معاون دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) ژاپن،
اسلام جایگاه ویژه ای برای خانواده قائل است
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - پکن- ایرنا- معاون دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) ژاپن و مترجم قران کریم به زبان ژاپنی تاکید کرد با فهم دقیق و روشن از جایگاه خانواده و تدبر و تامل در آیات و روایات فراوان در این زمینه، میتوان دریافت که اسلام جایگاه بسیار بالایی برای اسلام قائل است.
تبسم مهر - پکن- ایرنا- معاون دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) ژاپن و مترجم قران کریم به زبان ژاپنی تاکید کرد با فهم دقیق و روشن از جایگاه خانواده و تدبر و تامل در آیات و روایات فراوان در این زمینه، میتوان دریافت که اسلام جایگاه بسیار بالایی برای اسلام قائل است.
به گزارش ایرنا از رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن، حجت الاسلام و المسلمین "ابراهیم ساوادا" روز شنبه در نخستین دور گفت و گوهای دینی ایران و ژاپن با موضوع «جایگاه خانواده در اسلام و شینتو» در شهر ایسه ژاپن افزود: احسان به والدین و یا وظائفی که در رساله حقوق امام سجاد(ع) در مورد حقوق پدر، مادر، فرزند و خانواده ارائه شده، نشان دهنده این جایگاه بسیار مهم است.
وی به برخی از اشتراکات اسلام و شینتو در خصوص جایگاه خانواده اشاره کرد و افزود: در اسلام وقتی که در مورد یک موضوع دیدگاههای اسلامی مطرح میگردد باید به مرجع قران و روایات معصومین (علیهم السلام) رجوع کرد که این نکته بسیار مهمی در استنادات اسلامی است.
** خانواده و پرستش خانگی در دیدگاههای سنتی و آیینی ژاپن با اهمیت است
"هیتوشی اوکائیچی" رئیس پژوهشکده سازمان معابد شینتوئی (ایزدکده های) ژاپن نیز در این آیین گفت: ژاپنیها همیشه با درک خدماتی زندگی میکنند که پشتیبان زندگی آنها است و با چشم قابل دیدن نیست.
او تصریح کرد: ژاپنیها در خانه و در مقاطع حساس زندگی روزانه، با خانواده دور هم جمع میشوند و با انجام "پرستش خانگی"، قلبی شکرگذار خدایان و دلی دلسوز و مهربان را میپرورند.
وی با اشاره به عبادات خانگی و تقسیم آن به دو نوع "پرستش کامیدانا" و "پرستش نیاکان" گفت: پرستش کامیدانا، با گذاشتن طاقچه و قفسهای درون خانه و پرستش خدایان انجام میشود و اُفودا یتبرک شده ایزدکده ایسه، اُفودای تبرک شده ایزکده محلی - خانوادگی و مانند آن را پرستش مینمایند.
به گفته وی بعد از این، همراه با دعا کردن برای دور بودن خانواده از بلایا و زندگی در آرامش، حس سپاسگذاری خود را نثار خدایان میکنند و خدا برای ژاپنیها، هستیای جدای از انسان نیست و به عنوان هستیای نزدیک به آنها درک میشود.
اوکائیچی افزود: پرستش ارواح اجداد و نیاکان، مبتنی بر دیدگاه سنتی ژاپنیها نسبت به مرگ و زندگی است و در ژاپن، این اعتقاد وجود دارد که ارواح درگذشتگان همیشه مراقب خوشبختی خانواده و فرزندان است و بنابراین بعد از مراسم سوگواری هم، در سالگردها و مانند آن، جشن ارواح نیاکان برگزار میشود و همراه با یاد کردن از درگذشتگان از طریق رفتن سر قبور و مانند آن، برای حفاظت و کمک به خانواده از سوی خدایان دعا و نیایش صورت میگیرد.
وی در ادامه به تشریح جایگاه خانواده و موضوعات مرتبط با آن از دیدگاه شینتو و همچنین قوانین ژاپن پرداخت.
** احساس سپاسگزاری در خانواده به شکل فزاینده ای در ژاپنیها وجود دارد
"تاتسومی یوشیکاوا" از مقامات عالی معبد ایسه ژاپن هم در این نشست با اشاره به قرائتی از دین شینتو با عنوان آیین "سوئیکا شینتو" که در اوایل دوره "ادو" از سوی یکی از متفکرین با هدف یکی کردن اندیشه شینتو و کنفسیوس عرضه شد گفت: پیروان آیین "سوئیکا" شینتو در دوره ادو معتقد بودند که آیین شینتو در زندگی روزانه و در دل طبیعت، خدایان را درک میکند و آنها را مورد تکریم قرار میدهد و در خانوادههای سراسر ژاپن، روزانه به شکل سنتی به پرستش کامیدانا و نیاکان اهمیت داده میشود.
او با تشریح موضعات مرتبط با "احساس سپاسگذاری" در خانواده که اساس روح آیین شینتو قلمداد میگردد و به شکل فزاینده ای به ژاپنیها به ارث رسیده است، به تفصیل در خصوص خانواده در آیین شینتو پرداخت.
نخستین دور گفت و گوهای دینی ایران و ژاپن با موضوع "جایگاه خانواده در اسلام و شینتو" با حضور "ابوذر ابراهیمی ترکمان" رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و شماری از اندیشمندان و اسلام شناسان ژاپنی روز شنبه در شهر "ایسه" ژاپن برگزار شد.
**آساق**1904**
انتهای پیام /*