ضرورت بازخوانی برنامه درسی مبتنی بر موضوع مدرسه تراز تمدن اسلامی
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه موضوع "مدرسه تراز تمدن اسلامی" میتواند محور تحقیقات مختلف باشد و برنامه درسی مبتنی بر آن بازخوانی شود گفت: وظیفه مدرسه در تراز تمدن اسلامی تربیت "دانش آموزان جهانی اندیش" است.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، مهدی نویدادهم در نشست "هماندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (بعد از انقلاب) "با موضوع "مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی، چالشها و راهبردها" که در مدرسه دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه به نظر میرسد به زعم آینده پژوهیها تغییرات جهان در آینده بسیار جدیتر از اکنون است گفت: بحث تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری مطرح است و با پارادایمهای جدیدی روبرو میشویم.
وی افزود: باید با ادراکی اجمالی به استقبال آینده برویم و فرزندانمان را برای زندگی در آینده تربیت کنیم.
به گفته نویدادهم برخی میگویند برنامه درسی که مینویسیم تا دم در مدرسه است و از در مدرسه تا داخل کلاس درس برای تحقق اهداف کسب شده فاصله بسیار است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه درصد خانوادههایی که به استاندارد مدارس اعتماد ندارند و میخواهند فرزندان خود را در خانه آموزش دهند رو به رشد است و باید برای این مسئله در آینده پیشبینی لازم را داشته باشیم گفت: چگونه باید فرزندان خود را تربیت کنیم که در آینده تفکر جهانی داشته باشند؟ زبان گفتوگوی آنها با دیگران باید چگونه باشد؟ وظیفه مدرسه در تراز تمدن اسلامی تربیت "دانش آموزان جهانی اندیش " است.
نویدادهم ادامه داد: ما را نقد میکنند که فارغالتحصیلانمان مهارت گفتوگو با زبانهای خارجی دیگر را ندارند که درست است و باید روی آن برنامه داشته باشیم.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه مدرسه آینده برخلاف مدارس امروز نمیتواند گروه محور باشد گفت: اکنون با گروه دانش آموزان در کلاس مواجهیم و به نظر میرسد تمدن آینده فردگرا است. اگر اینطور باشد آموزش و پرورش باید به آموزشهای انفرادی هم فکر کند. آموزشهای مجازی از همین دسته است.
نویدادهم افزود: این کار بسیار سخت است و باید روی آن تأمل کرد. باید چالشهای نظری و عملی موجود حل شوند و برای آنها چاره اندیشی کنیم و معلمانی باورمند در چارچوب تمدن دینی و اسلامی داشته باشیم.
نویدادهم ادامه داد: موضوع " مدرسه تراز تمدن اسلامی" میتواند محور تحقیقات مختلف باشد و برنامه درسی مبتنی بر آن بازخوانی شود.
انتهای پیام