر حافظه تأثیر گذاشته و باعث تداعی یک محصول یا برند شوند. محققان، ایجاد تصاویر تعاملی را به‌عنوان فنون یادآورنده برای ماندگاری در حافظه مطرح می‌کنند. به نظر آن‌ها، اساس رمزگردانی ماهیت حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت به ترتیب صوتی و معنایی است. بر همین اساس عناصر یک تبلیغ نقش مهمی در فرآیند حافظه دارند و مهم‌ترین تأثیر یک تبلیغ ممکن است متکی بر توانایی آن در ایجاد تداعی‌های درست بصری یا احساسی برای یک برند و قفل‌کردن آن‌ها در حافظه باشد.
بر اساس نظر متخصصان، قرار دادن تداعی‌ها در دستور کار یک تبلیغ، ممکن است به‌جای ایجاد ارتباط مستقیم با یک پیام کلامی، از طریق اشکال تداعی‌کننده، به‌طور غیرمستقیم دست به ایجاد ارتباط بزند. در حالت طبیعی، حجم زیادی از محرک‌های بصری همزمان برای جلب مصرف‌کنندگان در حال پردازش هستند و توجه و تمرکز روی این محرک‌ها توسط مصرف‌کننده صورت می‌گیرد، اما پردازش آن‌ها به‌صورت مخفیانه در مغز انجام می‌شود و این موضوع در بیشتر حالت‌های طبیعی رخ می‌دهد.
با توجه به مسائل ذکرشده، گروهی از محققان علوم شناختی کشور، به انجام پژوهشی پرداخته‌اند که در آن به‌کارگیری یک تئوری مهم در این خصوص به نام «تئوری تعقیب بینایی یاربوس » در تبلیغات و اثر آن بر حافظه مورد بررسی واقع شده است.
بنا بر تئوری فوق، الگوهای حرکات چشم به‌طور چشمگیری تحت تأثیر کار ناظر قرار دارند و این مسئله، دال بر آن است که حالات ذهنی پیچیده را می‌توان از مسیرهای اسکن چشمی کشف کرد.
موضوع فوق علاوه بر اینکه نقطه عطفی در تاریخ روان‌شناسی تجربی تلقی می‌شود، به‌طور گسترده در علوم اعصاب، چشم‌پزشکی، و هوش مصنوعی به آن اشاره شده است.
در این تحقیق، بر اساس تئوری تعقیب بینایی یاربوس ، شاخص‌های یک تبلیغ چاپی محصول شرکت ب . ام.دبلیو ، در قالب پردازش تصویر و تحلیل آماری، با استفاده از ابزار ردیاب چشم صحنه بررسی شده است.
نتایج نشان دادند که ساکادها یا حرکات سریع چشمی به‌صورت عمودی، در به‌یادآوری برند تبلیغ مؤثرتر از ساکادهای افقی‌اند. این یافته مهم، یعنی وجود ارتباط بین متوسط طول ساکاد و زمان فیکسیشن با حافظه، می‌تواند یک شاخص جدید در تبلیغات را مطرح کند.
در این خصوص، حمیدرضا سعیدنیا، دانشیار مدیریت بازاریابی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد تهران شمال و همکارانش می‌گویند: «نتایج ما نشان دادند که به‌کارگیری تئوری یاربوس در تبلیغات می‌تواند در به یادآوری یک برند مؤثر باشد. این تئوری به شکل رهبر- پیرو، چشم را مهندسی و شرطی کرده و مسیر بصری مورد نظر را ایجاد می‌کند. رفتار چشم در مقابل ساکادهای طولانی بود که نسبت به ساکادهای کوتاه، فیکسیشن‌ها با میلی‌ثانیه‌ای بیشتر روی عنصر محصول ثبت شده بودند. بر همین اساس هرچقدر فیکسیشن‌های یک عنصر تبلیغ از ساکادهای بلند نشأت گرفته باشند، این احتمال که آن عنصر بیشتر می‌تواند در حافظه ماندگار بماند، بیشتر قابل طرح است».
این محققین ادامه می‌دهند: «عناصر یک تبلیغ می‌بایست در قالب یک راهنما، سناریویی را طراحی کنند که حاصل آن یک مسیر بصری از قبل طراحی شده باشد. در دنیای تبلیغات، خلاقیت عامل اصلی ایجاد یک ارتباط بصری مؤثر است، ولی باید گفت این شرط لازم است، ولی کافی نیست. در تبلیغات، عنصر هدف باید مشخص شود. به‌عنوان مثال، در یک تبلیغ بیلبوردی برای صاحب تبلیغ، عنصر محصول (شکل و طرح) هدف است، به همین دلیل باید با استفاده از تئوری یاربوس ، سایر عناصر را پیرو آن کرده و تبلیغ را طوری طراحی کنیم که ارتباط بین عناصر پیرو با عنصر رهبر بر اساس میدان دید، بلندترین ساکادها را ایجاد کند و در مرحله بعد، با ایجاد خلاقیت و بالا بردن طول موج به کمک رنگ‌ها و سمبل‌هایی مثل لوگو روی عنصر هدف، افزایش میلی‌ثانیه‌ای فیکسیشن ایجاد کنیم».
طبق یافته‌های پژوهش فوق، ایجاد مسیر بصری می‌بایست با توجه به ماهیت تبلیغ نیز بهینه شود. بر این اساس، سعیدنیا و همکاران محققش اعتقاد دارند: «برای تبلیغات چاپی بیلبورد، مدت‌زمان درگیری چشم با عناصر، محدود به زمان است، بر همین اساس با ابزار ردیاب چشم می‌توان بهینه‌سازی و مهندسی زمان را در تبلیغات به کار گرفت. در تبلیغ حاضر در پژوهش ما، با توجه به نتایج، یک تعقیب بینایی کامل عناصر به 40 ثانیه زمان نیاز داشته است. تحقیقات آینده نورومارکتینگ با محوریت بازاریابی بصری می‌توانند عناصر دیگری را نیز واکاوی کند. تعداد پلک‌زدن‌ها در طول یک آزمایش بصری و همچنین بررسی هیجان ناخودآگاه در طول این آزمایش‌ها، با بررسی و اندازه‌گیری قطر مردمک، نتایجی دقیق و قابل تحلیل در اختیار متخصصان بازاریابی قرار خواهد داد».
این یافته‌ها که می‌توانند در فرایند تبلیغات و بازاریابی محصولات به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرند، در نشریه‌ای تخصصی به نام «فصل‌نامه تازه‌های علوم شناختی» وابسته به مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی منتشر شده‌اند.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند