"طرح توانا" راهی برای ورود دانشجویان به اکوسیستم کارآفرینی
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - "توانا" طرحی در راستای توانمندیهای کارآفرینانه دانشجویان از سوی مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد که مورد توجه ستاد فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفت و به اجرا گذاشته شد.
تبسم مهر - "توانا" طرحی در راستای توانمندیهای کارآفرینانه دانشجویان از سوی مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد که مورد توجه ستاد فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفت و به اجرا گذاشته شد.
- اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا ؛ طرح "توانا" با برگزاری دورههای آموزش کارآفرینی در دانشگاههای مختلف کشور، تلاش دارد توانمندیهای کارآفرینانه دانشجویان را ارتقا دهد و اعتمادبه نفس آنها را در راهاندازی کسبوکار و پیشبرد ایدههایشان افزایش دهد.
مهمترین دغدغه دانشجویان دانشگاه، طی کردن مسیر آموزش و گذراندن دروس است که در کوریکولوم آموزشی آنها در مقاطع مختلف پیشبینی شده است.
نتیجه موضوع این است که دانشجویان و فارغالتحصیلان ما در بهترین حالت در تئوریهای مهندسی (توانمندیهای سخت) توانمند شده اما عدم توجه به مهارتهای تکمیلی، ضعف آنها در توانمندیها و مهارتهای نرم که زمینهساز ارزشآفرینی و موفقیت در جامعه است را به دنبال خواهد داشت.
برگزاری دورههای آموزش کارآفرینی، قطعا بر توسعه اکوسیستم استارتاپی کشور نیز تأثیر مثبت خواهد گذاشت و افراد را با ماهیت کارآفرینی و چموخمهای راهاندازی یک کسبوکار نو، آشنا خواهد کرد.
مدیر این طرح درباره جزئیات این طرح آموزشی و بررسی موانع کارآفرینی در بین نیروهای انسانی اظهار کرد: طرح "توانا" یک طرح آموزشی است که از دو سال پیش شروع شده و ادامه هم دارد؛ دانشجویان سال آخر لیسانس و مقاطع بالاتر از کارشناسی که میخواهند یک فعالیت کارآفرینانه را شروع کنند، به واسطه این طرح میتوانند مباحث مهمی را که در طول پیشبرد برنامهشان به آن بر میخورند، در قالب یک مجموعه آموزشی بیاموزند.
عباس ترابی درباره جزییات این آموزشها گفت: این پکیج آموزشی به افراد کمک میکند که وقتی میخواهند یک کسبوکار راهاندازی کنند، بتوانند از تجارب دیگران که در این مجموعه جمعآوری شده است، استفاده کنند؛ توانا دو هدف را دنبال میکند که یک هدف ظاهری و آن هم ارائه آموزش باکیفیت و مناسب کارآفرینان و ارتقای توانمندیهای دانشجویان در این حوزه است و یک هدف باطنی که آن هم تغییر در اتمسفر کارآفرینی دانشگاهها و حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای کارآفرین است.
وی ادامه داد: تا آذر ماه سال جاری 23 دوره طی این سه سال برگزار شده که زمان هر دوره آموزشی نیز 50 ساعت طی شش روز بوده است؛ تقریبا در هر دانشگاه که دورهها برگزار شده، حدود 2 هزار و 500 نفر ساعت آموزش دادهایم.
او خاطرنشان کرد: تا به حال نیز بیش از 57 هزار نفر ساعت آموزش در 20 دانشگاه کشور ارائه شده است؛ این طرح اول قرار بود تنها در تهران و در دانشگاههایی که کمتر در حوزه کارآفرینی فعالیت دارند، برگزار شود و هدف مهم دیگر این بود که کمی بیشتر به دانشجویان دختر توجه کنیم و اعتماد به نفسشان را بالاتر ببریم تا بتوانند بهتر و بیشتر به ایدههایشان بپردازند.
بنابراین کار این مجموعه در گام نخست با دانشگاه الزهرا شروع شد و به ترتیب به دانشگاههای دیگر که پتانسیلهای کارآفرینی بیشتری دارند، کشیده شد.
ترابی همچنین با بیان اینکه از طرف دیگر، چون دیدیم استقبال در دانشگاهها بالاست در نتیجه به اغلب شهرستانها سر زدیم و یکی از مهمترین ملاکهای ما برای انتخاب دانشگاهها هم میزان تقاضایشان بود و این که چقدر احساس نیاز میکنند به سرآمد گفت: ما حتی در نقاط محروم مثل گراش مراغه، بیرجند، زاهدان و ... نیز عینا با همان کیفیت تهران و با همان اساتید تهران برنامه را اجرا و بازخورد بسیار مطلوبی را هم دریافت کردیم.
وی تصریح کرد: سعی کردهایم تا جایی که امکان داشته و تا جایی که دانشگاه هم توانسته مخاطب مناسبی را برای این سرویس آماده کند، پیش برویم؛ تا به حال نیز این آموزشها در 15 شهر و 20 دانشگاه کشور برگزار شده است.
مدیر طرح توانا با تأکید بر اینکه این طرح خیلی به شبکهسازی کمک کرد، گفت: وقتی در یک دانشگاه کلاس اجرا میشود، از همه رشتهها مثل حقوق، مدیریت، مهندسی بازرگانی و... کنار هم جمع میشوند؛ در همین فضا، بچههایی که نقاط مشترک دارند با هم لینک میشوند.
وی با اشاره به اینکه ما هم سعی بر این داریم که به دانشگاههای با درخواست و تقاضای بیشتر برویم، ابراز کرد: در این صورت انرژی بیشتری برای این کار میگذارند و ما هم دوست داریم این هزینهای که از بیتالمال صورت میگیرد، در جایی مصرف شود که تقاضا و تلاش بیشتری برای یادگیری وجود دارد.
او افزود: بچهها باید بدانند موضوعات مهمی همچون تیمورکینگ روی موفقیت یا شکست کار استارتاپها بسیار تأثیرگذار است؛ این دورهها باعث میشود میزان شکست استارتاپها پایین آید زیرا به واسطه این آموزشها موانعی را که ممکن است در مسیرشان قرار بگیرد، پیشبینی میکنند.
ترابی با بیان اینکه اولویت اصلی طرح توانا کسانی هستند که ایدهای در ذهن دارند؛ اما بسیار هستند کسانی که بدون ایده یا طرح قبلی وارد این کلاسها میشوند و در آخر به طرحهای جالبی میرسند.
وی خاطر نشان کرد: در واقع افرادی هستند که مثلا کاری نیمه وقت کارمندی دارند اما با شرکت در این کلاسها، اعتماد به نفسشان بالا میرود و به سمت عملی کردن طرحهایشان پیش میروند.
مدیر این طرح کلاسهای موجود در این دوره را ترکیبی از مباحث کارگاهی و تئوریکی دانست و اذعان کرد: درسها یک روزه است اما طی همان هشت ساعت به بچهها سر نخ مسائل مهم داده میشود که چطور باید رفتار کنند.
وی عنوان کرد: استفاده از اساتید مجرب که معمولا از آنها برای مدیران مؤسسات بزرگ هم استفاده میکنیم، یکی از دلایلی است که بچهها به این طرح توجه و علاقه نشان میدهند؛ تمام تلاش ما برگزاری کلاس در حد استاندارد و شبیه به کلاسهای حرفهای است که بیرون برگزار میکنیم.
ترابی در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری این دوره آموزشی، هزینهای هم برای متقاضیان در پی دارد، گفت: 80 درصد هزینه این طرح توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دور اول تأمین شد و هزینه زیادی برای دانشجو نداشت؛ البته یک مبلغ ناچیزی از دانشجو میگرفتیم زیرا اعتقاد داریم اگر رایگان باشد، بچهها متوجه ارزش کلاس نمیشوند.
وی یادآور شد: مثلا در این دوره که حدود 800 هزار تومان ارزش داشت، مبلغ 50 هزار تومان از دانشجو دریافت میکردیم تا آن حس رایگان بودن را نداشته باشد.
به گزارش تسنیم، براساس اظهارات وی طرح اولیه توانا از طریق مرکز کارآفرینی شریف ارائه شد که پس از تأیید ستاد فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا درآمده است.
انتهای پیام/