مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد
لزوم پسانداز منابع صندوق توسعه ملی برای مصارف ضروری/ تحقق درآمدهای نفتی سال 98 دور از انتظار است
سیاسی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی وضعیت صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه ۹۸ را به صورت ویژه بررسی کرد که در آن به صراحت آمده با توجه به شرایط پیش رو لازم است در حد امکان منابع صندوق برای مصارف ضروری در سالهای آتی پس انداز شود.
تبسم مهر - مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی وضعیت صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه 98 را به صورت ویژه بررسی کرد که در آن به صراحت آمده با توجه به شرایط پیش رو لازم است در حد امکان منابع صندوق برای مصارف ضروری در سالهای آتی پس انداز شود.
به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی در خصوص وضعیت صندوق توسعه ملی و نقش و جایگاه آن در لایحه بودجه سال 98 این امر را بررسی همهجانبهای کرد.
در بخشی از چکیده این گزارش آمده است:
بررسی عملکرد و صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات ارزی سپرده گذاری ارزی و تسهیلات ریالی نشان دهنده این موضوع است که علیرغم صراحت اساسنامه صندوق بر مستقل بودن صندوق توسعه ملی از مصارف بودجه ای در سالهای اخیر مصارف صندوق توسعه ملی متأثر از قوانین بودجه بوده است.
بررسی تسهیلات ارزی نشان میدهد مجموع تسهیلات ارزی پرداخت شده از زمان تأسیس صندوق تا سی و یکم شهریور ماه سال جاری حدود 16 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است که 7 میلیارد و 410 میلیون دلار آن به بخش عمومی غیردولتی و 9 میلیارد و 630 میلیون دلار آن به بخش خصوصی و 76 میلیون دلار به بخش تعاونی پرداخت شده است. همچنین 7 میلیارد و 200 میلیون دلار سپرده گذاری ارزی برای پرداخت تسهیلات صندوق تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی انجام شده است.
از سوی دیگر صندوق توسعه ملی برای اجرای تکالیف دیگری مانند طرح ملی آب و خاک تکلیف بند دال تبصره 4 قانون بودجه سال 97 از جمله بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله تولید واکسن سینه پهلو و رفع مشکل برق و مقابله با ریزگردهای خوزستان تقویت بنیه دفاعی و غیره بالغ بر 23 میلیارد و 500 میلیون دلار تسهیلات ارزی پرداخت کرده است.
علاوه بر این صندوق توسعه ملی بر اساس قوانین بودجه ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در حال حاضر حدود 315 هزار میلیارد ریال از منابع خود را به تسهیلات ریالی اختصاص داده است.
در مورد سهم صندوق توسعه ملی از عواید حاصل از صادرات نفت خام میعانات گازی و خالص صادرات گاز در لایحه بودجه سال 98 میتوان به نکات ذیل اشاره کرد:
1- بر اساس بند الف تبصره 12 لایحه بودجه سال 1398 سهم صندوق توسعه ملی معادل 20 درصد منابع حاصل از صادرات نفت خام میعانات گازی و خالص صادرات گاز در نظر گرفته شده است.
2- با توجه به فرضیههای دولت در لایحه بودجه سال 98 جهت برآورد درآمدهای نفتی سهم صندوق توسعه ملی با در نظر داشتن کاهش سهم صندوق توسعه ملی به 20 درصد 6 میلیارد و 700 میلیون دلار خواهد بود که البته با توجه به پیش برآوردی دولت در پیش بینی درآمدهای نفتی وصول این میزان ورودی دور از انتظار خواهد بود.
3- تامین منابع سقف دوم لایحه بودجه یعنی 400 هزار میلیارد ریال از محل منابعی از از جمله منابع ورودی صندوق توسعه ملی به غیر از 14 درصد استفاده شده در سقف اول در نظر گرفته شده است.
4- در تبصرههای 4 18 19 و 21 لایحه بودجه سال 1398 تکلیف دیگری نیز بر منابع صندوق توسعه ملی اعمال شده است با اینکه تکلیف تبصرههای مذکور عمدتاً دارای قید از محل برداشت مجاز و در چارچوب سیاستهای صندوق هستند اما با توجه به شرایط پیش رو لازم است در حد امکان منابع صندوق برای مصارف ضروری در سالهای آتی پس انداز شود.
برای مشاهده گزارش کامل مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور میتوانید اینجا را
مشاهده کنید.
انتهای پیام/