یک بازیگر در گفتوگو با فارس:
مردم نسبت به تئاتر کملطف نیستند، سردرگم هستند
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - بازیگر پیشکسوت تئاتر گفت: امروز مردم نسبت به هنر تئاتر کم لطف نیستند بلکه سردرگم شدهاند. متأسفانه وضعیت تئاتر به گونهای است که تماشاگران به سمت سویی کشیده شدهاند که به لحاظ اخلاقی و ادبی در حد مناسب نیست.
تبسم مهر - بازیگر پیشکسوت تئاتر گفت: امروز مردم نسبت به هنر تئاتر کم لطف نیستند بلکه سردرگم شدهاند. متأسفانه وضعیت تئاتر به گونهای است که تماشاگران به سمت سویی کشیده شدهاند که به لحاظ اخلاقی و ادبی در حد مناسب نیست.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «شب بخیر مادر نوشته» مارشا نورمن و ترجمه حمید احیا به کارگردانی ملیکا رضی و پیمان یاقوتی از نوزدهم بهمن ماه اجرایش را در خانه نمایش اداره برنامههای تئاتر روی صحنه برده است.
هنر پرده از حرف دل بر میدارد
عباس محبی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ضمن ابراز خرسندی از تماشای این اثر، با اشاره به این امر که این نمایش با به کارگیری زبان ساده و روان به دل مینشیند، گفت: «شب بخیر مادر» میکوشد تا تمنیات درونی انسانهای مختلف را در قالب رابطۀ یک کادر و دختر به نمایش بگذارد و پرده از حرفهایی که در دل شخصیتهاست و شاید حرف مشترکی میان او و مخاطب باشد، بردارد.
این بازیگر پیشکسوت تئاتر، این موضوع را مهمترین رسالت هنر دانسته و با اشاره به این امر که این اثر در حالی که تنها دو بازیگر دارد، نمایشی تأثیرگزار بوده که احساس نویسنده، کارگردان و بازیگران را در قالبی دلچسب، در اختیار مخاطب گذاشته است، افزود: هنر دقیقاً به همین معناست، هنر یعنی منتقل کردن حس فرد به دیگران و در این اثر نیز ما شاهد آن بودیم که این اتفاق به درستی افتاده است.
محبی، ضمن تقدیر از تولید کنندگان اثر و ابراز امیدواری در این زمینه که در آینده، شاهد آثار بعدی این گروه باشد، ادامه داد: من تا به این سن که رسیدم، با حضور در تئاتر به عنوان مخاطب، به اطلاعات، معلومات و سوابقم به عنوان یک هنرمند افزوده شد.
مخاطب در انتخاب تئاتر سردرگم است
وی با اشاره به این که امروز مردم نسبت به هنر و به ویژه تئاتر، کم لطف نیستند بلکه سردرگم شدهاند، اظهار داشت: متأسفانه امروز وضعیت تئاتر به گونهای است که تماشاگران تئاتر به سمت و سویی از تئاتر کشیده شده اند که به لحاظ اخلاقی و ادبی در حدی که باید باشد، نیست و گویا مردم حوصلۀ دیدن یک اثر نمایشی خوب را ندارند.
محبی، ساختن لحظات کوتاهی شادی، سرگرمی و ساختن خاطرۀ خوش را مهمترین انگیزۀ مخاطبان امروز هنر نمایش و به ویژه نمایشهای آزاد دانسته و با تأکید بر این امر که یکی از مهمترین بخشهای رسالت هنر، سرگرم کنندگی آن است و به هیچ روی نمیتوان آن را کتمان کرد، تصریح کرد: یکی از مهمترین رسالتهای هنر همین است و به عنوان مثال بارز میتوان به این موضوع اشاره کرد که در زمان فردوسی سخنرانیهای بسیار زیادی میشده است و این موضوع دقیقاً به همین گونه است که امروز در عصر و زمان ما وجود دارد و یا برخیها نیز سخنان خود را مینوشتند، اما فردوسی توانسته است در قالب شخصیت پردازی و ساختن قصههای گوناگون و متفاوت، تلاش کرده است تا ضمن سرگرم کنندگی، موضوعاتی را که باید در قالبهای اخلاقی، روانی، اجتماعی، سیاسی و حتی بعضاً اقتصادی به مخاطب برساند، مطرح کند و این موضوعات با اندک دقتی در بطن شاهنامه به دست میآید و مخاطب با مطالعۀ آن متوجه مفاهیم میشود.
مردم سادهپسند شدند
این بازیگر تئاتر، ضمن ابراز تأسف از این امر که عدهای خاص در عصر حاضر با فعالیتهای خود، سطح توقع مردم را دچار تزلزل کرده و پائین آورده است، یادآور شد: باید بگوئیم که امروز سطح توقع مردم از هنر پائین آمده است و به دلیل همین تنزل، مردم نیز بد عادت شده اند و موجب شده است که مردم ساده پسند شدند و این افراد همان کسانی هستند که در قالب تئاترهای مبتذل خوراک به مردم میدهند.
وی، ضمن تأکید بر این مفهوم که هرگز نمیتوان گفت که همۀ تئاترهای آزاد مبتذل است، چرا که خود نیز در این حوزه فعالیتهای بسیار زیادی داشته است، تأکید کرد: گویا در برخی از این دست نمایشها تلاش بر این است که سطح توقع مردم را پائین بیاورند و دقیقاً این کار را کردند و باید گفت که در برخی از قسمتها نیز تأثیر خود را گذاشته و در کار خود موفق نیز شدهاند.
محبی، ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز مردم کمیت در موارد مختلف را به جای کیفیت، به عنوان مهمترین عوامل انتخاب یک نمایش برای تماشا جایگزین کردهاند، گفت: متأسفانه این دیدگاه در مردم به قدری گسترش یافته است که به عنوان یک ویروس به نمایشهای مترقی ما نیز انتقال پیدا کرده است.
این بازیگر پیشکسوت، ضمن ابراز تأسف از این موضوع که امروز حتی در سالنهای مطرحی مانند تئاتر شهر، برخی از نمایشها به روی صحنه میرود که تا حد تئاتر آزاد در بعد کیفیت سقوط کرده است، افزود: امروز تنها و تنها یک ارکستر در کنار صحنه طراحی شده است و در هر نقطه ای که در بناست کار سقوط کند، به قول شما تهرانی ها، اثر به موسیقی آویزان میشود و از موسیقی مدد میخواهد و این در حالی است که ما اگر متن، کارگردانی و بازیگری قوی داشته باشیم، میتوانیم با هنر خویش جذابیتهای اثر را بالا ببریم.
مسئولین بیاقبالی مخاطبان به هنر مقصرند
وی با اشاره به خاطرهای از مرحوم عزت الله انتظامی، ادامه داد: استاد میگفت هر زمانی که روی صحنه میدیدم که کسی خمیازه میکشد و یا سرش را میخاراند به گروه میگفتم «بچهها امشب خراب کردیم» چرا که چند نفر سر خاراندند و چند نفر جا به جا شدند.
محبی،با اذعان به این امر که جذابیت یکی از مهمترین ارکان هنر است و گوهر هنر با جذابیت است که نمود پیدا میکند، اظهار داشت: امروز مسئولین در عدم گرایش مخاطبان به هنر مقصرند، چرا که این قشر در جامعۀ ما به لحاظ امکان برقراری رابطه میان هنر و مردم، از صدا و سیما گرفته تا رسانههای شخصی و یا حتی گروههای که به عنوان حامی و پشتیبان هنر، چه در تئاتر و چه در سینما و تلویزیون فعالیت میکنند، عملکرد مطلوبی نداشته اند.
این بازیگر پیشکسوت تئاتر، ضمن ابراز خرسندی از این موضوع که امروز، انرژی که بازیگران تئاتر در تولید آثار نمایشی میگذارند، محسوس است و این حس، به راحتی از روی صحنه به مخاطب منتقل میشود، تصریح کرد: نمایشی که بتواند با دو بازیگر و مدت یک ساعت مخاطب خویش را در سالن نگاه دارد و توجه او را به خود جلب کند، نمایشی موفق است و این اتفاق تنها با تکیه بر احساس بازیگر میافتد و من نیز بارها و بارها از این حس غش کردم و بر صحنه افتادم.
متخصصان هنر مورد بی مهری قرار گرفتهاند
این نویسندۀ آثار نمایشی، با تأکید بر این امر که امروز باید در حوزۀ تبلیغات، کسانی که دستی بر آتش دارند با عنایت و توجه بیشتری با تئاتریها برخورد کنند، تأکید کرد: امروز اسپانسری از تئاتری تکراری بر اساس نوشتۀ «بینوایان» پشتیبانی کرده است که بلیطهای آن با قیمتهای بسیار بالایی به فروش میرود و بسیار از آن استقبال میشود و این مورد تنها به دلیل تبلیغات درست است و اثر به گونه ای مدیریت شده است که بتواند مخاطب را به خود جلب کند.
محبی یادآور شد: در خانۀ تئاتر و نمایش، کسانی که متخصص این هنر هستند، درس خوانده اند، دوره دیده اند و حرفه ای کار کرده اند، مورد بی مهری قرار گرفته اند.
هنرمند باید همواره از دل مردم حرف بزند
این هنرمند تئاتر، با تکیه بر این مفهوم که هنرمند باید همواره از دل مردم حرف بزند تا بتواند به درجۀ ماندگاری برسد، ادامه داد: از دین اسلام گرفته تا مکتبهای افلاطون و ارسطو و ادبیات عرفانی خودمان در ایران که با حافظ و سعدی و مولانا شناخته میشوند، سخن از مدنیت میگویند و همۀ اینها در کنار اسلام به هم گره خود و فرهنگی را به وجود آورد که ایرانیان مسلمان را با ویژگیهای بارز شخصیتی و مدنی میشناسند و این موضوع به واسطۀ هفت هزار سال تمدن است.
وی بر همین اساس با تأکید بر این که امروز برخی از هنرمندان تئاتر، از تولید آثار هنری بر اساس این فرهنگ بهره نمیبرند، اظهار داشت: امروز ارتباطات جهانی شده است و باید پذیرفت که امروز یک ایرانی هیچ گاه در میان تئاتری که بر اساس فرهنگ خودش ساخته شده است ونمایشی که بر اساس ادبیات غرب به روی صحنه رفته است، نمایش غیر بومی را انتخاب نمیکند و ما نیز باید با تکیه بر اسطورههای فرهنگی مثل عبید زاکانی، ادبیات آنان را به روز کنیم.
محبی در پایان تأکید کرد: امروز بسیاری از افراد که در زمینۀ تئاتر فعالیت میکنند، با القای نظر خود میخواهند بگویند که نویسندگان ایرانی، قدرت تولید محتوای به روز را ندارند در حالی که این گونه نیست، چرا که عرفان، دین، ادبیات و موسیقی ملی ما میتواند ترکیبی فاخر از هنر ایرانی را به نمایش بگذارد.
انتهای پیام/