گزارش فارس از هماندیشی تخصصی «خبر خوب»
ویژگیهای خبر خوب چیست؟/ نقش خبرنگاران در تشخیص خبر خوب از بد
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - هماندیشی تخصصی «خبر خوب» در سلسله نشستهای تخصصی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شد.
تبسم مهر - هماندیشی تخصصی «خبر خوب» در سلسله نشستهای تخصصی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، سلسله نشستهای تخصصی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با عنوان هم اندیشی تخصصی «خبر خوب» در دفتر این سازمان برگزار شد.
بنا بر این گزارش، علیرضا جهانگرد مدیر عامل شرکت پالیز و مدیر کمپین خبر خوب، علی گرانمایه پور استاد علوم ارتباطات و روزنامهنگاری، مجید کثیری مدیر عامل سامانه اخبار رسمی، محسن مهدیان معاون خبر خبرگزاری فارس، حمید ضیائی پرور مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها از سخنرانهای حاضر در این نشست بودند.

** ضیائیپرور: نوآوری خبرگزاری فارس در راه اندازی خبر خوب
«ضیایی پرور» مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها در ابتدای این نشست گفت: بیتوجهی رسانهها به اخبار جامعه باعث میشود تا ذهنیت آنها مخدوش شود و همین مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت. خبرگزاری فارس در یک نوآوری در بخش خبر خوب راه انداخته که در جای خود جای تقدیر دارد. همچنین در بخش تحریریه این خبرگزاری خبرهای خوب نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
** گرانمایهپور: نمیتوان خوب یا بد بودن خبر را تشخیص داد
«گرانمایهپور» در ادامه این مراسم گفت: واقعا نمیشود تشخیص داد که اینکه میخواهند گوشت را اینترنتی بفروشند خبر خوب است یا بد! از همین رو نمیتوان در مورد برخی خبرها خوب یا بد بودنش را تشخیص داد. ضمن اینکه در طول ده سال گذشته معنای خبر تغییر کرده است.

گرانمایه پور ادامه داد: خبر خوب به دو دسته واقعی و جعلی تقسیم میشود. خبر خوب خبری است که مصداقهای عینی آن را میبینیم. انعکاس خبر خوب در جامعه به چند مورد بستگی دارد. رسانه ای که قرار است آن خبر را منعکس کند، شرایط اقتصادی سیاسی و جو اجتماعی یکی دیگر از این موارد است، ذی نفعان خبر خوب چه کسانی هستند و آثار اولیه و ثانویه خبر خوب چیست؟ تنوع و تکثر رسانه ای نیز در خوب یا بد بودن خبر تاثیر دارد و همچنین نقش شبکههای اجتماعی در انعکاس این خبرها نیز در ادامه این موارد است. همچنین سطح آگاهیهای اجتماعی مردم در جامعه و باورپذیری مردم، در انعکاس اخبار خوب تاثیر گذارند.
گرانمایه پور استاد علوم ارتباطات و روزنامهنگاری افزود: برآیند خبر بد نفی خبر خوب است و میزان پذیرش خبر خوب سختتر میشود. اینکه چرا در جامعه مان خبر خوب کمی داریم به جامعه و نوع زندگی ما ربط دارد. میزان مشروعیت رسانهها در افکار عمومی مردم نیز در خبر خوب موثرند.

** جهانگرد: عامل بودن، افراد را موفق میکند
علیرضا جهانگرد مدیر عامل شرکت پالیز و مدیر کمپین خبر خوب در ادامه این نشست تخصصی گفت: اولین عادتی که در فضای اطراف آدمها را موفق میکند عامل بودن آنها است. با ظهور تلگرام بمباران اطلاعاتی صورت گرفت.
وی ادامه داد: برای شادی و مثبت بودن در یک روز سه هیجان مثبت و یک هیجان منفی داشته باشد و یکی از این کارها این بود که روزی سه بار خدا را بابت تمامی نعمتهایمان شکر میکردیم و به خبری که حالمان را خوب میکنیم کمتر میرسیدیم. یک مدت ما با گروهی که داشتیم خبرهای خوبمان را در کانال تلگرامی خود قرار دادیم. بعد از مدتی تعدادی از کانال رفتند و بازخوردهای خوبی از مابقی گرفتیم. در حال حاضر هم دو خبرنگار قدیمی با ما همکاری میکنند.
به گزارش فارس، مجید کثیری مدیر عامل سامانه اخبار رسمی نیز در ادامه این نشست گفت: یکسری رسانهها تاثیرگذار نیستند و 90 درصد رسانهها دولتی و شبه دولتی است. 98 درصد اخبار روزانه حکومتی دولتی و ... است. رسانههای ما هم به خاطر بحث اقتصادی با خبر خوب به شکل درآمدزایی نگاه میکنند. روزانه 1400 خبر درباره برخی شرکتها میبینیم که 40 درصد خبر منفی و مابقی رپورتاژ آگهی است!
وی ادامه داد: در بحث خبر خوب باید بدانیم چه چیزهایی را نمیتوانیم تغییر دهیم، سیاست و نگاه سیاسی در خبر رسانی یکی از مواردی است که نمیتوانیم تغییرش دهیم. افکار عمومی و میل جامعه به خبر منفی، باورپذیری رسانههای رسمی از مواردی هستند که نمیتوانیم تغییرش دهیم.

** مهدیان: خبر خوب رسانه میسازد
«محسن مهدیان» معاون خبر خبرگزاری فارس، در ادامه این نشست تخصصی درباره راه اندازی بخش خبر خوب در خبرگزاری فارس، گفت: مهمترین چالش کشور تصویر است و این خطرناکترین تهدید برای جمهوری اسلامی است و امروز آنچه در ادراک جامعه میگذرد بسیار است و مهمترین تهدید، تهدید روانی است.
وی ادامه داد: ما امروز گرفتار چالش تصویریم. پروژههایی که دشمن برای ما تدارک دیده یکی از این دلیلها است و آنها میخواهند تصویری سیاه از وضعیت ما منعکس کنند. عامل دوم برمیگردد به نظام ساختاری رسانه و تربیتی خبرنگار. اینکه خبرنگار برای اخبار خوب نیست و نظام تئوری رسانه برای صرفا خبر خوب نیست. همچنین برخی میگویند خبر خوب، خبر بد است.
وی در ادامه افزود: عامل سوم عصر جدید شرایط پیام است. شهروند خبرنگار همان شهروندانی هستند که متصل به جریان رسانهاند و ما امروز در عصر بی رسانه قرار داریم. منابع رسانه ای حذف شدند چراکه از زمانیکه مردم خودشان رسانه شدند دیگر رسانهها منبع و مرجع نیستند.
معاون خبر خبرگزاری فارس افزود: وقتی مردم و افرادی که آموزش خبرنگاری ندیدند شما با پیامهایی مواجه میشوید که آنها جامعیت لازم را ندارد و طبیعی است که همه پیام به طور کامل منتقل نمیشود. مهمترین چیزی که خبرنگار آموزش میبیند این است که خبر را کامل تعریف کند، اما شهروند رسانه آنچه که برای خودش مهم است را منتقل میکند.
وی ادامه داد: عامل سوم بخش پسا حقیقت است و ما به این سه دلیل گرفتار چالشی هستیم. مهمترین اثر چالش تصویر این است که نشستن مخاطب را به همراه دارد و ما به این دلیل سراغ خبر خوب رفتیم. خبر خوب رویکرد رسانهای است. اگر توانستیم در اخبار اقتصادی خبر خوبی را در جهت اثرگذاری ببینیم خوب است.
وی افزود: رویکرد خبر خوب خبرنگار تربیت کرده و رسانه میسازد. خبر خوب باید بتواند خبر بد را تشخیص دهد. اگر خبر بد را با رویکرد خبر خوب منتشر کردیم موفق بودیم. خبر خوب خبری است با این مبنا که زیباییها را ببینیم و در وهله بعدی زیبا دیدن. بخش دوم بحث زیبا دیدن است و زاویه دید مهم است و میخواهیم واقعیت را منتقل کنیم. خبر خوب باید موجب حرکت انسان و ایجاد امید در آنها شود.
وی با اشاره به خبر خوب ادامه داد: خبر خوب خبری است عمیق و راهبردی یعنی اگر خبر بدی داشته باشیم و توضیحی در متن خبر درباره آن بدهیم میتوانیم به خبر خوب تبدیلش کنیم. خبر خوب چشم مسلح برای خبرنگار ایجاد میکند و باعث میشود زاویه دید تربیت شده ای را در وجود خبرنگار ایجاد کند. زاویه دید و سطح روایت از مهمترین عاملهای لازم برای خوب بودن یک خبر است. سازمانها اغلب علاقه مند به انتشار خبر خوب نیستند. دائما رسانهها در انتشار خبر خوب با یکدیگر رقابت دارند.

«گرانمایه پور» در ادامه این نشست بیان داشت: تا زمانیکه حرفه ای گرایی در خبرهایمان نداشته باشیم نمیتوانیم از دل خبر بد، خبر خوبی تولید کنیم. ما در دو مورد میتوانیم درباره خبر خوب و بد حرف بزنیم که یا شرایط خوب باشد و یا بد. سازمانها اغلب علاقهمند به انتشار خبر خوب نیستند. دائما رسانهها در انتشار خبر خوب با یکدیگر رقابت دارند.
وی در ادامه افزود: دلیل چالشی بودن خبر خوب و بد این است که رسانههای ما کار حزبی انجام میدهند و اینکه سازمانها علاقهای به خبر خوب ندارند به خاطر کار حزبی آنها است. در نظام رسانهای ما تعریفی از خبر خوب نداریم.
«علیرضا جهانگرد» در ادامه نیز گفت: ما ظاهرا پروتکلی در خبر خوب در رسانهها نداریم یا اگر داریم رعایت نمیشود. اما در کشورهای پیشرفته پروتکلها وجود دارد.
«مجید کثیری» مدیر عامل سامانه اخبار رسمی، در ادامه صحبتهای خود درباره خبر خوب نیز گفت: رسانه خبر و مخاطب خبر از مهمترین ویژگیهای خبر خوب است. خبر خوب خبری است که در زندگی فردی امید ایجاد کند و برایش مفید باشد. اگر خبر خوب را از دید مخاطب نگاه کنیم و سواد رسانهای را به او آموزش دهیم، به نتیجه مثبتی خواهیم رسید.
وی افزود: قضاوت درست یکی از مباحثی است که در بحث سواد رسانهای مطرح میشود که متاسفانه مخاطبین ما از این قضاوت صحیح آنهم در فضای مجازی فاصله بسیاری دارند.
** مهدیان: بیان اخبار در خوب یا بد بودن خبر تاثیر دارد
«مهدیان» معاون خبر خبرگزاری فارس، در پاسخ به جزئیات برگزاری جشنواره «خبر خوب» نیز گفت: همایش دوم جشنواره خبر خوب قرار بود اسفند سال جاری برگزار شود، اما به دلیل اینکه کتاب مورد نظرمان به چاپ نرسید، به سال آینده موکول شد.
وی ادامه داد: ما برای برگزاری این جشنواره در گام اول گروهی برای خبر خوب زدیم. بخش سطحی اخبار خوب و آموزش خبرنگار را در همه حوزهها داشتیم. گام سوممان این بود که خبرگزاری سر صحنه زندگی مردم برود. شعار خبرگزاری نیز بر همین اصل استوار بود که سر صحنه زندگی مردم، جایی است که کمتر به آن پرداخه میشود. مرحله بعد هم به تحلیلهای سیاسیخوب مرتبط بود.
مهدیان افزود: مشکل اصلی ما بی هنری و ضعف خبرنگار و رسانه است. رسانه به جایی میرسد که تیتر دو میزند: دختران مجرد بچه دار شدند! در وهله اول با دیدن چنین خبری ممکن است شوکه شوید اما زمانیکه آن را باز میکنید، میبینید که خبر درباره دختران مجردی است که دوست دارند سرپرستی بچهای را به عهده بگیرند.
معاون خبر خبرگزاری فارس، با اشاره به نحوه بیان و روایت هر خبری نیز گفت: اغلب اوقات میتوان یک خبر بد را طوری بیان کرد که خبر خوب شود و برعکس. خبرنگار باید نعمتها را ببیند و تجربه بگیرد.
وی درباره حضور خود در مناطق زلزله زده کرمانشاه نیز گفت: بعد از حادثه زلزله کرمانشاه برای تهیه گزارشی به آنجا رفتم. میخواهم بگویم یکی از نکاتی که خبر بد را خوب میکند حرفهای مردم در آنجا بود. آنجا بود که متوجه شدم بعد از این اتفاق تعداد دورهمیهای مردم کرمانشاه، خرید از میوهفروشیها و خرید لوازم آرایش بیشتر از قبل شده است. این مصداق جملهای است که میگویم، روایت خبر میتواند آن را از بد بودن به خوب بودن تبدیل کند.
انتهای پیام/