معاون دانشگاه رازی:
اهداف اولیه طرح "بومی گزینی" در دانشگاهها محقق نشد
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی گفت: طی بیش از یک دهه از اجرای طرح بومیگزینی در دانشگاههای کشور، این طرح پیامدهای نامطلوب و ناخواستهای همچون عدم تحقق عدالت آموزشی، افت میانگین علمی دانشگاهها، محروم کردن بسیاری از دانشجویان از تعاملات فرهنگی و قومیتگرایی را در دانشگاهها به همراه داشته است.
تبسم مهر - علی اکبر محسنی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه با گذشت بیش از 12 سال از اجرای طرح بومیگزینی در دانشگاههای کشور، پیامدهای منفی این طرح در حال خودنمایی است، اظهار کرد: زمانی که طرح بومیگزینی دانشجویان در دانشگاهها مطرح شد، اعتقاد مطرحکنندگان طرح بر این بود که بسیاری از خانوادههای کم درآمد کشور به دلیل کمبود فضاهای خوابگاهی در دانشگاهها و عدم توانایی مالی جهت اجاره منزل شخصی برای فرزندانشان قادر نیستند آنها را برای تحصیل به شهری دیگر بفرستند، لذا این مسئله را با عدالت آموزشی سازگار نمیدانستند.
وی افزود: از سوی دیگر آنها اعتقاد داشتند علاوه بر مسائل هزینهای و بار مالی که به خانوادههای کم درآمد وارد میشود، تحصیل یک دانشجو در خارج از استان خود و دوری از خانواده از نظر عاطفی آسیبهایی را برای دانشجویان به همراه دارد.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی تصریح کرد: هرچند این طرح مخالفانی نیز در وزارت علوم داشت، اما در نهایت اکثریت با نیت خیرخواهانه و با هدف تحقق عدالت آموزشی و دفاع از محرومین جامعه، طرح بومیگزینی را تصویب و اجرایی کردند.
وی اضافه کرد: اکنون که بیش از 12 سال از اجرای این طرح میگذرد، پیامدهای نامناسب آن در دانشگاهها بهویژه در دانشگاههایی که ترکیب دانشجویان آن از قومیتهای مختلف است، بیشتر دیده میشود و دانشگاهها متوجه شدهاند که عدالت آموزشی که قرار بود با اجرای این طرح تحقق یابد، آنطور که باید و شاید تحقق نیافته است.
محسنی در تشریح این مساله عنوان کرد: در این طرح قرار بود دانشجویانی که محل زندگی آنها در شهرهای نزدیک به دانشگاه است، از خوابگاه استفاده نکنند، اما در حال حاضر ما دانشجویانی داریم که شهر محل سکونت آنها در فاصله 15 کیلومتری دانشگاه قرار دارد و از خوابگاه نیز استفاده میکنند.
وی اُفت میانگین علمی دانشگاههای کشور را از دیگر پیامدهای اجرایی شدن این طرح طی سالهای گذشته دانست و گفت: پس از اجرای این طرح شاهدیم که سال به سال سطح علمی دانشگاههای کشور کاهش پیدا میکند، البته در کنار بومیگزینی دلایل دیگری برای این مساله وجود دارد، اما یکی از مهمترین دلایل آن اجرای همین طرح بوده است.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه اجرایی شدن طرح بومیگزینی از نظر غنای فرهنگی نیز به دانشجویان ما لطمه وارد کرده، گفت: یکی از مسائلی که همواره در دین اسلام و در روایات بزرگان دین مورد تاکید قرار گرفته، بحث مهاجرت و تأثیر آن در غنای فرهنگی، وسعت دید، قدرت حل مشکلات فردی و اجتماعی، دانشافزایی و نشاط و تقویت اراده افراد است، لذا محبوس کردن دانشجویان در محیط خانواده و یا در استان محل زندگیشان باعث میشود تا از بسیاری از تعاملات و تجارب محروم شوند که در آینده آنها تأثیرگذار است.
محسنی در ادامه با بیان اینکه طرح بومیگزینی گاهاً باعث قومیتگرایی متعصبانه در برخی از دانشگاههای کشور شده، عنوان کرد: باید توجه داشت که دانشگاهها باید تقویتکننده هویت ملی و جمعی و امنیت پایدار اجتماعی و سیاسی ما باشند، نه اینکه زمینهای برای قومیتگرایی در دانشجویان و تضعیف امنیت پایدار کشور شوند.
وی خاطرنشان کرد: البته بحث قومیتگرایی در دانشگاههای استان کرمانشاه به ندرت دیده میشود، اما در برخی از دانشگاههای کشور شاهد صفبندی و تفکرات قومگرایی هستیم که باعث دامن زدن به شکاف قومیتی میشود.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: متأسفانه طرح بومیگزینی نه تنها اهداف اولیه را محقق نکرد، بلکه پیامدهای نامطلوب و ناخواستهای را در دانشگاههای کشور داشته است.
وی یادآور شد: اخیراً در نشستی که با حضور معاونین فرهنگی دانشگاههای کشور در وزارت علوم تشکیل شد، پیامدهای منفی این طرح مطرح شد که اکثر معاونین فرهنگی نیز نسبت به این مساله همعقیده بودند.
انتهای پیام