چرا اخبار خوب کمیاب و میل رسانهها به انتشار اخبار بد شده است؟
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - نشست هماندیشی "خبر خوب" با حضور جمعی از استادان و فعالان حوزه رسانه در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شد.
تبسم مهر - نشست هماندیشی "خبر خوب" با حضور جمعی از استادان و فعالان حوزه رسانه در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شد.
- اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا ؛ نشست هماندیشی "خبر خوب" در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با حضور علیرضا جهانگرد؛ مدیر کمپین خبر خوب، علی گرانمایهپور؛ استاد علوم ارتباطات و روزنامهنگاری، محسن مهدیان؛ معاون خبر خبرگزاری فارس و حمید ضیاییپرور؛ مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شد.
حمید ضیاییپرور در ابتدای این نشست به چرایی کمبود اخبار خوب در رسانهها و گرایش آنها به انتشار اخبار بد پرداخت و اظهار کرد: در مباحث ژورنالیستی اینگونه آموزش داده میشود که بهترین خبر، خبر بد است و این رویه مطابق با آموزههای تحمیل شده غربی است.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با بیان اینکه مدتی است توجه به موضوع خبر خوب در ایران برجسته شده، افزود: هدف از این اقدام فرهنگسازی و جا انداختن توجه به اخبار خوب است.
شرایط سخت تفکیک بین خبر خوب و بد
علی گرانمایهپور در ادامه این نشست تخصصی اظهار کرد: تفکیک بین خبر خوب و بد در شرایط حاضر بسیار سخت است زیرا رسانهها اخبار خود را براساس سیاستگذاری خودشان مورد سنجش قرار میدهند؛ موضوعی که از مباحث مربوط به اخبار خوب استخراج میشود بیانگر آن است که رویدادها براساس نظامهای ارزشی تعریف میشوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین به تشریح عوامل مفید و مؤثر در تفسیرهای خبر پرداخت و عواملی همچون رویدادهای ارزشمند، عقاید کارگزاران و شرایط انعکاس خبر را از مهمترین عوامل مؤثر بر تفسیر خبر عنوان کرد.
چالش ذهنی مهمترین چالش کشور
محسن مهدیان نیز ضمن ارائه آسیبشناسی از چگونگی مواجهه افراد جامعه با اخبار اظهار کرد: مهمترین چالش کشور چالش ذهنی است و این موضوع یک تهدید جدی برای جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید؛ آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد این است که مردم درگیر تصاویر غلط و متفاوت از واقع باشند و این موضوع یک تهدید روانی است.
معاون خبر خبرگزاری فارس در ادامه مهمترین دلایل این چالش ذهنی در جامعه را فعالیتهای دشمن برای سیاهنمایی وضعیت موجود، نظام ساختاری رسانهها و عدم تدوین نظام رسانهای مناسب و پدیده شهروند رسانه دانست.
بازنشر پیام، یکی از عادات کاربران شبکههای اجتماعی
علیرضا جهانگرد دیگر سخنران این نشست درباره لزوم توجه به اخبار خوب در جامعه گفت: یکی از مهمترین عادات مردمان مؤثر این است که عامل باشند؛ به این معنی که در دایره نگرانیهای اطراف، انرژی خود را صرف نفوذ خودشان کنند و به انجام آن چیزی بپردازند که توان آن را دارند.
وی یکی از مهمترین عادتهای افراد که با ظهور شبکههای اجتماعی و به ویژه تلگرام مطرح شد را بازنشر پیام عنوان کرد و افزود: بسیاری از اخبار ی که در این باره به ما میرسد و آن را به دیگران منتقل میکنیم، اطلاعاتی است که نقش چندانی بر زندگی روزمره ما ندارد و درباره آن نمیتوانیم کاری انجام دهیم و این موضوع حالمان را خوب نمیکند.
انتهای پیام/