معاون آموزشی وزیر علوم:
مراکز دانشگاهی کشورساماندهی وکیفی سازی میشود/بورسیه کاهش یافت
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - قزوین- معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طرح آمایش آموزش عالی با کاهش تعداد مراکز دانشگاهی، ساماندهی و کیفی سازی فعالیت دانشگاهها در سال آینده عملیاتی میشود.
تبسم مهر - قزوین- معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طرح آمایش آموزش عالی با کاهش تعداد مراکز دانشگاهی، ساماندهی و کیفی سازی فعالیت دانشگاهها در سال آینده عملیاتی میشود.
مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه سفر به قزوین برای افتتاح پروژههای علمی و دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ظرفیتهای آموزش عالی و توجه بیشتر به اعتبارات آموزشی اظهارداشت: دستگاه آموزش عالی ظرفیت بسیار بالایی دارد و برای کمک به رفع خلاءهای موجود در جامعه و برنامه ریزیهای اصولی ما هم در جهت ایجاد رشتههای مرتبط با جامعه اقدام کرده ایم و پروژههای دانشجویی در سطح تحصیلات تکمیلی بر اساس نیاز بازار و مرتبط با جامعه تعریف میشود.
وی اضافه کرد: انتظار داریم با ظرفیت موجود در آموزش عالی در اعتبارات هم جایگاه ویژه داشته باشیم و چون در آستانه تصویب بودجه در مجلس هستیم انتظار داریم نمایندگان توجه ویژه ای به اعتبارات آموزشی دستگاه آموزش عالی داشته باشند.
فعالیت 60 بنیاد خیرین دانشگاه ساز
شریعتی نیاسر یادآورشد: باور ما این است که تمام اعتبارات مورد نیاز را دولت نمیتواند تامین کند لذا برای جلب توجه خیرین گامهای موثری برداشته شده و در مقایسه با سال 92 تا 15 برابر بنیادهای خیرین دانشگاه ساز اضافه شده و 60 بنیاد خیرین دانشگاه ساز در کشور فعال شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری بیان کرد: دستگاههای اجرایی کشور باید توجه ویژه ای به آموزش عالی داشته باشد و یک گام اساسی بردارد البته اینکه هر سال یک میزان به اعتبارات اضافه میشود طبیعی است اما اگر بخواهیم نگاه تحولی به آموزش عالی داشته باشیم باید تخصیص اعتبار و میزان بودجه تعریف شده در واقع رویکرد تحولی داشته باشد و بخصوص در آموزش لازم است نگاه آینده نگرانه داشته باشیم.
رویکرد کمی در آموزش عالی به کیفی تبدیل میشود
وی اضافه کرد: در سراسر کشوردر چهل سالگی انقلاب شاهد افتتاح پروژههای بزرگی بودیم که توزیع کالبدی مراکز دانشگاهی را رقم میزند در حالی که باید از نظر محتوی که جذب هیئت علمی و دانشجو و توسعه رشتهها و توجه به تحصیلات تکمیلی است نگاه جدیتری داشته باشیم.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: اگر پشتوانه لازم برای استفاده کاربردی از رشتهها نباشد این افتتاحها نیاز جامعه را تامین نمیکند و به هدف اصلی نمیرسیم.
وی گفت: به واسطه رشد خوبی که در آموزش عالی داشتیم انتظار داریم توجه ویژه ای به اعتبارات و پشتیبانی حقوقی از آموزش عالی صورت گیرد.
جمعیت دانشجویی 27 برابر شده است
معاون آموزشی وزارت علوم یادآورشد: ما در 40 سال گذشته و دوران پس از انقلاب در بخش دانشجو تقریبا موفق بودیم و جمعیت دانشجویی 27 برابر و جمعیت هیئت علمی 23 برابر شده و نسبت دانشجو به استاد که از شاخصهای رشد آموزش عالی بشمار میرود بیش از 20 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: علیرغم فشارها و محدودیت هایی که هست تعامل بین المللی ما بسیار افزایش یافته و دیپلماسی دانشگاهی و علمی گسترده ای داریم و دانشگاههای خوب دنیا با رغبت برای تعامل با ما اعلام آمادگی میکنند.
شریعتی نیاسر اظهارداشت: در تحصیلات تکمیلی رشد قابل ملاحظه ای در همه حوزهها دیده میشود در حالی که در ابتدای انقلاب در استانهای برخوردار مانند اصفهان فقط یک رشته مهندسی هم بندرت داشتیم اما امروز در گوشه و کنار کشور در تمام مقاطع تحصیلی و تمام رشتهها ورود کرده ایم و به لطف الهی به هیچوجه به کشورهای دیگر برای رشد علمی نیاز نداریم.
کاهش بورسیهها در سالهای اخیر
وی در ادامه در خصوص وضعیت مهاجرت و بورسیههای دانشجویی بیان کرد: با پیشرفتهای ایجاد شده در حوزه آموزش عالی آمارها نشان میدهد در سالهای اخیر شاهد سیر نزولی برای تحصیل در خارج و بورسیه هستیم و جمعیت بورسیه بسیار کم شده و ظرفیت دانشگاههای داخلی بهتر شده و رشد یافته است.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در حوزههای بین رشته ای که بسیار مهم است و شاخص رشد علمی کشور محسوب میشود به 300 برنامه بین رشته ای مجوز دادیم که 71 مورد در همین چند سال گذشته بوده و آینده خوشبینانه ای را پیش بینی میکنیم.
وی بیان کرد: موفقیتهای ما در عرصههای نظامی و صنعتی، پیشرفت در عرصه ماهواره و حوزههای جدید نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوا فضا حاکی از رشد علمی دانشمندان و استادان برجسته است و با این روند آینده بهتری هم پیش بینی میشود.
اعتبارات 9 هزار میلیارد تومان آموزشی دانشگاهی جوابگو نیست
شریعتی گفت: اعتبارات آموزش عالی امسال 9 هزار میلیارد تومان تعیین شده که بسیار کمتر از ظرفیت آموزش عالی است اگر چه از ظرفیت خیرین و فضاهای کالبدی هم استفاده میکنیم اما در بخش تجهیزات و فرصتهای مطالعاتی، تعامل بین المللی و بازنگری مواد درسی نیازمند اعتبارات قابل توجهی هستیم که باید قانون گذاران مجلس شورای اسلامی و مسئولان آموزش عالی کمک کنند تا این منابع مالی تامین شود تا بتوانیم برنامههای بهتری را اجرا کنیم.
طرح آمایش آموزش عالی اجرایی میشود
وی بیان کرد: طرح «آمایش آموزش عالی» که در سال 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده به طور جدی در دست اجراست و هشت بند تکلیفی دارد که مهمترین آن ساماندهی آموزش عالی است.
شریعتی نیاسر گفت: باید مراکز آموزش عالی سامان یابد چون تعداد آنها زیاد است و کیفیت لازم را نداریم لذا ساماندهی آنها را در دستور کار قرار میدهیم و تلاش میکنیم در سال 98 بتوانیم بخشی از سیاستهای آموزش عالی را در طرح ساماندهی پیاده کرده و عملیاتی کنیم.
وی اظهارداشت: در سالهای 83 و 84 تعداد مراکز آموزش عالی حدود 970 مرکز بود که این تعداد تا پایان سال 92 به 2700 مورد رسیده که این تعداد نسبت به جمعیت کنونی بسیار بیشتر از تعداد مراکز دانشگاهی حتی کشورهای پرجمعیتتر از ایران است لذا از سال 93 کنترل افزایش کمی مراکز آموزش عالی را در دستور کار قرار دادیم و هیچ مجوز جدیدی در این زمینه صادر نشده و با تدابیر اندیشیده شده الان این تعداد به 2200 مورد کاهش یافته است.
معاون آموزشی وزیر علوم بیان کرد: با اولویت مراکز دولتی در سال 98 امیدواریم با روشهای جدیدی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده بتوانیم باز هم آنها را کاهش دهیم البته این کاهش و ساماندهی به معنای حذف نیست بلکه هم افزایی و تعامل بین مراکز دانشگاهی است که با استفاده از مراکز موجود تعداد را کاهش داده و مراکز دانشگاهی کیفی و قدرتمندتر تقویت میشود.