معاون آموزشی وزارت بهداشت:
طی 40 سال گذشته در تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی خودکفا شدیم
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به دستاوردهای ۴۰ ساله حوزه آموزش پزشکی گفت: در این مدت در تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی خودکفا شدیم.
تبسم مهر - معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به دستاوردهای 40 ساله حوزه آموزش پزشکی گفت: در این مدت در تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی خودکفا شدیم.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به دستاوردهایی این 40 سال در حوزه آموزش پزشکی کشور گفت: بسیاری از ما به خاطر داریم که پیش از انقلاب اسلامی کادر سلامت، خصوصا پزشکان، به طور عمده ایرانی نبودند و باتوجه به کمبود نیروی انسانی مجبور به بکارگیری نیروهای پزشکی از سایر کشورها بودیم.
افزایش 70 برابری تعداد دانشجویان دکتری تخصصی
وی افزود: در سالهای پس از انقلاب پیشرفتهای چشمگیری در آموزش عالی کشور رخ داد. تعداد دانشجویان آموزش عالی کشور در سال 57 حدود 200 هزار نفر بود و امروز بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور داریم. تعداد دانشجویان دکتری تخصصی در سال 57 به زحمت بیش از 1000 نفر بود و الان به بیش از 70 هزار نفر رسیده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تعداد رشته مقاطع تحصیلی از حدود 400 رشته مقطع به بیش از 3 هزار رشته مقطع رسیده و تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاهها از حدود 7 هزار نفر، به حدود 70 هزار نفر رسیده است.
حوزه سلامت جمهوری اسلامی ایران نظامی منحصر به فرد در دنیا است
وی یادآور شد: تا سال 64 آموزش عالی کشور یکپارچه اداره میشد ولی باتوجه به ویژگیهای منحصر به فرد آموزش علوم پزشکی، آموزش علوم پزشکی با نظام ارائه خدمات ادغام شد و وزارت بهداشت شکل گرفت. حوزه سلامت در جمهوری اسلامی ایران نظامی منحصر به فرد در دنیا است. چرا که ادغام باعث شده بسترهای آموزش بالینی خوبی برای دانشجویان علوم پزشکی فراهم آید. اکنون ما در تربیت نیروی انسانی در تمامی مقاطع خودکفا هستیم و ظرفیت لازم برای فعالیتهای بین المللی نیز در حوزه آموزش علوم پزشکی وجود دارد.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی افزود: از زمان تشکیل وزارت بهداشت پیشرفتهای ارزشمندی در حوزههای مختلف از جمله آموزش علوم پزشکی رخ داده است. آن زمان تنها یک دانشکده علوم پزشکی مستقل در کشور وجود داشت و اکنون 66 دانشگاه و دانشکده مستقل علوم پزشکی داریم. تعداد دانشجویان دکتری حرفه ای در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از 10 هزار به حدود 70 هزار نفر رسیده است.
وی افزود: در تحصیلات تکمیلی حوزه سلامت هم ارتقای خوبی داشته ایم. تعداد رشته محلهای دکتری تخصصی (PhD) علوم پزشکی از 15 به 395 و تعداد رشته محل کارشناسی ارشد هم از 31 به 644 رسیده است. تلاشهای بسیاری برای توسعه آموزشهای تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی انجام شده، تعداد رشته محلهای دکترای تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی از 100 به 533 رسیده است.
30 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به وزارت بهداشت است
لاریجانی گفت: متناسب با این توسعه نیروی انسانی علاوه بر پیشرفت هایی که در زمینه ارائه خدمات داشته ایم، در حوزه پژوهش هم رشد چشمگیری داشتیم. 30 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به وزارت بهداشت است در حالی که تنها حدود 11 درصد اعضای هیات علمی کشور در دانشگاههای زیرمجموعه این وزارتخانه فعالیت میکنند. اکنون در تولیدات علمی رتبه 1 در منطقه و رتبه 16 در جهان هستیم و حدود 3 هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که 25 درصد درآمد دانش بنیان کشور در حوزه علوم پزشکی است.
در تربیت نیروی انسانی به خودکفایی رسیده ایم
وی گفت: اکنون که در تربیت نیروی انسانی به خودکفایی رسیده ایم، ارتقای کیفی آموزش علوم پزشکی از الزامات این حوزه است که باید به آن توجه شود. در این راستا از سال 1394 برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شده و در دست اجرا است. این برنامهها دستاوردهای بسیار خوبی برای کشور داشته که با تلاش همه مسئولان در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی محقق شده است.
تحقق الزامات نظامهای آموزشی دنیا با اجرای تحول و نوآوری آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اهداف برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: این برنامه در قالب سیاست هایی کلی و باتوجه به اسناد بالادستی تنظیم شده است. در واقع برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نقاطی را مورد هدف قرار میدهد که از الزامات نظامهای آموزشی در دنیا است.
وی گفت: هدف این است که دانشگاهها ماموریتهای ویژه ای را در سطح ملی و بین المللی دنبال کنند. ساختار دانشگاهها ارتقا یابد و به سمت دانشگاهها نسل جدید حرکت کنند. آموزش به نیازهای جامعه پاسخگو باشد، از ظرفیت مناطق آمایشی برای توسعه آموزش بهره برداری شود، اخلاق حرفه ای را در آموزش علوم پزشکی ارتقا دهیم.
لاریجانی افزود: از دیگر اهداف برنامه تحول آموزش توسعه بین المللی آموزش، توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی، ارتقای نظامهای ارزیابی و آزمونها است. البته در این برنامه به زیرساختهای لازم برای آموزش علوم پزشکی هم به صورت ویژه توجه شده است. همانطور که گفته شد این برنامهها مسیری است که دانشگاهها برای ارتقا باید طی کنند.
طراحی نقشه حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت دانشگاه نسل جدید
وی درباره اینکه دانشگاهها چگونه باید به سمت دانشگاههای نسل جدید حرکت کنند، گفت: دانشگاههای نسل جدید، دانشگاه هایی خودکفا هستند که ارتباط گسترده ای با جامعه و صنعت دارند و دانش آموختگان این دانشگاهها افرادی کارآفرین هستند که در اقتصاد دانش بنیان کشور نقش دارند. به عبارتی دانشگاهها و دانش آموختگان آن توانایی بهره برداری از علم در مسیر تولید ثروت و در سطح بالاتر ایجاد ارزش در جامعه را دارند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی افزود: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش در درجه اول دانشگاهها باید نقاط سرآمدی خود را کشف و در مسیر آن سرمایه گذاری کنند. دانشگاههای بزرگ دنیا هم در کنار پیشرفت هایی که دارند در چند رشته سرآمد هستند و به صورت ویژه کار میکنند.
وی گفت: ضروری است تا مسیری برای این حرکت دانشگاهها طی شود که نقشه این حرکت ترسیم شده و دانشگاهها متناسب با ظرفیتهای خود از آن بهره برداری میکنند. از سوی دیگر برای نهادینه کردن مفاهیم کارآفرینی و خلق ثروت دوره هایی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی طراحی شده که به زودی در قالب برنامه درسی این دانشجویان اجرایی خواهد شد.
تحول در آموزش یعنی ارتقای کیفیت نیروی انسانی برای پاسخگویی به نیاز مردم
لاریجانی درباره ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای سلامت مردم گفت: در واقع تمام اقداماتی که در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش صورت گرفته با هدف ارتقای پاسخگویی به نیازهای جامعه است.
وی گفت: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت کشور تا سال 1404 یکی از اقدامات مهمی است که در این راستا انجام شده؛ یعنی برآورد شده که چه تعداد نیرو در هر رشته و مقطعی در کل کشور مورد نیاز است. باتوجه به اینکه تمامی برنامههای حوزه آموزش در قالب مناطق آمایشی اجرایی میشود، برش منطقه این برنامهها هم در دست تدوین است. پس از تدوین این برنامه ها، تفاهم نامه ای با مناطق آمایشی منعقد میشود و توسعه علوم پزشکی در هر منطقه متناسب با این تفاهم نامه صورت میگیرد. هر منطقه نیز 70 درصد نیروی انسانی خود را تربیت خواهد کرد.
معاون وزیر بهداشت افزود: لازم است به این نکته توجه شود که یکی از راهکارها برای تامین نیاز جامعه، ارائه آموزشهای مهارتی است. مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفه ای سال گذشته تاسیس شد و تاکنون دورههای مهارتی متعددی در حیطههای مورد نیاز کشور به تصویب این مرکز رسیده و مراکز ارائه کننده این آموزشها هم اعتباربخشی میشوند. به افرادی که این دورهها را میگذرانند مدرک تحصیلی ارائه نمیشود، بلکه تنها گواهی طی این دوره را اخذ میکنند.
وی اظهار داشت: اقدامات دیگری از جمله راه اندازی تخصص پزشکی خانواده به عنوان یکی از نیازهای مهم کشور در برهه زمانی فعلی صورت گرفته است. از سوی دیگر ضمن بازنگری تمامی برنامههای درسی متناسب با استانداردهای بین المللی، توسعه فناوریها و نیازهای کشور، به مناطق آمایشی اختیار داده شده تا متناسب با چالشهای سلامتی که دارند 20 درصد برنامه آموزشی رشته مقاطع مختلف را تغییر دهند.
3 هزار دانشجوی خارجی در رشتههای علوم پزشکی ایران تحصیل میکنند
لاریجانی با اشاره به اقدامات توسعه بین المللی آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ارتقای استانداردهای آموزش یکی از الزامات برای ورود به عرصههای بین المللی است. سال گذشته تمام دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی کشور اعتباربخشی شدند. در این اعتباربخشی هدف کمک به دانشگاهها برای توسعه استانداردهای آموزش است.
وی گفت: دانشگاههای علوم پزشکی باید از استانداردهای لازم برای ورود به عرصههای بین المللی برخوردار باشند. از سوی دیگر برخی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعتباربخشی بین المللی شده اند و برخی نیز وارد فرایند این اعتباربخشی شده اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: سامانه education Iran برای معرفی ظرفیتهای دانشگاههای علوم پزشکی در عرصههای بین المللی راه اندازی شده، برنامههای آموزشی متعددی به زبان انگلیسی در این سامانه بارگذاری شده و هدف این است که دانشجویان متقاضی تحصیل در رشتههای علوم پزشکی با ظرفیتهای موجود در ایران آشنا شوند.
وی گفت: نحوه ارزشیابی دانشگاههای خارجی تغییر کرده و از نظامهای رتبه بندی بین المللی مثل تایمز، شانگهای و QS، به طور ویژه بخش علوم پزشکی دانشگاهها برای تهیه لیست دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت بهداشت استفاده میشود. تسهیلات ویژه ای برای تحصیل دانشجویان خارجی در دورههای تحصیلات تکمیلی در ایران ایجاد شده است.
لاریجانی افزود: در حال حاضر حدود 3 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تحصیل میکنند. این برنامه در حال گسترش است و برخی مناطق آمایشی ارتباط خوبی با کشورهای همجوار خود برای جذب دانشجوی خارجی برقرار کرده اند.
فراهم شدن زیرساختهای مجازی سازی دورههای آموزش علوم پزشکی
وی درباره استفاده از قابلیت مجازی سازی آموزش برای ارتقای آموزش علوم پزشکی گفت: طی سالهای گذشته فعالیت هایی در زمینه مجازی سازی آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته است. اما هدف در برنامه تحول آموزش ایجاد یک سامانه کشوری است تا تمام دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی بتوانند از دروس سایر دانشگاهها بهره مند شوند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی به عنوان یک نهاد برای این منظور در سال 1395 تاسیس شد. اقدامات بسیار خوبی در این دانشگاه صورت گرفته است. زیرساختهای آموزش مجازی در کشور مانند سامانه نوید، موکس و ... ایجاد شده است.
وی افزود: دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی برای اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از سال 95 در حال برگزاری است. به منظور ارتقای کیفیت آموزش، در شورای جذب تصویب شد که تمامی اعضای هیئت علمی در بدو استخدام این دوره را طی کنند.
تمامی دروس دانشگاهها مجازی سازی میشود
لاریجانی یادآور شد: بخشی از دروس در دانشگاهها از طریق زیرساختهای ایجاد شده به صورت مجازی ارائه میشود و به زودی تمامی دروس دانشگاهها از طریق این زیرساختها در دسترس تمامی دانشجویان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: علاوه بر این دوره هایی مانند آموزش کارآفرینی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دوره پزشکی خانواده برای پزشکان عمومی به صورت مجازی طراحی شده که به زودی اجرایی میشود. در نظر است تا از طریق این زیرساختها بخش عمده ای از فرایندهای حوزه آموزش به صورت آنلاین صورت گیرد. تاکنون 30 پورتال در حوزه آموزش راه اندازی شده است.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در بخش آزمونها نیز در حال الکترونیکی کردن آزمونهای علوم پزشکی هستیم. آزمونهای علوم پایه و پیش کارورزی در چندین دوره به صورت الکترونیک برگزار شد. این امر ضمن اینکه مبلغ قابل توجهی هزینهها را کاهش داد در ارتقای کیفیت و امنیت آزمونها نیز نقش قابل توجهی داشته است.
ادامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با نظر اعضای هیئت علمی و دانشجویان
وی درباره برنامههای آینده معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر نقشه حرکت دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حوزه آموزش ترسیم شده است. از سوی دیگر مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت به عنوان اولین مصوبه آمایش کشور، زمینههای تشکیل مناطق آمایشی را فراهم کرد و دانشگاههای مستقر در مناطق نیز همکاری خوبی را شکل داده اند.
لاریجانی ابراز امیدواری کرد با همسان سازی آمایش در سایر بخشهای مرتبط با آموزش عالی کشور شبکههای علمی در رشتههای مختلف در کشور شکل بگیرد تا به سمت مرجعیت علمی در برخی حوزههای علوم پزشکی حرکت کنیم.
وی افزود: پس از اجرایی کردن آمایش ماموریتهای ویژه ای براساس اولویتهای اسناد بالادستی به مناطق و دانشگاهها سپرده شده تا در سطح ملی به عنوان همکار وزارت بهداشت این ماموریتها را اجرا کنند.
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از سال 1394 تاکنون گفتمان تحول و نوآوری در دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایجاد شده، زیرساختهای لازم برای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سه سطح ستاد وزارت بهداشت، مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی مهیا شده و به طور جدی طی سالهای آتی پیگیری خواهد شد.
وی افزود: نهادینه سازی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مستلزم مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی در اجرای این برنامهها است. پیرو تلاشهای صورت گرفته در این راستا ضروری است تا مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی کشور در این زمینه تلاش کنند.
لاریجانی تاکید کرد: کسب نظر اعضای هیئت علمی و مسئولین آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی میتواند اثر چشمگیری در اجرای اثربخشتر این برنامهها داشته باشد. لذا ساز و کارهای این ارتباط در حال طراحی است.