لیگ برتر فوتبال؛
ظریف: اروپا از تعهدات برجامی شانه خالی نکرد اما کوتاهی کرد
سیاسی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران پنجشنبه شب گفت: نمیخواهم بگویم، اروپاییها از تعهدات برجامی خود شانه خالی کردند یا آن را زیرپا گذاشتند، اما در اجرای آن کوتاهی کردند.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران پنجشنبه شب گفت: نمیخواهم بگویم، اروپاییها از تعهدات برجامی خود شانه خالی کردند یا آن را زیرپا گذاشتند، اما در اجرای آن کوتاهی کردند.
به گزارش ایرنا، ظریف این سخنان را در گفت و گو اختصاصی با شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم» بیان کرده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: تعهد اروپایی شامل تضمین خرید نفت ایران، دستیابی به عواید آن و ادامه روابط بانکی است و تمامی این موضوعات در بیانیه ماه می2018 اروپا ذکر شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر اروپاییها اجرای سازو کار و کار مالی را به مواردی چون «پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) و مذاکره درباره برنامه موشکی» منوط کنند و این موضوع را اهرم فشاری علیه تهران قرار دهند که بر آن تحمیل شود، گفت: اروپاییها ابتدا باید به تعهدشان درخصوص برجام متعهد باشند، آنها در جایگاهی نیستند که بخواهند خواسته ای را بر ایران تحمیل کنند.
ظریف ادامه داد: ما به توافق هسته ای متعهد بودیم و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در 13 گزارش خود، پایبندی تهران به این توافق را تایید کرد و همگان میدانند، این آمریکا بود که از توافق هسته ای خارج شد، درحالی که اروپاییها نیز نتوانستند آن را اجرا کنند.
وزیر امورخارجه ایران گفت: اروپاییها تعهدات زیادی به تهران داده اند و باید به همه آنها متعهد باشند.
** گروه ویژه اقدام مالی
ظریف در خصوص گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) هم گفت: تمامی لوایح آن در چارچوب قانون داخلی ایران را اجرا میکنیم، جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم است، ما براساس قوانین داخلی کشورمان با پولشویی مبارزه میکنیم و آن چه که در مجلس تصویب میشود باید مراحل قانونی خودش را بگذراند، و سپس باید ببینیم که مقامهای دولت چه تصمیمی خواهند گرفت.
وی گفت: قرارگرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی از همان ابتدا غیر واقعی بود.
** موشکهای دفاعی ایران
وزیر امورخارجه ایران در خصوص موشکهای دفاعی ایران هم گفت: موضوع این گونه نیست که اروپاییها و آمریکا ایران را متهم کنند، بلکه آنچه در منطقه جریان دارد، تزریق سلاحهای ساخت اروپا و واشنگتن است که در جاهایی مثل یمن مردم را میکشد و آنها هستند که باید مسئولیت خود در این باره را بپذیرند.
ظریف تاکید کرد: موشکهای ایران، دفاعی است و تنها علیه گروههای تروریستی مورد استفاده قرار میگیرد، درحالی که سلاحهای ساخت اروپا و آمریکا تا به امروز غیرنظامیان یمنی، ساکنان غزه، کرانه باختری رود اردن، ملت لبنان و سوریه را هدف قرار میدهد.
وزیر امورخارجه ایران گفت: در صورتی که اروپا بخواهد گروه اقدام مالی و مذاکره در خصوص موشک را به عنوان شرط بر تهران تحمیل کند که بی ارتباط با برجام است، ما گزینههای زیادی در اختیار داریم.
وی بار دیگر تاکید کرد: اگر طرف مقابل نخواهد به تعهداتش در برجام عمل کند، در آن موقع گزینههای زیادی در اختیارمان خواهد بود که خروج از توافق هسته ای یکی از آن گزینه هاست.
**سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا( اینستکس - INSTEX)
ظریف درباره ایجاد سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا( اینستکس - INSTEX) گفت: این ساز و کار میتواند شیوهای هوشمندانه برای دور زدن تحریمها باشد و خسارت ایران در نتیجه تحریمها را جبران کند.
وی گفت: این مکانیزم، به معنای واقعی کلمه، ساز و کار مالی نیست، این در واقع مقدمه ای برای آن است که راه را برای ارتباط میان تجار دو طرف فراهم شود و ضامن روابط تجاری میان تهران و اروپا باشد.
وزیر امورخارجه ایران افزود: این سازو کار گسترش خواهد یافت تا شامل کشورهایی خارج از اتحادیه اروپا شود و کالاهای مختلفی را در برگیرد که تنها منحصر به کالاهای تحریمی نباشد.
ظریف ادامه داد: به لحاظ نظری بر این باوریم که این سازو کار، یک مکانیزم فعالی است و یک روش هوشمندانه برای دور زدن تحریمهای (آمریکا)است.
وی در خصوص این که آیا این ساز و کار میتواند امیدواری اقتصادی ایران به توافق هسته ای را محقق کند گفت: این امر بیانگر اراده اتحادیه اروپاست، چرا که پس از خروج آمریکا از برجام، اروپاییها در ماه می2018 در وین، 12 تعهد را مطرح کردند که از آن جمله انجام روابط مالی با ایران، سرازیر شدن سرمایه گذاری اروپا به تهران و فروش نفت و دریافت عواید ناشی از فروش آن از طریق بانکها بود.
ظریف ادامه داد: باید دید که این سازو کار چگونه اجرایی خواهد شود و پس از آن دید که اروپا تا چه میزان به دیگر تعهدات خود پایبند خواهد بود، اکنون آنچه بیش از حفظ منافع ایران برای اروپایی ها، مهم است، حیثیت و جایگاه آنان است.
وی در خصوص دلیل به تعویق افتادن تاسیس این سازو کار و مالی از سوی اروپاییها گفت: اروپاییها بر این باور بودند که خبر اعلام راه اندازی این سازو کار مالی را طی چند ماه میتوانند اعلام کنند، اما موضوع بیش از آن چه که گمان میکردند طول کشید، شاید این موضوع به خاطر فشارهای آمریکاییها و یا به دلیل تعلل خود اروپاییها بود.
وزیر امورخارجه ایران با صراحت اعلام کرد: تهران منتظر اروپا نخواهد ماند، بلکه با تمامی کشورهای دوست، همکاریهای اقتصادی اش را گسترش خواهد داد.
** ترکیه و بازگشت آرامش به سوریه
ظریف درخصوص اظهارات مقامهای ترکیه ای برای آغاز عملیات جدید نظامی در شمال سوریه گفت: تهران درخصوص عملیات نظامی در سوریه با مقامهای آنکارا صحبت کرده است و این مذاکرات به صورت سه جانبه و دو جانبه انجام گرفته است.
وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد: موضع ایران برای بازگشت امنیت و ثبات به سوریه و استقرار آرامش در مرز ترکیه و برطرف شدن نگرانی قانونی مقامهای آنکارا برای حمایت از خاک خود در برابر تروریسم را استقرار ارتش دولتی دمشق در مرزها میداند.
وی تصریح کرد: اشغالگری را نمیتوان جایگزین اشغالگری دیگر کرد، تنها راه حل برون رفت از این مشکل، آزادسازی تمامی اراضی سوری و استقرار نیروهای نظامی سوریه به عنوان مالکان این خاک و گسترش حاکمیت آنهاست.
ظریف بیان کرد: ایران و روسیه آمادگی دارند که به آنکارا و دمشق برای یافتن راه حل یاری رسانند.
وی در پاسخ خبرنگار که از وی درباره میانجیگری برای از سرگیری روابط دمشق و آنکارا در پایینترین سطح پرسید، هم جواب داد: بر این باورم، روابط میان ترکیه و سوریه به سود تمامی منطقه است و در صورتی که دو طرف از ما این موضوع را درخواست کنند، آمادگی کامل داریم که نقش میانجی را ایفا کنیم.
وی تصریح کرد: در پایان نشست سوچی (صلح گروههای سوری) میان ایران، روسیه و ترکیه درباره کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه، عقب نشینی آمریکا از سوریه، اوضاع در استان ادلب و نیز تجاوز مکرر اسرائیل به سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران بار دیگر با تاکید بر این که بهترین راه برای بازگشت حاکمیت به سوریه و حفظ صلح و امنیت در منطقه آن است که دولت دمشق حاکمیت خود را بر تمامی خاک سوریه گسترش دهد، تصریح کرد: براساس معاهده آدانا (که میان آنکارا و دمشق در سال 1998 میلادی منعقد شد)، استقرار نیروهای سوری در مرز با ترکیه، بزرگترین ضامن برای امنیت مرزهای این کشور است.
**خروج آمریکا از سوریه
وزیر امورخارجه ایران درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه گفت: حضور نیروهای آمریکایی از همان ابتدا غیر قانونی بود و این نیروها نباید در این مناطق باقی میمانند، و فوری باید از آن خارج میشدند.
ظریف اضافه کرد: آمریکا به این نتیجه رسید که محتوای آن بر این امر دلالت داشت که حضور نیروهایش در سوریه به سود ایالات متحده نیست.
** روابط ایران و روسیه
ظریف هرگونه اختلاف میان ایران با روسیه در خصوص چشم انداز راه حل سیاسی بحران سوریه را رد کرد و گفت: شاید در برخی مسائل جزئی، اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که ما از طریق گفت و گو آن را حل و فصل میکنیم.
وزیر امورخارجه ایران افزود: نقاط مشترک زیادی با روسیه و حتی با ترکیه درباره سوریه داریم، و با آغاز کار مذاکرات آستانه، توانستیم به نقاط مشترک خوبی برسیم و دستآوردهای زیادی را در سوریه بدست آوردیم، به طوری که الان جنگی در این کشور، در کار نیست و روزانه کسی کشته نمیشود.
وی افزود: تمامی این دستآوردها نتیجه توافق استانه و تلاش کشورهای ایران، روسیه و ترکیه است، ما توانستیم با یکدیگر مذاکره کنیم و به راه حل برسیم و این بهترین روش برای حل و فصل تمامی مسائل حل نشده است.
شبس**9363**1859
انتهای پیام /*