یافته محققان نشان داد؛
17 هزار اپلیکیشن اندروید اطلاعات کاربران را جمعآوری میکنند
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - یک تحقیق جدید نشان داده ۱۷ هزار اپلیکیشن اندروید اطلاعات کاربران را جمع آوری و برای تبلیغات هدفمند استفاده میکنند و یک سابقه دائم از فعالیتهای کاربران به وجود میآورند.
تبسم مهر - یک تحقیق جدید نشان داده 17 هزار اپلیکیشن اندروید اطلاعات کاربران را جمع آوری و برای تبلیغات هدفمند استفاده میکنند و یک سابقه دائم از فعالیتهای کاربران به وجود میآورند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی نت، طبق تحقیقی که «انستیتو بین المللی علوم رایانه» ( International Computer Science Institute) انجام داده حدود 17 هزار اپلیکیشن اندروید اطلاعات کارابران را جمع آوری میکنند و یک سابقه دائم از فعالیتهای دستگاه کاربر به وجود میآورند.
فعالیت جمع آوری اطلاعات برخلاف سیاستهای گوگل است زیرا از این اطلاعات برای هدف گیری کاربران جهت تبلیغات استفاده میشود.
بین اپلیکیشن هایی که در این تحقیق شناسایی شده اند میتوان به برخی برنامههای مشهور مانند اپلیکیشن خبری Flipboard، اپلیکیشن Audiobooks (متعلق به شرکتآئودیبل)، Angry Birds Classic و B 612 و اپلیکیشن آنتی ویروس Clean Master اشاره کرد.
به طور کلی بسیاری از اپلیکیشنها فعالیتهای تلفن هوشمند کاربر و اینکه از چه اپلیکیشن هایی استفاده میکند را رصد میکنند و در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده را در اختیار شرکتها و تبلیغ کنندگان قرار میدهند تا آنها بتوانند تبلیغاتی هدفمند را برای کاربران اجرا کنند.
آنها به وسیله یک ID تبلیغاتی یگانه (Advertising ID) این کار را انجام میدهند. هریک از IDهای مذکور به یک دستگاه تلفن هوشمند تعلق دارد و میتوانند اپلیکیشنهای روی دستگاه را رصد کنند. البته کاربران میتوانند ID تبلیغاتی خود را دوباره تنظیم کنند.
اما تحقیقات این انستیتو نشان داده اپلیکیشنهای اندروید IDهای تبلیغاتی کاربران را با شناسه هایی پایدارتر روی دستگاهها مرتبط میکنند. این IDها شامل آدرسهای MAC، شناسه اندروید و IMEI هستند که نمیتوان تنظیمات آنها را دوباره تعیین کرد.
به همین دلیل کارشناسان امنیتی این کشف را بسیار نگران کننده میدانند زیرا این اپلیکیشنها به وسیله شناسه هایی پایدار کاربران را رصد میکنند که نمیتوان آنها را در دستگاه تغییر داد.
«سرژ ایگلمن» رهبر این تحقیق میگوید: هنگامی که اپلیکیشنهای مذکور این شناسههای پایدار را جمع آوری میکنند، در حقیقت حریم شخصی کاربران را از بین میبرد.
او و تیمش نتایج تحقیق خود را در ماه سپتامبر به گوگل گزارش کرده اند.