هویتیابی تربیتی مدارس درگیر موانع ساختاری
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امروز موانع ساختاری مانع هویتیابی تربیتی مدرسه است.
تبسم مهر - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امروز موانع ساختاری مانع هویتیابی تربیتی مدرسه است.
- اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، حجت الاسلام ذوعلم در نشست هماندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه دارالفنون، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی رو به رشد است اما با حد مطلوب و آرمانهایی که برای ما تعیین شده فاصله زیادی داریم و در مرحلهای هستیم که دولت اسلامی باید تکمیل شود و جامعه اسلامی به یک الگو تبدیل شود؛ در این زمینه نهاد فرهنگ و تعلیم و تربیت بسیار تأثیرگذار است.
وی افزود: فرزندان ما در مدرسه تربیت میشوند و اگر میخواهیم تعالی هویت در مدرسه شکل بگیرد این فرایند باید در مدرسه ایجاد شود، مدرسهای که دارای هویت، حس مسئولیتپذیری و پاسخگویی است میتواند این زمینه را در فرزندان ما ایجاد کند اما هنوز گام در مسیر مدرسه زندگی را شاهد نیستیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: مدارس داناییمحور که ایمان و عقلانیت را در کنار اخلاق، معرفت، علم و پرداختن به فناوریها مدنظر دارند و این مسائل را مبتنی بر خاستگاه و ارزشهای خودمان به صورت در هم تنیده دنبال میکنند، نیاز داریم.
ذوعلم بیان کرد: امروز موانع ساختاری مانع هویتیابی تربیتی مدرسه است و آن را به کارگاه تستزنی تبدیل کرده که به دبستانها نیز سرایت کرده است و کنکور یکی از موانع اصلی پیش روی مدارس است. قانون حذف کنکور چند سال قبل مصوب شد اما مسکوت ماند و از جامعه نظرخواهی نکردیم.
وی بیان کرد: در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی باید در این زمینه ورود داشته باشیم این سازمان مسئول تدوین کتابهای درسی است اما باید مدرسه را به عنوان یک نهاد فرهنگی و اثرگذار مدنظر بگیریم و برنامه عملی تدوین کنیم که مثلاً تا 10 یا 15 سال آینده هر مدرسه میتواند برای خودش برنامهریزی کند و بدون کم شدن حمایت حاکمیت از مدارس خلاقیت و ابتکار عمل به آنها سپرده شود.
ذوعلم بیان کرد: در دوره اخیر سازمان پژوهش با ریاست آقای محمدیان به کار دشواری وارد و کتابهای جدید وارد نظام تعلیم و تربیت شد و حالا باید اهداف و انتظارات مدنظر را گام به گام تامین کنیم.
کاهش حجم کتابهای درسی به کجا رسید؟
انتهای پیام/