در همایش رسانه و انقلاب اسلامی :
مطبوعات اوایل سال 57 تلاطمات سیاسی را آشکار کردند
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران-ایرنا-عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره شیوه فعالیت رسانه در سال ۵۷ گفت : در اوایل این سال عرصه مطبوعات تصویری جدی از تلاطمات و نبرد میان قدرت و سیاست را آشکارا نشان میداد .
تبسم مهر - تهران-ایرنا-عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره شیوه فعالیت رسانه در سال 57 گفت : در اوایل این سال عرصه مطبوعات تصویری جدی از تلاطمات و نبرد میان قدرت و سیاست را آشکارا نشان میداد .
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حسن نمک دوست تهرانی عصر سه شنبه در همایش رسانهها و انقلاب اسلامی؛ تجربهها و روندها تصریح کرد : روزنامه کیهان از شهریور سال 56 به تدریج انشعابات حزب توده، حضور مردمی در نبرد با حاکمیت و حتی عکس امام خمینی (ره) را منتشر میکرد چرا که به گمان من در آن زمان گرایشات فکری خبرنگاران این روزنامه به سمت پیروزشدن انقلاب اسلامی بود.
این استاد ارتباطات با توضیح ساختار درونی کیهان در سال56 تا 58 یادآورشد: هر اتفاقی کف خیابانها در آن سالها رخ میداد، در تحریریه روزنامه هم وجود داشت.
نمک دوست تهرانی با اشاره به اینکه در آن زمان مطبوعات فقط به وظیفه روزنامه نگاری خود نمیپرداختند، اظهار کرد: مطبوعات حتی برای اعتصاب و یا آغاز به کار تحت تأثیر فرمان امام خمینی بودند چرا سلیقه سیاسی آنها به سمت مبارزه برای انقلاب بود.
** وضعیت تراژیک رسانهها
وضعیت امروز رسانهها تراژیک است، مشکلات بزرگ و راه حلهای ساده در فضای مطبوعاتی کشور وجود دارد.
از 200 سال گذشته تاکنون همواره رسانهها میل به مالکیت و سلطه بر رسانهها را داشته اند.
این عضو هیأت علمی با اشاره به اینکه رسانهها وسیله ای برای بیان نیازهای مردم است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از رسانه برای صحیح جلوه دادن مطالب استفاده میکنند.
به گفته نمک دوست تهرانی، براساس قانون اساسی رادیو و تلویزیون، رسانه ای انحصاری است اما سپهر رسانه ای رادیو و تلویزیون را از نظر مصرف انحصار خارج کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر رادیو و تلویزیون به صورت ظاهری انحصاری هستند اما فضای اینترنت توانسته این انحصار را دور بزند؛ افزود: به طور مثال اصغر فرهادی در حالی جدیدترین فیلم خود را برای دانلود در اختیار مردم قرار داده که فیلمسازان داخل ایران باید برای نمایش فیلمها حداقل دو مجوز کسب کنند.
این عضو هیأت علمی به فعالیت وزرای ارتباطات و نفت در توییتر اشاره کرد و گفت: با وجود فیلتر بودن شبکه مجازی توییتر اما بیشتر مسئولان کشور از فیلترها عبور میکنند.
نمک دوست با اشاره به اینکه مشکلات و موانع رسانه ای امروزه در دهکده جهانی یک به یک حل میشود، یادآورشد: بسیاری از این موانع از جمله فیلتر بودن شبکههای مجازی منتفی است اما مسئولان تنها میگویند مشکلات به پوسته رسیده است و جرأت منتفی دانستن مسائل را ندارند.
وی میگوید: با توجه به استفاده نکردن مردم از صدا و سیما میتوان گفت که جهان رسمی رسانه فضایی تخیلی است که عده ای به آن دخیل بسته اند اما بی نیازی مردم به این رسانه در زندگی یک واقعیت است.
نمکدوست افزود: حکومت در نظر دارد رسانه صدا و سیما را تحت سلطه خود داشته باشد تا مردم شنوده نظرات و امیال آنها باشند اما در زندگی واقعی در بسیاری از مواقع مردم برعکس شنیدههای خود در صدا و سیما عمل میکنند.
به گزارش خبرنگارایرنا در ادامه این نشست عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: امروزه فضای مجازی توانسته بر رسانههای رسمی غلبه کند، از این رو رسانهها توانایی بازآفرینی خود را ندارند.
مسعود کوثری اظهار کرد: انقلاب در واقع بین دو ضد رسانه یعنی کاست نوار و فضای مجازی قرار گرفته است. ضد رسانهها توانسته اند نظام رسمی رسانهها را مختل و با رسانههای رسمی مقابله کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه توقع حاکمیت از رسانهها تحت سلطه بودن است، یادآورشد: در دوره میان غلبه دو ضد رسانه، حاکمیت به صورت کلیشه ای رسانهها را برای نفوذ بیشتر قدرت خود بکارمی گرفتند.
کوثری با اشاره به دولتی بودن مالکیت رسانهها اظهار کرد: یک الگوی خاص بر مدیریت رسانهها حاکم شد که فرض را بر این گذاشتند حاکمیت باید بواسطه رسانه بویژه صدا و سیما راه مردم را تعیین کنند.
به گفته وی، فضای مجازی توانسته با فروپاشی رسانههای رسمی پیامدهایی همچون تشدید فاصلههای طبقاتی و از هم گسیختگی نسلی را در جامعه ایجاد کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فضای مجازی توانسته کاخ سیاست را به کاخ شیشه ای تبدیل کند، گفت: در حال حاضر هرکس میتواند به کاخ شیشه ای سنگ بزند.
کوثری افزود: فضای مجازی غافلگیری بزرگی برای فضای مجازی ایجاد کرده است، نظام سیاسی به نوعی خود را در برابر چشمان مردم میبیند که نمیتواند دست به هر کاری بزند.
به اعتقاد وی، رابطه سنتی بین حاکمیت و مردم نمیتواند در دنیای امروز وجود داشته باشد، چرا که فضای مجازی خصلت رسانههای اصلی را ندارد.
این استاد ارتباطات با اشاره به اینکه مردم گمان میکنند اخبار فضای مجازی بیش از رسانههای اصلی صحت دارند، خاطر نشان کرد: شبکههای اجتماعی در نهایت مردم را دچار افسردگی میکند چرا که هیجان ارتباطی مردم روز به روز در حال افزایش است.
کوثری ادامه داد: هیجان ارتباطی فرآیندی است که از گردش در شبکههای اجتماعی حاصل میشود و هنوز پژوهشگران ارتباطی به درستی به آن نپرداخته اند.
به اعتقاد وی، استفاده از شبکههای اجتماعی به آموزش نیاز دارد تا به افسردگی در جامعه دامن نزند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مشروعیت باید به رسانهها بازگردد، در واقع باید سیاست هایی بکارگرفته شود تا اعتماد مردم به رسانهها باز گردد تا از بی نظمی در اجتماع جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه صدا و سیما باید از حصار خارج شود، گفت: اگر شکاف میان دولت و حاکمیت پایان پذیرد، عملکرد رسانهها کمتر دچار اختلال میشود.
**9491**1601**
انتهای پیام /*