دو نگاه کوتاه به رمان علیرضا قزوه
تکثر شخصیتها در «برادر انگلستان» چشمگیر است
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - قرائت ساختارشکنانه از متن در این اثر نمایی از تنوع و تکثر شخصیت اسماعیل است. نشانهها در این کتاب به جا استفاده شده است و این از ویژگی رمان پست مدرن است که تکثر شخصیتها در آن چشمگیر است.
تبسم مهر - قرائت ساختارشکنانه از متن در این اثر نمایی از تنوع و تکثر شخصیت اسماعیل است. نشانهها در این کتاب به جا استفاده شده است و این از ویژگی رمان پست مدرن است که تکثر شخصیتها در آن چشمگیر است.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، ساناز مجرد وسمیه برازجانی از منتقدان کشورمان دو نگاه کوتاه نسبت به رمان برادر انگلستان علیرضا قزوه داشتهاند.
* مجرد: کتاب «برادر انگلستان» عینیت و ذهنیت را به هم میآمیزد
دکتر ساناز مجرد درباره این اثر نوشته است؛ حوادث باید برآیند یکدیگر باشد و هر حادثهای بتواند سیر منطقی خود را در بر گیرد و حوادث باید دلالتمندی داشته باشند . در رمان «برادر انگلستان» این مسئله روی داده است. آنچه در این اثر غالب است، دلالتمندی مدرن است که حوادثی در بستر جریان سیال ذهن را روایت میکند.
ویژگی دیگر نخستین رمان علیرضا قزوه ورود از جریان مدرن به فضای ذهنی و سورئال است که عینیت و ذهنیت را به هم میآمیزد.
عنوان کتاب «برادر انگلستان» حامل پارادوکسی زیباست که واژه «برادر» را میتوان در دایره واژگانی مثبت در فرهنگ ما برشمرد و «انگلستان» در فضای فکری منفی ایرانیها از این کشور قرار دارد.
از دیگر ویژگیهای این کتاب آن است که این کتاب در ژانر تخیلی خلق شده و هم برای عموم مردم خواندنی است و هم برای کسانی ارزش خواندن دارد که میخواهند ادبیات خوب تکنیکی بخوانند.
* برازجانی: تکرار شدن نامها در این اثر بسیار جذاب است
سمیه برازجانی هم نوشته است؛ در قرائت اول راوی غیرقابل اعتماد قرار دارد که به روایت اسماعیل میپردازد. نویسنده در این قرائت 3شکل روایت را مورد نظر قرار داده ، بخش سلطان معقول و منطقی است، درحالیکه بخش راوی براساس کابوس و خوابهاست، البته بخش خودنگاشته اسماعیل حاوی 3شکل روایت از سوی سه راوی است.
کتاب یادشده حاوی داستانی براساس جستوجو است که دو نکته نامشخص دارد و شخصیت الیاس برای مخاطب مبهم است.
باید بپذیریم که تکرار شدن نامها در این اثر بسیار جذاب است و تکثر شخصیتها را یادآور میشود.
قرائت ساختارشکنانه از متن در این اثر نمایی از تنوع و تکثر شخصیت اسماعیل است. نشانهها در این کتاب به جا استفاده شده است و این از ویژگی رمان پست مدرن است که تکثر شخصیتها در آن چشمگیر است. باید در این شکل از داستانگویی راوی دانای کل و جریان سیال ذهن به داستان احاطه داشته باشد.
در بخشهایی از کتاب «برادر انگلستان» نام مکانها و شخصیتها با تأکید آورده شده است. توهمها و درهم پیچیدگیهای رمان به درونمایه متن کمک کرده است. مفهوم قربانی شدن اسماعیل در این اثر پررنگ است و داستان مرثیهای بر گذشته است، درحالیکه دیدگاه سیاسی و ضدانگلیسی در متن فضای سورئالیستی تا پایان ادامه دارد و تعلیق به طور قطرهچکانی در آن ارائه میشود.
انتهای پیام/