همراه با موسیقی فجر
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - در دومین روز از جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر و در طی چهار اجرا در تالارهای وحدت و رودکی سه گروه ایرانی و یک گروه خارجی بروی صحنه رفتند. در یکی از این اجراها «سیمون آیوازیان» برای آخرین بار روی صحنه اجرای موسیقی رفت و با مخاطبان اجراهای زنده خود وداع کرد.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - در دومین روز از جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر و در طی چهار اجرا در تالارهای وحدت و رودکی سه گروه ایرانی و یک گروه خارجی بروی صحنه رفتند. در یکی از این اجراها «سیمون آیوازیان» برای آخرین بار روی صحنه اجرای موسیقی رفت و با مخاطبان اجراهای زنده خود وداع کرد.
به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ایرنا، شامگاه پنجشنبه و در دومین شب از جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر، بیش از 10 اجرا موسیقی در سالنهای مختلف تهران اجرا شد و طی آن مخاطبان ژانرهای مختلف موسیقی توانستند تماشاگر و شنونده موسیقی مورد علاقه خود باشند.
** شبی با باروک
ارکستر زهی «آرکو» به رهبری «ابراهیم لطفی»، شب گذشته اجرای خود در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را با اجرای رپرتواری از آثار موسیقیدانان کلاسیک دوره باروک پیشکش علاقمندان به موسیقی کلاسیک کرد.
«آرکو» در این اجرا قطعات زیر را اجرا کرد
- «sarabande» در چهار موومان اثر« جرج فردریک هندل» آهنگساز آلمانی تبار
- «adagio» اثر «توماسو آلبینونی» موسیقیدان ایتالیایی
- « chanonne» اثر هنری پرسل
- « کنسرتو شماره سه براندنبورگ» در سه ممومان و «Air» اثر «یوهان سباستیان باخ» آهنگساز آلمانی
- « کنسرتو گروسسو » اپوس 6 شماره 8 در پنج موومان اثر «ارکانجللو کورللی» آهنگساز و نوازنده ویلن ایتالیایی
- «canone» اثر «یوهان پاخلبل» آهنگساز و نوازنده ارگ اهل کشور آلمان
** شب روایت ارکستر سازهای ملی از موسیقی جهان و درخشش یک ستاره
همزمان با اجرای گروه آرکو در تالار رودکی، تالار وحدت شاهد دیدار ارکستر سازهای ملی ایران به رهبری علی اکبر قربانی و خوانندگی وحید تاج با علاقمندان خود بود. شبی که باید آنرا شب درخشش یک ستاره جوان نامید.
امین غفاری نوازنده جوان ویلن در این اجرا با تکنوازی ستودنی و کم نقص خود ارکستر سازهای ملی را در اجرای قطعاتی از هنرمندان ایرانی معاصر و آهنگسازان مطرح موسیقی کلاسیک یاری کرد.
در این کنسرت ارکستر سازهای ملی قطعات زیر را اجرا کرد.
- سوییت ابن سینا و چهارگاه برای ویلن و ارکستراثر« فرهاد فخرالدینی»
- لزگینکا اثر« ارام ایلیک خاچاطوریان» آهنگساز اهل ارمنستان در دوره حکومت اتحاد جماهیر شوروی
- رنگ شرقی اثر «موسی معروفی» ردیف دان و نوازنده تار دوران معاصر
- موج با شعری از «فریدون مشیری» اثر فرهاد فخرالدینی
- خوش آمدی اثر«رضا نارون»
- بهار من با شعری از «منیره طاها» اثر آهنگساز شهیر ایرانی «علی تجویدی»
- ریتمهای آذربایجان اثر «توفیق علی اف» با تکنوازه نقاره «وحید اسدللهی»
- شورآفرین اثر «علی اکبر قربانی»
- هورا استاکاتو اثر «گریگوری هوراش دینیکو»
- پرواز زنبور عسل اثر مشهور « نیکلای آندره ویچ ریمسکی کورساکف» آهنگساز روسی
- به یاد صبا اثر «جواد لشکری»
- دگر چه خواهی اثر «حبیب الله بدیعی»
- خاک مهر آیین اثر « علی اکبر قربانی»
** نگاهی از کپنهاک به اصفهان
در ساعت 30/21 و در ادامه اجراهای شب دوم از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر آنسامبل «آتلاس» از کشور دانمارک در تالار وحدت کنسرت خود را که شامل دستچینی از آثار آهنگسازان ایرانی و اروپایی بود را اجرا کرد. این اجرا را میتوان یکی از بهترین آجراهای موسیقی در طول دو شب برگزاری این جشنواره دانست. جشنواره ای که تا کنون موفق نشده رضایت اهالی موسیقی را جلب کند. کوینتت بادی اپوس 43 اثر «کارل نیلسن» که حدود 100 سال قبل نوشته شده است، یکی از زیباترین قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ایده این قطعه را آهنگساز از میدان نقش جهان اصفهان گرفته است. این قطعه روایت موسیقیایی یک هنرمند دانمارکی در تقابل با زیباییهای میدان نقش جهان اصفهان است و حدود صد سال پیش نوشته شده. جالب توجه اینجا است که یک آهنگساز دانمارکی در صد سال پیش چنین نگاه منحصر به فردی به ایران داشته. اجرای این قطعه یکی از مهمترین اتفاقات جشنواره امسال بود.
حضور این گروه دانمارکی را در این جشنواره باید مدیون آشنایی «جاسپر لوتسهوف» با «امیر مهیار تفرشی پور» دانست.
«جاسپر لوتسهوف» در این باره میگوید: یکسال پیش من برای معرفی آلبوم امیر مهیار تفرشی پور به ایران آمدم و عاشق ایران شدم. بعد از آن یک همکاری کاری در حوزه موسیقی با امیر انجام دادیم که نتیجه آن اجرای چند کار از امیر مهیار تفرشی پور در کپنهاگ بود و از آن زمان همیشه دوست داشتم که اجرایی در کشور ایران داشته باشم. این گروه به سرپرستی «جاسپر لوتسهوف» در اجرای دیشب خود قطعات زیر را اجرا کرد.
- تریو بادی اپوس 24 اثر« شاهین فرهت»
- کوینتت بادی اپوس 43 اثر کارل نیلسن
- آلاس برای کوینتت اثر امیر مهیار تفرشی پور
- تریو بادی چوبی شماره 1 اثر هرمز فرهت
- سکستت اثر« فرانسیس پولانک»
**شب وداع با صحنه
همزمان با اجرای آنسامبل آتلاس در تالار وحدت، «سیمون آیوازیان» نوازنده و استاد پیشکسوت گیتار کلاسیک ایران در تالار رودکی اجرای پژوهش خود را با همکاری یکی از شاگردانش یعنی «بابک ولی پور» بروی صحنه برد. این اجرا آخرین اجرای زنده این هنرمند پیشکسوت پس از 41 سال حضور بر روی صحنه بود.
«سیمون آیوازیان» در خلال اجرای پژوهشی دیشب خود گفت: « شصت و یک سال قبل با گیتار کلاسیک آشنا شدم و چهل و یک سال پیش اولین اجرای صحنه ای خود را تجربه کردم. امشب قصد دارم برای همیشه با صحنه خداحافظی کنم و بسیار مایلم در آخرین حضور خود بر روی صحنه توصیه هایی به جوانان داشته باشم».
وی افزود: « جوانان هرگز نباید بزرگان موسیقی و اولینها را در عرصه موسیقی فراموش کنند چون بخاطر حضور و تاثیر آنها بود که گیتار کلاسیک به بالندگی امروز خود رسیده است».
وی ضمن نگاهی گذار به تاریخ تدریس گیتار کلاسیک در ایران که از سال 1953 توسط «لورِئا گیلار» و همسرش «کارمن» پایه گذاری شد گفت: « من در آن دوران بسیار جوان بودم و قدرت مالی شرکت در کلاسهای گیلار که معلمی بود با شهریه بسیار گران را نداشتم».
وی در ادامه به دشواریهای عرصه نوازندگی گیتار در ایران اشاره کرد و گفت:« در ده سال نخست پس از انقلاب من در فرانسه مشغول تحصیل در رشته دکترا بود و پس از بازگشتم به ایران اوضاع نوازندگی گیتار کلاسیک را بسیار اسفناک دیدم. و تلاش خود را برای بهبود این وضعیت به کار بستم تا انکه موفق شدم در سالهای 1371 و 1372 اجراهایی را با هماهنگی معاونت هنری وزارت ارشاد برای شناساندن گیتار کلاسیک به مردم و جامعه آنروز ایران بروی صحنه برم. در آن دوران شرایط موسیقی در ایران دوران بسیار سختی را سپری میکرد و من به معاونت هنری پیشنهاد دادم برای حضور این اجراها از جامعه روحانیت چند نفر را دعوت کند تا خودشان از نزدیک با این فضا اشنا بشوند».
این هنرمند در ادامه از جوانان علاقمند به موسیقی کلاسیک خواست تا از دانلود کردن نتهای گیتار کلاسیک از اینترنت پرهیز کنند چون این نتها از نظر ساختاری با مشکلات بسیاری روبرو هستند و باعث میشوند تا هنرجویان از آموختن شیوه صحیح انگشت گذاری روی دسته گیتار محروم بمانند».
پس از سخنان آیوازیان اجرای پژوهشی این هنرمند با همکاری یکی از شاگردانش بنام بابک ولی پور ادامه یافت و در طی آن قطعاتی از آثار بزرگان گیتار کلاسیک جهان نظیر « دامیلانو»، «لوئیس ناوارز»، «مائورو جولیانی»،«تاره گا» و چند هنرمند دیگر اجرا شد.
سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 تا 29 بهمن همزمان با تهران در سراسر کشور برگزار و در30 بهمن با مراسمی ویژه به کار خود پایان خواهد داد.
فراهنگ**9494** 1200
انتهای پیام /*