رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان:
کاهش تنوع مدارس شامل استعدادهای درخشان نمیشود
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: کاهش تنوع مدارس که چند سالی است در ردیف سیاستهای وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته شامل مدارس استعدادهای درخشان نمیشود.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: کاهش تنوع مدارس که چند سالی است در ردیف سیاستهای وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته شامل مدارس استعدادهای درخشان نمیشود.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»،«تیزهوشان»،«نمونه دولتی»،«هیأت امنایی»،«تربیت بدنی»،«علوم و معارف اسلامی»،«قرآنی»،«ایثارگران»، «دانشآموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»،«مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»،«از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی میشوند.
فاطمه مهاجرانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینکه بخشی از سیاست وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمونهای زائد به اجرای کاهش تنوع مدارس باز میگردد، اظهار داشت: از آنجا که بر اساس سند تحول بنیادین برای دانش آموزان خاص باید آموزشهای ویژه ارائه داده شود به همین دلیل مدارس استعدادهای درخشان در کاهش تنوع جایی ندارد و این کاهش شامل مدارسی میشود که برای عموم دانش آموزان فعالیت دارد.
وی تصریح کرد: مدارس سمپاد تنها دو تا سه درصد دانش آموزان را زیر پوشش دارد و در برخی مناطق بنا به مقتضیات و شرایط تا سه درصد جذب دانش آموز داریم و اکنون 120 هزار دانش آموز در 670 مدرسه استعدادهای درخشان تحصیل میکنند که حدود یک سوم این مدارس در مناطق محروم و کم برخوردار هستند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: اکنون به دلیل حاکم بودن سیستم مدرسه ای تعدادی از دانش آموزان نخبه را از دست میدهیم و آنها از مدارس استعدادهای درخشان محروم میشوند از این رو درصدد ایجاد سیستم "کلاس استعداد درخشان" و حتی زیر پوشش قرار دادن "فرد" با استعداد هستیم به این معنا که اگر فردی در یک روستا از طریق طرح شهاب به عنوان تیزهوش شناسایی شد بتوانیم برای آن فرد محتوای آموزشی ویژه ارائه دهیم.
مهاجرانی اضافه کرد: در این چشم انداز میتوان از طریق فراهم کردن زیر ساختهای الکترونیکی، دانش آموزان نخبه را زیر پوشش آموزشهای خاص قرار داد و لزوما این گروه از دانش آموزان نیاز به حضور در مدارس استعدادهای درخشان در مناطقی که از این مدارس بی بهره هستند، ندارند.
به گفته وی اکنون در هر منطقه ای که جمعیت دانش آموزی پایه ششم حدود سه هزار نفر باشد در صورت نیاز مدارس سمپاد راه اندازی میشود اما در شهرهای کوچک ، بخشها و روستاها این مدارس را نداریم و حتی امکان دایر کردن مدارس شبانه روزی سمپاد نیز در این مناطق وجود ندارد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان یادآورشد: اکنون به دلیل مشکلات بسیاری که مدارس شبانه روزی عادی دارند هم شرایط برای دایر کردن کلاس استعداد درخشان برای زیر پوشش قرار دادن دانش آموزان در همان محدوده جغرافیایی فراهم نیست و تاکنون پاسخ مثبتی از سوی این مدارس دریافت نکرده ایم اما علاقه مند هستیم که در صورت امکان از ظرفیت مدارس شبانه روزی برای راه اندازی کلاس سمپاد استفاده کنیم.
مهاجرانی دایر کردن کلاس استعدادهای درخشان در مناطق با جمعیت کم که از دانش آموزان نخبه برخوردار هستند را تکلیف بر زمین مانده توصیف کرد که باید به انجام برسد و گفت: تحقق این مهم به تعامل بخشهای مختلف وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد و باید ساز و کارهای مناسب آن تعریف شود.
علمی**1883**1440
انتهای پیام /*