لیگ برتر فوتبال؛
احیاگران ارتباطات در دفاع مقدس
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- شهریور سال ۵۹ در حالی که ایران و نظام نوپای آن با مشکلات پس از انقلاب دست و پنجه نرم میکرد، درگیر جنگی ناجوانمردانه شد؛ یکی از وزارتخانه هایی که نقش کلیدی در پشتیبانی از رزمندگان در دوران دفاع مقدس داشت وزارت پست،تلگراف و تلفن سابق بود.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- شهریور سال 59 در حالی که ایران و نظام نوپای آن با مشکلات پس از انقلاب دست و پنجه نرم میکرد، درگیر جنگی ناجوانمردانه شد؛ یکی از وزارتخانه هایی که نقش کلیدی در پشتیبانی از رزمندگان در دوران دفاع مقدس داشت وزارت پست،تلگراف و تلفن سابق بود.
به گزارش ایرنا، پروژه دست اندازی به مرزهای ایران 19 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. فکر تکه تکه شدن ایران از ذهن هر ایرانی که گذشت به پا خاست، تصمیم گرفت تا مقابل جنگی که به ایران تحمیل شده بود سینه سپر کند.
پشتیبانی از جنگ کار بسیار سنگینی بود و بدون جهاد و ایثار افراد پشت جبهه و حمایتهای مردمی ممکن نبود. وزارتخانههای زیادی برای حضور در این دفاع مامور شدند، همگی کار سختی پیش رو داشتند. شاید بتوان گفت حلقه اتصال دستگاه ها، فرماندهها و تمام کسانی که در جنگ حضور داشتند، «ارتباط» بود؛ ارتباطی که وزارت پست، تلگراف و تلفن سابق باید از آن حراست میکرد.
تنها راه ارتباطی نیروهای مردمی، انتظامی، بسیج، ارتش و سپاه که به جبههها اعزام میشدند با شهرهای دیگر و خانوادههای شان، تلفنهای ثابت بود.
**بیشترین آمار شهدا، جانبازان و ایثارگر بین سازمانها
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به نقش و اقدامات مخابرات در زمان جنگ گفت: آن سالها نیروهای مخابرات در قالب گروههای مختلف در فاصلههای زمانی معین به جبهه اعزام میشدند. به همین دلیل است که مخابرات با آمار 14 هزار و 900 بیشترین میزان شهدا، جانبازان و ایثارگران کشور در سازمانهای دولتی را به خود اختصاص داده است؛ بیشترین نیروهای ما در عملیات رمضان، مرصاد و کربلای 5 به شهادت رسیدند.
محمدرضا بیدخام افزود: در دوران دفاع مقدس چند موضوع بود که باید آنها را بر اساس اولویتها مدنظر قرار میدادیم؛ اولویت نخست حفظ و پایداری خطوط ارتباطی بود. با توجه به حملات متعددی که از سوی دشمن انجام میشد، سایتهای مخابرات به ویژه در استانهای مرزی مانند خوزستان، ایلام و کرمانشاه به دفعات مورد حمله قرار میگرفت و از بین میرفت؛ در حالی که حفظ ارتباط در آن جا برای ما حیاتی بود.
وی ادامه داد: پرسنل مخابرات که در جبهه بودند به سرعت برای تعمیر و مناسب سازی زیرساختهای مخابراتی وارد محلهای آسیب دیده میشدند و زیرساختهای مناسب برای برقراری ارتباط را مهیا میکردند، در بین مراکز مخابراتی بیشتر از همه سایت هایی که در آبادان، اهواز و دزفول قرار داشتند بیشتر مورد حمله هوایی و موشکی قرار گرفتند.
**تعمیر زیرساخت ها
بید خام گفت: بحث دیگر در کنار تعمیر سایتهای مخابراتی، افزایش کانالهای ارتباطی شهری بود. رزمندگان میخواستند با خانواده هایشان تماس بگیرند و نیاز بود که ارتباطات ارتقا پیدا کند. کانالهای ارتباطی بین شهری ما مرتب آسیب میدید و تعمیر آنها برعهده نیروهای مخابرات بود.
«یادم است گاهی صفهای چند متری تشکیل میشد برای این که بتوانند تنها چند دقیقه با خانواده هایشان تماس بگیرند و حال شان را بپرسند. حال و هوای بچههای جنگ پس از این تماسها دیدنی بود. دلتنگیها رفع میشد. حفظ این ارتباط بود که به روحیه رزمندهها و خانوادههای شان کمک شایانی میکرد.»
وی افزود: علاوه بر سایتهای اصلی و پرظرفیت، گاهی اوقات برای اینکه ارتباط رزمندهها با خانواده و فرماندهها با شهرهای دیگر قطع نشود، مراکزی را تحت عنوان مراکز «کم ظرفیت» در لایههای دوم و سوم جبهه راه اندازی میکردیم تا ارتباط آنها قطع نشود.
**نقش بیسیم چیها در عملیات
بیدخام گفت: بیسیم چیها جزو نیروهای بسیج، سپاه یا ارتش بودند، البته از همکاران مخابرات نیز در آن بخش حضور داشتند، اما زیرساختهای بیسیم ارتباطی با شرکت مخابرات نداشت آنها فرکانس هایی را میگرفتند و ارتباط شان را برقرار میکردند؛ در عملیات ها، نقش اصلی با بیسیم چیها بود.
وی ادامه داد: ارتباطهای محلی داخل یک خط، معمولا به وسیله بیسیمها انجام میشد، اما به محض اینکه یک لایه از خط عقب میآمدی، حرف اول و آخر در برقراری ارتباط را مخابرات میزد و نقش خود را نشان میداد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران گفت: تعداد زیادی از نیروهای فنی مخابراتی، در نقش یک بیسیم چی به خوبی ظاهر میشدند. چرا که با دیتابیسها کاملا آشنا بودند.
وی تصریح کرد: در پادگانهای نظامی ارتش، بسیج و سپاه کل ارتباطات با داخل و بیرون شهر از طریق مخابرات انجام میشد. حمایت آنها تنها به خدمات مخابراتی محدود نمیشد، گاهی اوقات کارمندان ما چند روز حقوق خودشان را برای یاری رساندن به رزمندهها در اختیار آنها قرار میدادند.
** نگاهی به 40 سال عملکرد شرکت مخابرات ایران
شرکت مخابرات ایران ضمن خدمترسانی در حوزههای ثابت، سیار و دیتا به دهها میلیون مشترک در دورترین نقاط میهن اسلامی، خود را موظف به بسترسازی برای توسعۀ ارتباطات مخابراتی کشور میداند و در طول 40سال پس از انقلاب اسلامی، کوشیده ارتباط را به صورت فراگیر در تمام نقاط کشور گسترش دهد و در این راستا خدمات باکیفیتی به مخاطبان و مشتریان ارائه کرده که از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد.
1) پایداری ارتباطات در دوران دفاع مقدس
2) تبدیل شبکه و زیرساخت آنالوگ به دیجیتال
3) 110 میلیون مشترک تلفن ثابت و همراه
4) تعداد هفت میلیون مشترک اینترنت پرسرعت
5) ایجاد شبکه 160 هزار کیلومتری فیبر نوری (تانوما) و ظرفیت سازی برای 1.7 میلیون مشترک
6) دسترسی 51 هزار روستا به تلفن ثابت و 15 هزار روستا به اینترنت پرسرعت
7) ارتقاء جایگاه شرکت مخابران ایران در فضای بین المللی
8) حذف کدهای بین شهری در سال 1393 و کاهش تعرفه مکالمات
9) ایجاد زیرساخت دولت الکترونیک و خدمات غیرحضوری
10) همگامی با تکنولوژی دنیا
11) توسعه زیرساختهای لازم برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات
12) تامین زیرساخت مورد نیاز اپراتورها و سازمان ها
علاوه بر این دستاوردها شرکت مخابرات در این سالها توانست تقدیرنامههای بین المللی از ITU در توسعه ارتباطات روستایی و یونسکو در توسعه ارتباطات روستایی را دریافت و استاندارد ارزش آفرین برند ISO10668 را کسب کند.
از دیگر افتخارات شرکت ملی مخابرات میتوان به کسب رتبه نخست گروه ارتباطات مخابرات در رتبه بندی IMI اشاره کرد. مدتی قبل مخابرات ایران به عنوان قدرتمندترین شرکت مخابرات غرب آسیا از طرف ITU انتخاب شد و مانند همیشه در حال گسترش فعالیتهای مربوط به مسئولیتهای اجتماعی مطابق با استانداردهای جهانی است.
**م.ش**1440
انتهای پیام /*