تشکری مطرح کرد؛
نویسندگان حرفهای هنوز تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - سعیدی تشکری گفت: رشد ادبیات شفاهی در سالهای اخیر به ایران محدود نمیشود و در دیگر کشورها هم قابل مشاهده است اما نویسندگان حرفهای ما هنوز تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند.
تبسم مهر - سعیدی تشکری گفت: رشد ادبیات شفاهی در سالهای اخیر به ایران محدود نمیشود و در دیگر کشورها هم قابل مشاهده است اما نویسندگان حرفهای ما هنوز تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند.
به گزارش خبرگزاری مهر ، نشست نقد و بررسی کتاب «رویای بیداری» در بردارنده خاطرات شفاهی زینب عارفی همسر شهید مدافع حرم مصطفی عارفی در پنجاه و پنجمین نشست سهشنبههای عصرانه داستاننویسان رضوی در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی بهنشر(انتشارات آستان قدس رضوی) با حضور نویسنده اثر و همسر این شهید برگزار شد.
سعید تشکری نویسنده و دبیر سلسله نشستهای عصرانه داستاننویسان رضوی در ابتدای این نشست، با بیان اینکه در سالهای اخیر ادبیات شفاهی در کشور بسیار رشد کرده، گفت: این رشد نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان قابل مشاهده است. در این مسیر، واقعیت این است که نویسندگان حرفهای ما هنوز تعریف مشخصی از ادبیات شفاهی ندارند، افزود: لذا ضروری است به یک تعریف مشخص و کاربردی درباره ادبیات شفاهی برسیم و بعد تاثیر آن را در ادبیات داستانی ببینیم.
وی با طرح این پرسش که آیا میتوانیم به عنوان یک سند از ادبیات شفاهی خروجی بگیریم، گفت: در حال حاضر با یک کنش روبرو هستیم که آثار ادبیات شفاهی ما ناشر دارند و باید اجازهای صادر کنند تا بتوانیم از آنها خروجی بگیریم. ادبیات شفاهی به عنوان سند مطرح هستند. در حال حاضر نویسندگان خوبی در این حوزه حضور دارند که این موفقیت را در کتابی همچون «شهربانو» به وضوح مشاهده میکنیم که با وجود اینکه در حوزه ادبیات شفاهی عنوان شده، اما من آن را اثر ادبی خالص میدانم و اگر سایر آثار بتوانند از چنین کتابهایی پیروی کنند، آثار موفقی تولید خواهد شد.
این داستاننویس به حضور ناشران موفقی که در حوزه ادبیات شفاهی در مشهد مشغول به کار هستند و در حوزه مفاهیم ارزشی فعالیت میکنند. اشاره کرد. همچنین نقش ناشر را در انتخاب موضوع بسیار مهم دانست و گفت: در «رویای بیداری» با یک قهرمان و نویسنده روبرو هستیم که به خوبی به آن پرداخته شده است، نشانه خوشبختی ماست که از کتابهای حوزه ادبیات شفاهی میتوانیم یک کتابخانه تهیه کنیم.
رضا وحید از نویسندگان خراسانی هم در بخشی از این نشست به تفاوت ادبیات شفاهی به ویژه در حوزه دفاع مقدس با ادبیات داستانی اشاره کرد و گفت: هنگام نگارش رمان از قوه تخیل استفاده میکنیم در حالی که در حوزه ادبیات شفاهی این دست و دلبازی را نمیتوانیم انجام دهیم و باید به تاریخ و اشخاص متعهد بمانیم.
وی درباره سختیهای تولید اثر در حوزه ادبیات شفاهی به خصوص در بحث دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم گفت: گاهی اوقات خانواده شهدا در بیان خاطرات زندگی و مصاحبه درباره این شهدای بزرگوار مقاومت میکنند زیرا بر این عقیده استوار هستند که شهدا برای رضای خداوند در این راه گام برداشتند، بر این اساس به سختی میتوان این خاطرات را نگارش و در قالب کتاب به نسلهای بعد منتقل کرد.
در بخش بعدی این نشست، نسرین پرک، نویسنده کتاب «رویای بیداری» نیز با اشاره به نگارش این کتاب گفت: طی مصاحبههای متوالی با خانم زینب عارفی همسر شهید مدافع حرم مصطفی عارفی و پیادهکردن این مصاحبهها که به حدود 300 برگ رسید، برای نگارش هر فصل از این اثر نظر همسر شهید را جویا میشدم و سپس به سراغ فصل بعدی میرفتم.
زینب عارفی، همسر شهید مصطفی عارفی نیز در ادامه گفت: نوشتن کتاب از آنجا شکل گرفت که بعد از شهادت همسرم برای تسکین آلام خود، سعی کردم مواردی را روی دفتری پیاده کنم و از آنجا که رهبر انقلاب درباره نگارش کتاب در ارتباط با بیان خاطرات شهدا تاکید داشتند تا این مفاهیم به عنوان الگوی ارزشی به نسل آینده نیز منتقل شود، من نیز شروع به نگارش اخلاق، روحیات شهید و بخش هایی از زندگی نامه این شهید بزرگوار کردم.
وی گفت: بسیار دوست داشتم این نامهها به دست ناشری برسد و این اثر به گونهای نگارش شود که برای نوجوانان و جوانان مفید باشد و در طی این جریانات با نویسنده این اثر آشنا شدم و با توسل به شهید عارفی امیدوار بودم تا آنگونه که صحیح است این کتاب نگارش و منتشر شود.
در پایان این برنامه، محسنزاده نماینده انتشارات ستارهها به اهمیت سوژه و نویسنده در انتشار خاطرات شفاهی همسران شهدا اشاره کرد و گفت: نویسنده اثر در حوزه خاطرات شفاهی همان مصاحبهکننده کتاب است و خرسندیم که توانستهایم داستاننویسان را به حوزه خاطرات شفاهی وارد کنیم، نویسندگان میتوانند با قلم روان و جذاب خود بدون اینکه تحریفی از سخنان راوی داشته باشند، خوانش بهتری از خاطرات را برای مخاطب به ارمغان بیاورند.