راهآهن چه زمانی از قزوین و رشت به انزلی میرسد؟
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، راه آهن قزوین-رشت-انزلی با ۲۱۸ کیلومتر طول که ساخت آن از سال ۱۳۸۱ کلید خورده است، در سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری کامل خواهد رسید.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، احداث راه آهن قزوین-رشت-انزلی که توسط شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دستور کار قرار گرفته، طبق برآوردهای صورت گرفته در لایحه بودجه سال 1398 که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، پس از 19 سال، در سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.
عملکرد دوران برنامه پنجم توسعه و قبل از آن در خصوص احداث این پروژه به نحوی بوده است که در بازه زمانی مذکور برای آن رقمی معادل 1193 میلیارد تومان هزینه شده است و برآورد میشود که در سال 1398 نیز اعتباری معادل 160 میلیارد تومان به آن اختصاص یابد.
همچنین برآورد شده است که طی سالهای بعد و تا سال 1400 رقمی معادل 707 میلیارد تومان دیگر به پروژه احداث راه آهن قزوین-رشت-انزلی اختصاص یابد تا در مجموع با رقمی معادل 2503 میلیارد تومان پرونده این پروژه تا سه سال آینده بسته شود.
باید خاطرنشان کرد که طرح راه آهن قزوین–رشت به طول 165 کیلومتر، به صورت یک خطه، با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت میرسد. لازم به ذکر است، مسیر از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل میشود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی میشود.
همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر در نظر گرفته شده است و این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
انتهای پیام