برای چهارمین سال متوالی رخ داد؛
باکس آفیس موفق اروپا/ ایرلندیها و فرانسویها بیشتر فیلم دیدند
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - سود باکسآفیس اروپا برای چهارمین سال متوالی به حداقل هشت میلیارد یورو (۹.۱ میلیارد دلار) رسید، هرچند فروش بلیت اندکی از سال پیش کمتر شد.
تبسم مهر - سود باکسآفیس اروپا برای چهارمین سال متوالی به حداقل هشت میلیارد یورو (9.1 میلیارد دلار) رسید، هرچند فروش بلیت اندکی از سال پیش کمتر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، با استناد به ارقامی که توسط اتحادیه بینالمللی سینماهای اروپا( UNIC ) منتشر شد، تعداد بلیتهای فروختهشده سینماهای اروپا در سال 2018 نسبت به رقم رکوردشکن سال 2017 کاهشی 3.3 درصدی را تجربه کرد، اما باز هم توانست برای چهارمین سال متوالی از مرز 1.25 میلیارد بلیت فروختهشده عبور کند.
سود کلی باکسآفیس در سراسر اروپا به حداقل هشت میلیارد یورو (9.1 میلیارد دلار) رسید که این اتفاق هم برای چهارمین سال متوالی به وقوع پیوست .
این ارقام از انجمنها و عاملان سینما در سراسر 37 منطقه در اروپا گرفته شده است.
در زیرمجموعهای کوچکتر که شامل 28 کشور عضو اتحادیه اروپاست، تعداد بلیتهای فروختهشده حدود 950 میلیون بود که نسبت به سال قبل کاهشی 2.9 درصدی داشت .
اتحادیه بینالمللی سینماها گفت نمایشدهندگان فیلمها در این منطقه به خاطر مجموعهای از دلایل مختلف شاهد این نتایج بودند. این دلایل شامل تابستانی بسیار گرم و تورنمنت جام جهانی فوتبال بوده است که در آن تیمهای اروپایی عملکرد خوبی داشتند و فرانسه در نهایت قهرمان شد .
فیلمهایی مثل قهرمان فروش جهانی سال 2018 یعنی «انتقامجویان: جنگ ابدیت»، فیلمهای پرفروش انیمیشن مثل «شگفتانگیزان 2» و «هتل ترانسیلوانا 3» و دنباله موزیکال «ماما میا!» در میان پروژههایی بودند که بهترین نتیجه را کسب کردند و بیشترین میزان مخاطبان را به خود جذب کردند. با این حال، فیلم آخر سال «بوهمین راپسودی» یا «حماسه کولی» در هشت محدوده که بیشترین تعداد محدودهها بود، توانست بیشترین تعداد بینندگان را به خود جذب کند .
تعداد میانگین بلیتهای فروختهشده به ازای هر شهروند در سراسر محدودههای تحت پوشش UNIC ثابت و در رقم 1.5 باقی ماند. ایرلند با 3.3 و فرانسه با 3.2 بالاترین میانگینها را داشتند. استونی با 2.8، بریتانیا با 2.7 و دانمارک و نروژ با 2.3 در رتبههای بعدی قرار گرفتند .
بازارهای مختلف عملکردهای متفاوتی داشتند. به طور مثال، بریتانیا تقریبا به بالاترین میزان جذب مخاطب سینمای خود در 50 سال اخیر رسید و آلمان با بدترین عملکرد خود در یک دهه اخیر مواجه شد. لهستان و رومانی رکودهایی جدید برای خود به ثبت رساندند و بزرگترین جهش جذب مخاطب در صربستان دیده شد که میزان خرید بلیتهای سینمابا افزایش سالانه 18 درصدی به 4.1 میلیون رسید .
ترکیه در میزان سینما رفتن مردم با افتی کوچک در سال 2018 روبه رو شد. میزان بلیتهای فروخته شده در این کشور نسبت به 71.2 میلیون بلیتی که سال 2017 فروخته شده بود کاهشی 1.1 درصدی داشت. اما فیلمهای تولید این کشور سهمی 62.9 درصدی از کل بلیتهای فروختهشده داشتند که رکوردشکن بود .
مناطق اروپای مرکزی و شرقی به رشد خود ادامه دادند، البته به استثنای بلغارستان و اسلواکی که شاهد کاهشهای 12.1 درصدی و 10.9 درصدی بودند .