رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد
نقش مؤثر دانشگاه در دینداری و تربیت جامعه
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نقش دانشگاه در دینداری و تعلیم و تربیت جامعه بسیار حائز اهمیت است.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، حجتالاسلام دکتر غلامرضا رئیسیان در نشست بازخوانی آرمانهای انقلاب اسلامی که در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص انقلاب و دستاوردهای آن، افزود: با توجه به وسایل ارتباط جمعی و فضاهای مجازی، سه موضعگیری وجود دارد؛ اول موضعگیری افراطی به این معنا که افراد نگاه مثبت تام و تمام به دستاوردهای انقلاب دارند که حتی شنیدیم عدهای گفتند «ما در این چهل سال، اندازه چهارصد سال پیشرفت داشتیم» دوم افرادی هستند که نگاه منفی دارند و میگویند «انقلاب هیچ آثار و خیراتی نداشته است» ولی انصاف اقتضا میکند که ما به تعبیر ارسطو همان «قانون طلایی» را حد اعتدال و حد وسط در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه ما در انقلاب کامیابیها و ناکامیهایی را شاهد بودیم و در قسمت اول که همه دستاوردها مثبت است، عنوان کرد: حقیقت مطلب این است که در صدا و سیما، خطبههای نماز جمعه و در سخنرانیها به این جنبهها مثبت پرداخته میشود. اما باید واقع بینانه به مسائل بنگریم.
رئیسیان تصریح کرد: انقلاب در حقیقت زمانی محقق میشود و افرادی دست به انقلاب میزنند که از وضع موجود ناراضی هستند و به دنبال وضع مطلوب میگردند و تفاوت آن با کودتا این است که کودتا یک جریان و حزب است اما انقلاب جنب و جوش همگانی و فراگیر است و هنگامی بحث انقلاب را بیان میکنیم که بدنه جامعه درگیر باشد.
رئیسیان خاطر نشان کرد: دانشگاه، حوزویان و بدنه جامعه با اصل انقلاب درگیر بودند بدین معنا افرادی که مؤمن و یا معتقد به خدا نبودند اما در این سرزمین زندگی میکنند و شرایطی به وجود آمده که در واقع برای آنها قابل تحمل نبود. بعد از انقلاب هم طبیعتاً با توجه به اینکه روال همه تشکیلات این است که حاکمیت از آن غالب جامعه است، لذا با رفراندومی که انجام شد، انقلاب اسلامی به جمهوری اسلامی رأی داد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در این چهل سال دستاوردهای بسیار خوبی را شاهد بودیم اما در این زمینه آسیبهایی وجود دارد که با آنها مواجه هستیم و باید در این امر چارهاندیشی کرد. اینکه استقلال جز آرمانهای ما و عدم وابستگی بوده، اکنون تعیین سرنوشت و در واقع تصمیماتی که برای کشور گرفته میشود ما را مستقل کرده و کسی در این امر تردیدی ندارد که در حوزه تکنولوژی، فناوری، پزشکی، سلولهای بنیادی، صنایع نظامی و … پیشرفت داشتیم اما در حقیقت روایتی است از ارتباطات فردی که باید آن را در حوزه اجتماعی توسعه دهیم.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: امام صادق فرمودند «محبوبترین افراد و برادران دینی در نزد من، فردی است که عیب و ایرادم را به من هدیه کند» و در حقیقت اگر به بعضی از آسیبهایی که دچار هستیم، اشاره میکنیم به این دلیل است که باید به مرتفع و بهبود آنها بپردازیم موضوعاتی مانند مناسک، شعائر دینی که رواج دارد و در بسیاری از مراسم پررنگ است، اعتکاف، شبهای احیا، مراسم عزاداری، پیادهروی اربعین و … قابل انکار نیست.
وی اظهار کرد: در حوزه عدالت که زیرشاخههایی مانند عدالت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … را شامل میشود و در حوزه آزادی که زیرمجموعههایی مانند آزادی عقیده، آزادی فعالیتهای سیاسی و… وجود دارد و برمیگردم به رفتارهایی که در جامعه با آن روبرو هستیم و بنده منشأ آن را در نظام تعلیم و تربیت و رسانه ملی میبینم.
رئیسیان با اشاره به اینکه در این ایام بیشتر از کامیابیها سخن میشود، بیان کرد: این امر آفتهایی را به همراه دارد و زمانی که دائماً به جنبههای مثبت نگاه کند هیچگونه تحرکی در فرد ایجاد نخواهد شد و حرکتی انجام نمیدهد. امپراطور مِیچی در ژاپن تحولی را ایجاد و توصیههایی را به معلمان کرد و گفت «ما در جایگاهی که باید باشیم، نیستیم» کشور ما سرزمین خورشید است و این سرزمین باید پیشگام باشد و این تفکر را به دانشجویان القا کنید که راه رسیدن به آن تلاش است.
وی گفت: تغییر شرایط موجود کار دشواری است و در این حوزه تلاشهای ما در دانشگاه قابل مشاهده است البته کار تربیتی یک کار بنیادین است و باید از سنین پایین شروع شود و ما در دانشگاه بیشتر باید توجه کنیم که رفتار ما اثر منفی نداشته باشد و در واقع در شیوه تبلیغ خود تجدید نظر کنیم.
رئیسیان بیان کرد: در حال حاضر در نظام آموزشی در وضعیت خوبی به لحاظ موردی هستیم اما آموزش و پرورش به صورت کلی دارای مشکل است و بعضی از مدارس غیرانتفاعی که ایجاد شده، در حقیقت روی جنبههای تربیتی سرمایهگذاری میکنند و جای دارد که این فعالیتها انجام شود.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: در کشور انگلستان مهارتهایی را به عنوان شهروند به دانش آموزان آموزش میدهند و به آنها یاد میدهند که به عنوان یک شهروند دارای چه وظایفی هستند تا افراد آشنا به قوانین و متعهد و ملتزم به قوانین و مقررات شوند و این رویکرد آنها باعث شده تا عدهای افراد با خود بگویند که آنها چگونه این مسائل را رعایت میکنند.
وی افزود: اما در آموزش و پرورش و حتی در دانشگاه تنها اطلاعات و معلومات به افراد میدهیم حتی بدون اینکه بدانیم حق و حقوق جامعه، محیط، گیاه، حیوان و.... چیست و اشکال در این است که باید به آنها پرداخته شود و باید این تعارفات را کنار زد و بنده به عنوان یک فرد آخوند که قبل از انقلاب را درک کردم حقیقت مطلب این است که روح دین، دینداری و فرهنگ دینی در میان ما تنزل پیدا کرده است و ما مناسبتهایی داریم که در جامعه رونق داشته اما پرداختن بیش از حد به آنها باعث نفاق میشود.
رئیسیان با بیان اینکه امام صادق ( ع) ملاک دینداری را ظواهر قرار نمیدهد و روح دینداری را صداقت و امانت میداند، تصریح کرد: به نظر شما آیا در شأن جمهوری اسلامی است که هنجارها با ارزشهای اسلامی فاصله داشته باشد.
وی مطرح کرد: رویکردهای رسانه ملی به عنوان یکی دیگر از مشکلات در جامعه اسلامی است و به گفته امام خمینی (ره) رسانه ملی دانشگاه است اما جنبههای فرهنگی صدا و سیما مانند برنامههای طنز و کودک مدیریت نمیشود و به صورت مستقیم پیامهای تربیتی منفی و بدآموز به مخاطب القا میکنند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: ما در جامعه به تجملات و اشرافیگریها انتقاد میکنیم اما در صدا و سیما این زرق و برقها نمایش داده میشود و باید سوال کرد که چگونه فرهنگسازی میکنیم، هنگامی که این فضا به قولی دانشگاه است، به تجارت خانه تبدیل شده است
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در جامعه ما سو مدیریت است که البته شکی در آن نیست و این به دلیل عدم تناسب بین تحصیل و اشتغال افراد است، عنوان کرد: سیستم کشور ما بیمار است و کار به کاردان سپرده نشده است. البته تبعیض در اجرای قانون دنیازدگی مسئولین به خصوص روحانیت، سو استفاده از موقعیت و تنگ نظری و عدم توجه به آرای مختلف از مسائل دیگر ماست.
رئیسیان با بیان سخنی از شهید مطهری در رابطه با دوام اسلام و انقلاب خاطر نشان کرد: اسلام به دلیل این باقی مانده که با ابراز عقیده دیگران مواجه شده و در آینده نیز با مواجهه شجاعانه و صریح و گفتوگو با عقاید مختلف پیش خواهد رفت اما در حال حاضر به میزان زیادی با این ترسیم وضعیت فاصله داریم.
انتهای پیام