برای شعر گفتن درباره پدیدهای باید بتوان از آن فاصله گرفت
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - یک کارشناس فرهنگی خطاب هب شاعران جوان گفت: اگر میخواهید در مورد چیزی شعر بگویید به اندازۀ کافی از آن فاصله بگیرید، بعدا شعر بگویید، به این ترتیب در زمان درست میتوانید شعرتان را شروع کنید.
تبسم مهر - یک کارشناس فرهنگی خطاب هب شاعران جوان گفت: اگر میخواهید در مورد چیزی شعر بگویید به اندازۀ کافی از آن فاصله بگیرید، بعدا شعر بگویید، به این ترتیب در زمان درست میتوانید شعرتان را شروع کنید.
به گزارش خبرگزاری مهر ، دورۀ هفتم بانوان جوان شاعر حاضر در دومین اردوی آموزشی شعر جوان کشور(آفتابگردانها)، با حضور حجتالاسلام محسن حسنزاده لیلهکوهی و با عنوانِ «انسان و مدیریت زمان» برگزار شد.
او در ابتدا با اشاره به روحانیونی که در طول مدت عمر خود چندین جلد کتاب تالیف کردهاند، گفت: روحانیت در بحث مدیریت زمان سابقۀ قابل توجهی دارد.
این روحانی ادامه داد: کار برای آقایان و خانهداری برای خانمها از جمله مشکلاتی است که میتواند قریحۀ شاعری آنها را از بین ببرد.
وی با بیان اینکه تنبلی آفت بزرگیست و به دو نوعِ تنبلی در اثر پرکاری و تنبلی در اثر کم کاری تقسیم میشود، انسان پر کار را نیز در معرض تنبلی دانست و ادامه داد: عموم افراد از کارهایی که باید انجام دهند به کارهایی که نیازی نیست انجام دهند فرار میکنند. ما دو نوع نظم داریم، نخست نظمی خشک و دوم نظمی نامحسوس، مانند عادت پوشیدن کفش که بعد از مدتی نپوشیدنش برایتان سختتر میشود.
او با اشاره به اساس برنامهریزی در کارها، اظهار داشت: جدول برنامه از مهمترین نکات برنامهریزی است و اصطلاحا یونیفرم نامیده میشود. پرکردن ساعاتی که هنوز برنامهای برایشان نداریم امر مهم بعدی است. و سومین مرحله، ادغام کارها با یکدیگر است؛ مثل تفریح با شعر.
لیلهکوهی با بیان اینکه حیدربابای شهریار با حیدربابای بقیه شاعران تفاوت دارد، افزود: این اثر در اصل حاصل گشت و گذارها و مشاهدات شهریار پیرامون حیدرباباست.
او ادامه داد: صحبت کردن با پیرمردها و پیرزنهای روستایی که باهوشند، خاطره دارند و زندگیشان شعر است از جمله راهکارها برای برقراری ارتباط و در عین حال سرودن شعر است. امروز منشا بیشتر شعرها، چیزی جز زندگی است، برای همین شعرها به تکرار میافتند. حتی در مورد بسامد واژگان نیز همین گونه است.
از نظر لیلهکوهی بهترین هنرمندان کسانی هستند که مشاهدههایشان را یادداشت میکنند؛ زیرا از هر ایده، ایدۀ دیگری زاده میشود که میتواند در پیشبرد هدف هنرمند موثر باشد. وی در ادامه بر تاثیر عبادت بر افزایش توانمندی شاعران تاکید کرد و از زبان شعر سهراب و سلمان مثال زد و گفت: «خواندن قرآن راز شفافیت و سادگی شعرهای این دو شاعر است.
لیلهکوهی در ادامۀ مبحث برنامهریزی به مسئلۀ تبادل کاری پرداخت و افزود: امروزه زمان تکی کار کردن گذشته است. باید هر مزاحم را تبدیل به یک همکار کنید. اگر آمد و با شما همراه شد، چه بهتر، اگر نه خواهد رفت و مزاحمت بیشتری برای شما نخواهد داشت.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: مطالعه صحیح مطالعهای است که راندمان داشته باشد و شما را به نوعی انگیزه و شوق برساند. کارهای طاقت فرسا معمولا به خاطر روش غلط خود هستند که ما را آزار میدهند.
لیلهکوهی لحاظ کردن زمان و مکان مناسب برای انجام یک کار را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: نکته مهم این است که اگر میخواهید در مورد چیزی شعر بگویید به اندازۀ کافی از آن فاصله بگیرید، بعدا شعر بگویید، به این ترتیب در زمان درست میتوانید شعرتان را شروع کنید. اگر شعر در وقت نامناسب به سراغتان میآید ببینید چه حسی منجر به ایجاد شعر میشود، آنها را نگه دارید برای زمان بیکاری که با مرورشان شعر بگویید. چون اگر اختیار دست احساس باشد نتیجه نمیگیرید بلکه مهار حس باید در دست شما باشد.
وی در ادامه بانوان شاعر را بر خواندن دو رکعت نماز در شب توصیه کرد و اظهار داشت: بیبرنامهگیهای طول روز در اثر خواندن آن نماز مرتب میشود. تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) که اقل ذکرکثیر است، دومین مطلبی است که میتوان برای مدیریت زمان از آن سود جست. سوم اینکه آن چیزی که تمرکز شما را میگیرد، بشناسید.
او در پایان با بیان این نکته که میزان پیشرفت بر اساس زمان نیست بر اساس تمرکز شما در آن زمان است، به اولویتبندی کارها اشاره کرد و گفت: به جریانهای انحرافی در شعر دقت نکنید و از شعرهایی که کنگرهای و مجلسی سروده میشوند فاصله بگیرید. شاعر باید فارغ باشد تا شعر خوب بگوید نه اینکه برای کسی یا جایی یا چیز شعر بسراید.
اردوی بانوان دورۀ هفتم آفتابگردان، تا یکشنبه بیست و یکم بهمن، در شهر تنکابن ادامه دارد.