در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛
گلایه خانم کارگردان از قضاوتهای زودهنگام درباره نمایش «دل آرام نا آرام»
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - نرگس صابری گفت: به تماشای نمایش بیایید و ببینید که از تکرار مشقت و رنج زنها صحبت میکنم و سپس درباره نمایش قضاوت کنید.
تبسم مهر - نرگس صابری گفت: به تماشای نمایش بیایید و ببینید که از تکرار مشقت و رنج زنها صحبت میکنم و سپس درباره نمایش قضاوت کنید.
نرگس صابری نویسنده , کارگردان و بازیگر نمایش « دل آرام نا آرام» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، گفت: این نمایش یک اقتباس وفادارانه از نمایشنامه خیابانی «سارا چیریکه» نوشته مصطفی جعفری خوزانی است که آن را سال قبل بازی کردم . نمایش « سارا چیریکه» درباره زنان مجاهدین خلق بود. من نمایشنامه « سارا چیریکه» را با اجازه مصطفی جعفری به نمایشنامه «دل آرام نا آرام » تبدیل کردم و به همین دلیل نویسنده این کار مشترک است. در واقع بخشهای تکرار , داستان کیوسکها و تلفن هایی که راههای ارتباطی این آدم با دنیای بیرون بود را به این نمایشنامه اضافه و نمایش را در این بستر دوباره مطرح کردم.
صابری با اشاره به این که دفاع از حقوق زنها و حق پایمال شده آنها در طول تاریخ دغدغه اصلی من بوده است , بیان کرد: این نمایش در جشنواره تئاتر مقاومت رقابت کرد. توفیقات بسیاری کسب کردیم و به عنوان نمایش برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت وارد شدیم. این نمایش داستان تکرار مشقت زنان است که این زنها همواره در موقعیتها و تنگنا هایی هستند که در طول تاریخ سعی بر گرفتن حق خود داشته اند.
وی ادامه داد: همه گروهکهای سیاسی شعار « حقوق برابر زنان و مردان » و « آزادی عمل برای زنها » را میدهند که اینها مدام در حال تکرار و مدام در حال شعار هستند , این نمایش درگیر این شعارها میشود و موقعیت گروهک سیاسی را خوب میبیند و سپس به آنها میپیوندد و در نهایت میبیند که اینها همه شعار است. البته هنوز هم در جامعه ما زنها به دنبال حقوق برابر هستند و این موضوع مدام در حال تکرار است و به همین دلیل نمایش را از یک تکرار شروع و یک برش کوچک از کل روایت را مطرح و بعد روایت را طرح کردم.
کارگردان نمایش« دل آرام نا آرام» در خصوص استقبال مخاطبان از نمایش گفت: تا 22 بهمن که جشنواره فیلم فجر بود , استقبال از نمایش در حد متوسط بود. از طرفی یک سری از هنرمندان و مخاطبان به خصوص در فضای مجازی به نمایش من جبهه گیری داشتند و معتقد بودند من با ایدئولوژی و جبهه خاصی نمایش را کار کردم و میگفتند نباید در این موقعیت این نمایش را اجرا میکردی. ولی جواب من به همه این بود که لطفا ابتدا نمایش را ببینید, درست است که نمایش من جبهه گیری دارد و مگر غیر از این است که این نامه , نامه ای سرشار از احترام است , شما به تماشا نمیآیید که ببینید که من از تکرار مشقت و رنج زنها صحبت میکنم و فقط شما بخشی از نمایش را که من نامه ای به دست گرفتم را میبینید؟ این موضوع , موضوعی منطقی است که این آدم با شعارها جذب میشود. به همین دلیل استقبال از نمایش در روزهای نخست کم تر بود.
صابری با اشاره به این که برای اجرا در سالن سایه تئاترشهر جنگیدم , بیان کرد: مخاطبانی که برای تماشای نمایش در جشنواره تئاتر فجر آمده اند اغلب مخاطبانی هستند که قبلتر هم نمایش را دیده اند و این یک دلیل دارد که من به خاطر آن هم جنگیدم.
وی افزود: ما در این جشنواره مسابقه کیفیت نمایشها را داریم ولی در حال حاضر با امکانات کم سالن حوزه هنری کیفیت ما دیده نمیشود و همین موضوع تعداد مخاطبان ما را کم میکند و فکر میکنم که اگر این نمایش را در سالن سایه تئاتر شهر به اجرا میبردم قطعا کل سالن نمایش برای این اجرا پر میشد.
صابری در خصوص نظم سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: نادر برهانی مرند برای جشنواره تئاتر فجر تلاش بسیاری میکند و به نظر من جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته جشنواره پر رونق , منظم و حساب شده ای است و من ایشان را دبیری لایق میبینم. با توجه به این که از موقعیت اجرا ناراضی هستم اما این جشنواره را جشنواره ای دقیق و حساب شده میدانم.
وی ادامه داد: همه ما میتوانیم برای دفاع از حقوق زنها تاثیر گذار باشیم و گامی مفید در این زمینه برداریم. تعداد زنهای فعال کم نبوده ولی متاسفانه دیده نمیشوند و امیدوارم همه ابتدا نمایش « دل آرام نا آرام» را ببینند و سپس در مقابل آن جبهه بگیرند.
انتهای پیام/