چه موانعی برای اجرای طرح جدید "بازی و یادگیری" در مدارس کشور وجود دارد
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - "بازی و یادگیری" عنوان طرح جدید آموزشوپرورش برای مدارس است، طرحی که موفقیت آن میتواند منجر به تغییر روشهای سنتی حاکم بر آموزش بهویژه در دبستانها شود؛ برخی از محدودیتهای اجرای طرح "بازی و یادگیری" در این مطلب بررسی شده است.
تبسم مهر - "بازی و یادگیری" عنوان طرح جدید آموزشوپرورش برای مدارس است، طرحی که موفقیت آن میتواند منجر به تغییر روشهای سنتی حاکم بر آموزش بهویژه در دبستانها شود؛ برخی از محدودیتهای اجرای طرح "بازی و یادگیری" در این مطلب بررسی شده است.
- اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ یک سالی است که آموزشوپرورش طرحهای مختلفی را برای مدارس آماده و از آنها رونمایی میکند، ادامه این روند باعث شده تا بتوان مهمترین شاخص دوره فعلی آموزشوپرورش را ترافیک طرحهای مختلف دانست، طرحهایی که یک سر آن به دانشآموز و خانواده و سر دیگر آن به معلمان و مدیران مدارس مرتبط است.
حذف مشق شب، مبارزه با مافیای کنکور، اتاق بازی در مدارس، معلم تمام وقت، حذف مدارس سمپاد دوره متوسطه اول از مهمترین دستور کارهای آموزشوپرورش در بیش از یک و سال نیم گذشته بوده است؛ برنامههایی که برخی از آنها همچون مبارزه با ورود موسسات خصوصی به مدارس با پیگیری و نظارت جدی آموزشوپرورش تا حدی به نتیجه رسیده است اما درباره سایر برنامهها باید گفت اگر نگاه دقیق و جزئیتری داشته باشیم سخن از موفقیت با تردیدهایی همراه است.
البته گام گذاشتن آموزشوپرورش در مسیر جدیدی که میخواهد به روشهای سنتی حاکم بر مدارس پایان دهد، اقدام خوبی است اما در کنار این طرحهای جدید که اتفاقاً بر ضرورت اجرای آن در مدارس تاکید هم میشود باید به نظرات کارشناسان هم توجه داشت تا مبادا پایانی نافرجام برای آنها رقم بخورد.
در حاشیه نشستی که آموزشوپرورش برای بررسی طرح "بازی و یادگیری" در مدارس کشور برگزار کرده بود با "نیازی؛ مدیر مدرسه دولتی شهید نوری منطقه 14 شهر تهران" گفتوگویی داشتیم.
"بازی و یادگیری" از نگاه مدیر یک مدرسه دولتی
این مدیر مدرسه درباره "اجرای طرح بازی و یادگیری" در مدارس کشور به خبرنگار اجتماعی تسنیم گفت: بنده موافق این طرح هستم اما اجرای آن نیازمند پیشنیازهایی است از جمله آموزش معلمان تا شیوه استفاده از اسباببازیهای آموزشی و بازیهایی که از طریق آن یادگیری انجام میشود را بدانند.
موفقیت "طرح بازی و یادگیری" در گروی باور مجریان است
آغاز فعالیت اتاقهای اسباببازی در مدارس از بهمنماه
جمعیت بالای کلاسهای درس مدارس دولتی مانع "بازی و یادگیری"
تراکم کلاسهای درس که به عنوان یکی از مشکلات جدی مدارس دولتی برای اجرای طرحهای کیفی شناخته میشود، از سوی این مدیر مدرسه نیز مورد تاکید قرار گرفت و متذکر شد: جمعیت دانشآموزان در کلاسهای درس زیاد است و اگر تراکم کلاسها کاهش پیدا کند، طرح بازی و یادگیری بهتر اجرا خواهد شد؛ سه سال است که در مدرسهام این طرح را اجرا میکنم و نتایج خوبی نیز گرفتهام اما بنده تمام مدارس را در نظر میگیرم، آیا جمعیت دانشآموزان در کلاسهای درس مدارس دولتی کمتر از 30 نفر است؟ متأسفانه بیشتر مدارس دولتی جمعیت بالای 35 نفر دارند و همین موضوع مانع از اجرای طرح بازی و یادگیری و رسیدن به اهداف واقعی آن میشود.
تامین هزینهها با کمکهای مردمی
وی در پاسخ به این پرسش که "چگونه هزینههای تهیه اسباب بازیهای آموزشی را تأمین میکند؟" افزود: با استفاده از کمکهای مردمی هزینههای خرید لوازم را تأمین میکنم، انجمن اولیا و مربیان در قالب مشارکتهای مردمی مصوب میکند تا وسایل مورد نیاز برای طرح بازی و یادگیری خریداری شود.
نیازی در پاسخ به این پرسش که "آیا معلمان آموزش دیدهاند تا بدانند چگونه با استفاده از بازی جریان یادگیری را تسهیل کنند" متذکر شد: موسسهای که اسباب بازیهای آموزشی را تولید کرده است چند جلسه برای معلمان ما آموزش گذاشت و چند جلسه کارگاهی نیز با حضور دانشآموزان برای معلمان برگزار کردند تا ایرادات کار آنها برطرف شود.
این مدیر مدرسه با تأکید بر اینکه استفاده از بازی برای یادگیری دانشآموزان دبستانی در تفهیم مفاهیم تأثیر بسزایی دارد، گفت: کشور فنلاند پیشرفت خود را مدیون همین بازیهاست و در سه ساله دوره نخست ابتدایی با استفاده از این آموزشها اقدام میکنند.
انتهای پیام/