در گفتوگو با فارس مطرح شد
مروری بر مقام شکرگزاری در انقلاب اسلامی ایران
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: نیاز داریم که از سال ۱۳۵۷ تا امروز مروری بر مقام شکرگزاری در انقلاب را در اتاق تشریح اندیشه ورزی برای همگان روشن سازیم.
تبسم مهر - معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: نیاز داریم که از سال 1357 تا امروز مروری بر مقام شکرگزاری در انقلاب را در اتاق تشریح اندیشه ورزی برای همگان روشن سازیم.
حجتالاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: در چهل چراغ انقلاب اسلامی ایران، اگر بخواهیم به زیر ساخت اصلی آن اشارهای داشته باشیم میتوانیم به عقاید توحیدی مردم ایران توجه بدهیم زیرا دستاورد حقیقی انقلاب اسلامی در واقع تولید افکار و اقوال و از همه مهمتر رفتار توحیدی برای مردم و مسؤولین بوده و الا با سایر انقلابات جهان شاید تفاوت شکلی داشته باشد و لی در محتوا و متن تمایز چندانی ندارد.
وی ادامه داد: برای اثبات این مدعی باید به موضوع مقام شکرگزاری در اسلام بپردازیم که از همه دستاوردها بیشتر چشمنوازی میکند، زیرا خداوند منان در آیه شریفه 7 سوره ابراهیم میفرماید «اگرشکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود». به قول مولوی مثنوی«شکر نعمت، نعمتت افزون کند؛کفر نعمت از کفت بیرون کند».
حجتالاسلام والمسلمین درودی با طرح این پرسش که «تعریف حقیقی شکر در انقلاب اسلامی چیست؟»، اظهار کرد: علامه طباطبایی در توضیح آیه «...سیجزی اللّه الشاکرین» عنوان میکند «و حقیقت شکر اظهار نعمت است. چنانکه حقیقت کفری که مقابل آن است اخفاء نعمت میباشد و اظهار نعمت عبارت از استعمال آن در محل خودش است، پس شکر خدا به این است که انسان نعمت را در محل خودش بکار برده و در موقع استفاده از آن نیز متذکر خدا بوده باشد» تفسیر المیزان، ج 7، ص 65.
وی اضافه کرد: در کدام بخشهای زندگی مردم شریف و نجیب ایران اظهار نعمات الهی به وضوح قابل لمس است، البته ساحت شکرگزاری قریب به اتفاق اعمال انسان را در بر میگیرد به همین سبب شکرگزاری در زندگی انسان تقسیم میشود به اقوال لسانی و عمل به جوارح، لهذا تلاش مردم قهرمان ایران باید بر این باشد که با بهره گیری صحیح از نعمات اعطا شده از سوی خداوند و رسولش، شکر آن را در عمل بجا آورند.
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اقل مراتب شکر در انقلاب اسلامی ایران، تبلیغ و ترویج لسانی دستاوردهای کم نظیر آن است، و هم چنین برای چشم اندازی امیدوارکننده نیاز است شکر زبانی با پشتوانهای در عمل همراه باشد بدین معنی که محرومین را ولی نعمت و سرمایه انقلاب اسلامی وجدان نموده و در اولویتهای قانونگذاری و مهمتر از آن در مقام اجرا مشهود و ملموس و محسوس گردند.
وی افزود: به عبارتی دیگر میتوان بیان داشت که شکر مردم انقلابی ایران آن است که همیشه و در همه حال بدون فراموشی یاد خدا، با زبان سر و دست ناطق نعمت انقلاب باشند، و بدون عصیان به دستورات حق تعالی، انقلاب اسلامی را خدمات ظاهری و باطنی داشته باشند. در منابع غنی اسلام ناب محمدی، کمال انسانی به گونهای مورد توجه قرار داده شده که اگر آن تکامل مورد نظر حاصل نشود، هشدار نقصان و حرمان نعمتها جدی است، زیرا خداوند غنی حمید به کسی بدهکار نیست و کسی هم از او حق طلبکاری ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین درودی گفت: امام سجاد(ع) در مناجات شاکرین میفرماید «چگونه میتوانم حق شکر تو را به جای آورم در حالی که همین شکر من نیاز به شکر جدیدی دارد و هر زمانی که میگویم الحمدللّه. بر من فرض است که بخاطر همین توفیق شکرگزاری بگویم: الحمدللّه»؛ با این بیان حکیمانه امام سجاد(ع) در مییابیم که ما در انقلاب اسلامی بر هر نعمتی که شکرانه به جا آورده شود مجددا شکر دیگری لازم میآید و آن مهم، نعمت انقلاب است که چون فراموش میگردد، حال هوای انقلاب را به سمت و سوی اشرافیگری و لیبرالی سوق میدهد که رنگ انقلابات شکست خورده در کتاب تاریخ را سیگنال میدهد.
وی تصریح کرد: برای تقریب این مطلب، به سخن امام راحل ارجاع داده میشود که فرمودند «نگویید انقلاب برای ما چه کرده است؟ بگویید ما برای انقلاب چه کردهایم؟» این سخن معمار کبیر انقلاب اسلامی میرساند که شکرگزاری حقیقی این است که وظایف ما در آغوش گرم انقلاب چیست؟ و الا اگر آغوش امن و آزاد انقلاب نباشد، جمله انقلاب برای ما چه کرده، لغو است و نشان از بی خردی را به همراه دارد.
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: حضرت علی(ع) در موارد متعددی به اهمیت شکر و فضیلت آن اشاره کرده و میفرماید «حمد و سپاس سزای خداوندی است که حمد را به نعمتها و نعمتها را به شکر پیوند زده و به ازای نعمتها حمد را واجب کرده و شکر را سبب فراوانی آنها قرار داده، بر نعمت هایش او را حمد میکنیم چنانکه بر بلایش سپاسگزاریم».
وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به تعریف و تبیین شکر از سوی امام علی(ع) و امام سجاد(ع) سؤالی پیش میآید بدین مضمون که آیا مبانی غنی و بی بدیل منابع اسلامی خصوصا در ساحت شکرگزاری قادر است آسیبهای انقلاب ایران اسلامی را شناسایی و فهرست و درمان کند؟ شاید سوال دیگری سرازیر شود که چرا از شکر دعوت شده است تا به چالشها و آسیبها در 40 سال انقلاب اسلامی پاسخگو باشد؟ برای پاسخ به این سؤال و تقریب موضوع به ذهن مبارک مخاطبین نیاز است کتاب شریف کافی را به قضاوت دعوت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین درودی افزود: در روایت است که خداوند به یکی از بندگانش در روز قیامت فرمان میدهد به آتش، آن بنده گوید پروردگارا مرا امر میکنی که به آتش بروم در حالی که من قرآن تلاوت نمودم، خطاب میرسد، آری قرآن خواندی ولی نعمت مرا که به تو داده بودم شکر نکردی. بنده میگوید «خدایا هر نعمتی که دادی من شکر آن را بجا آوردم». آنگاه نعمتها را بر میشمارد و بیان میکند که شکر آنها را انجام دادم. خطاب میرسد. بنده من راست میگویی ولیکن تو شکر کسی که نعمت مرا به تو رسانید انجام ندادی و من تعهد کردم برخودم که نپذیرم شکر بندگان خودم را در مقابل نعمت هایی که به او دادم مگر آنکه شکر کند بنده ای را که به او نعمت مرا رسانیده است.( اصول کافی، ج 4،ص 303)
وی ادامه داد: با توجه به این روایت کتاب شریف کافی میتوانیم استنباط کنیم که اکثر قریب به اتفاق آسیبهای درخورجین انقلاب اسلامی به این مهم بر میگردد که سبک شکر از خالق و مخلوق مشوب شده است، چرا که همراهی اراده شکر خداوند و نعمت رسان او طراوات روحی و سرور باطنی را به همراه داشته که تکامل انسانی و برقراری یک ارتباط معقول میان او و جهان هستی و همنوعان را برقرار میکند. و این شکر حاصل از نعمت شناختی سبب میگردد که انسان از هجمههای مخوف دشمنان درون و برون، فرصتهای محبوب و مطلوب صید کند، و هیج وقت خالق را بدهکار و در خواب و چرت تصور نکند و به فرمایش مرحوم علامه محمد تقی جعفری «تنها چنین معرفت بر آمده از شکر خالق است که فیض بودن هستی را برای انسان قابل درک میسازد».
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: البته شکر در قبال نعمات مادی و معنوی که خداوند به ما ارزانی داشته تنها به زبان خلاصه نمیگردد. رسیدن به مقام شاکرین در انقلاب اسلامی و قرار گرفتن در این جایگاه از آن افرادی است که دائماً در محضر الهی خویش را سنجیده و به عجز و ناتوانی در مقابل این همه نعمت در 40 سالگی انقلاب اعتراف کردهاند؛ امام سجاد(ع) که به عالیترین مراتب شکر و سپاسگزاری نائل گشته در مناجات الشاکرین میفرماید«ای خدا نعمتهای پی درپی تو مرا از انجام وظیفه شکرگزاری غافل کرد و...عجز و ناتوانی مقام کسی است که به نعمتهای فراوان تو اعتراف کرده و به تقصیر در ادای شکر آنها روبروست».
وی تصریح کرد: به نظر میرسد با این تبیین امام زین العابدین و سید الساجدین از عمل شکر میتوان حدس زد که شکرگزاری نشدن از نعمت انقلاب مولد برخی آسیبها و آفات برای مردم ایران و مسؤولین آنان بوده است، چرا که برخی شکر نعمت انقلاب اسلامی را تقرب الی الله یا همان فاصله گرفتن از نواقص و مفاسد وجدان نمیکنند، در حالیکه شکر در مقابل نعمتهای پروردگار نصیب افرادی میگردد که به قرب پروردگار رسیده و در انجام فرامین او کوشیدهاند و در پی رضایت او بودهاند و به انصاف مردم ایران در حمایت و حفاظت 40 ساله انقلاب اسلامی از جان و دل نزدیکی به خداوند متعال را چشیدهاند چرا که در هر شب جمعه در کلاس کمیل حضرت علی(ع) و سایر مراسم عبادی آموزش شکرگزاری را درس میگیرند؛ حضرت امیر(ع) در دعای کمیل میفرماید«اسئلک بجودک ان تدنینی من قربک و ان توزعنی شکرک. از تو میخواهم به بخشش و جودت که مرا به مقام قربت نزدیک کنی و سپاسگزاری و شکر به درگاهت را نصیبم گردانی».
حجت الاسلام والمسلمین درودی گفت: در چهل سالگی انقلاب اسلامی بر مسؤولین امر لازم است نمایشگاهی با عنوان مقام شکرگزاری مردم ایران در صحنههای پر خطر انقلاب تدبیر نموده تا لطف خداوند منان در افزون شدن دستاوردهای انقلاب را برای کشورهای مسلمان و آزادگان جهان به صورت کلاس آموزشی علنی کنند. اما هزاران نکته باریکتر ز مو اینجاست که کدام آسیبهای خانمان سوز در این 40 سال انقلاب زیر بنایش ناشکری مردم و کدامیک عدم شکرگزاری مسؤولین را پیام رسانی میکند.
وی ادامه داد: برای مثال، بی توجهی به پیامهای در وصیت نامه امام راحل و هشدارهای رهبری و هم چنین شهدای عزیز و یا به هنگام در صحنه حاضر نبودن و بستر اختلاسها و و رانتها را هموار نمودن و چشم به بیگانه دوختن نسبت بر ظرفیت بی منت درونی را زیرکی و تمدن معرفی نمودن و مانند اینها را در فضای خودش و در نوبت واسع باید تشریح شود. برای جراحی آسیبهای بر پیکر خوش نمایش انقلاب اسلامی نیاز داریم که از سال 1357 تا امروز مروری بر مقام شکرگزاری و بیماری ناشکری در انقلاب را در اتاق تشریح اندیشه ورزی برای همگان روشن سازیم.
انتهای پیام/