رئیس دانشگاه آزاد در افتتاحیه مدرسه عالی مهارتی حقوق مطرح کرد؛
تأسیس مدارس عالی مهارتی؛ حلقه تکمیلی رفع مشکل اشتغال جوانان
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - طهرانچی گفت: تأسیس مدارس عالی مهارتی میتواند یک حلقه تکمیلی باشد تا دغدغه خانوادههای ایرانی در زمینه اشتغال جوانان را حل کند.
تبسم مهر - طهرانچی گفت: تأسیس مدارس عالی مهارتی میتواند یک حلقه تکمیلی باشد تا دغدغه خانوادههای ایرانی در زمینه اشتغال جوانان را حل کند.
به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: راهاندازی مدرسه مهارتی بحثی بسیار مهم است، چرا که آموزش عالی ما امروز از نخبهگرا به آموزش گسترده گذار کرده است.
وی با بیان اینکه در دهههای ابتدایی قرن بیستم در اروپا گذار از آموزش عالی نخبهگرا به آموزش گسترده انجام شد، مطرح کرد: در مقاطعی دانشگاهها فقط به دنبال دانش تخصصی بودند، اما با این گذار، اتفاق دیگری افتاد مبنی بر اینکه دانشگاهها باید علاوه بر دانش تخصصی، در دو زمینه دانش اجتماعی و دانش مهارتی نیز ورود کنند.
طهرانچی ادامه داد: قبل از دانش تخصصی، مهارت در دانشگاهها نبود و این مهارت بدون در نظر داشتن جنبههای دانشی آن، از استاد به شاگرد منتقل میشد، اما بشر به این نتیجه رسید که با تبدیل دانش نهان به دانش مکتوب، در مهارتها هم میتوان دانش مهارتی را ایجاد کرد و در کنار آن نیز به دانش اجتماعی توجه داشت.
اجتماع انسانی نیازمند پرورش انسانهایی با دانش مسائل اجتماعی است رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اجتماع انسانی نیازمند پرورش انسانهایی با دانش مسائل اجتماعی است، تصریح کرد: بر همین اساس دانشگاهها یک دوره گذار را پشت سر گذاشتند و سه موضوع دانش تخصصی، دانش اجتماعی و دانش مهارتی در آنها تبلور یافت.
وی با بیان اینکه در دانشگاههای کشور ما گذار از دانشگاه نخبهگرا به گسترده، از لحاظ کمّی صورت گرفته است، گفت: هنگامی که این گذار صورت میگیرد، باید در دانشگاهها جهتگیری نیز عوض شود، اما در دانشگاههای کشور ما به این موضوع توجهی نشد، آموزشها هم در حالت گذار باید دارای یک حلقه تکمیلی باشد، این اتفاق در کشور ما صورت نگرفت، این موضوع در حوزه وزارت علوم مورد غفلت واقع شده بود ما در دانشگاهها فقط به ارائه دانش تخصصی پرداختیم و دانش اجتماعی را به محیط دانشگاه واگذار کردیم و برنامهای برای انتقال دانش مهارتی به دانشجویان نداشتیم.
طهرانچی ادامه داد: البته در حوزه پزشکی اساساً نوع دکترایی که به دانشجو داده میشود، دکتری حرفهای است و دانشجویان یک دانش حرفهای را آموزش میبینند و محیط به منظور پرورش حرفه به دانشجویان آماده است.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: هنگامی که مسئولیت مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی برعهده تیم جدید گذاشته شد، بازنگری در ساختارها صورت گرفت و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی است و در تکتک شهرها فعال است، مقرر شد یکی از مسائل جدی در برنامههای دانشگاه، انتقال دانش مهارتی باشد.
تبدیل نگاه اداری به نگاه تخصصی و دانشی در دانشگاه آزاد وی با تأکید بر لزوم اهمیت توجه به دانش مهارتی در دانشگاهها، اظهار داشت: دانش مهارتی شامل پژوهش و مسائل دیگر نیز میشود و باید به آن توجه کافی و لازم صورت گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از رشتههایی که در این دانشگاه به آن توجه جدی شده، رشته حقوق است، تصریح کرد: متأسفانه در حلقه گسترش این رشته، بدون توجه به دانش مهارتی حرکت کردهایم. امروز در نظام تکمیلی که در نظر گرفته شده، مقرر شده که معاونتهای تخصصی مانند معاونت علوم انسانی و معاونت فنی و مهندسی راهاندازی شده و در دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه اداری به نگاه تخصصی و دانشی تبدیل شود.
طهرانچی با بیان اینکه در معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بحث کاربردی کردن علوم انسانی به صورت جدی پیگیری خواهد شد، گفت: رشتههای علوم انسانی به مراتب بیشتر از رشتههای مهندسی مورد نیاز جامعه است. البته علوم انسانی مطابق با ارزشها و چارچوبهای اجتماعی موردنیاز است.
وی در ادامه مطرح کرد: مدارس تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی که عنوان مدارس عالی مهارتی را دارد، شامل کارگاههای علمی مهارتی و شبیهسازی کامل اتفاقات جامعه در آن رشته خاص خواهد بود، روال کار در این مدارس مهارتی بدین گونه است که گروهی از دانشجویان در یک دوره 60 روزه وارد این مدارس شده و نقشهای متفاوت پیرامون رشته تحصیلی خود را برعهده میگیرند، برای مثال در مدارس عالی مهارتی حقوق، فضایی کاملاً مشابه مجتمع قضایی طراحی شده و تحت یک هدایتگر خبره اداره میشود.
طهرانچی افزود: دانشجویان در این مدارس، مهارت رشته خود را میآموزند و از صفر تا صد یک پرونده را تحت نظر یک هدایتگر پیش میبرند، در این مدارس، دانشجویان اخلاق حرفهای، مهارتهای حرفه خاص و زمینه پیادهسازی دانش در محیطهای عملی را نیز میآموزند، مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با رشته حقوق شروع شده و در آینده نیز مدارسی در رشتههای پویانمایی، صنایع فرهنگی و... راهاندازی خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این نوید را به آموزش عالی میدهیم که حل دغدغه جوانان برای اشتغال از برنامههای اصلی ماست، گفت: امروز خانوادههای ایرانی دغدغه اشتغال جوانان خود را دارند برای اشتغال سه موضوع دانش مهارتی، تخصصی و اجتماعی لازم است که هر سه این موارد باید در دانشگاهها وجود داشته باشد. حلقهای که امروز توسط دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده، حرکتی به این سمت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در خصوص مدارس عالی مهارتی، یک شورای عالی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که بررسی کیفیت این مدارس، انتخاب هدایتگران و اجازه گسترش این مدارس، برعهده این شوراست، در این راستا معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی راهاندازی شده که یکی از وظایف آن توسعه و برنامهریزی برای مدارس عالی مهارتی است.
وی تأکید کرد: تأسیس مدارس عالی مهارتی میتواند یک حلقه تکمیلی باشد تا دغدغه خانوادههای ایرانی در زمینه اشتغال فرزندان خود را حل کند. هنگامی که دانشجو در مدارس و دانشگاه تنها پشت میز تحصیل میکند، موقع ورود به بازار کار، از مهارت لازم برخوردار نیست. به همین دلیل برنامه دانشگاه آزاد اسلامی این است که یک حلقه واسط برای ورود جوانان به اجتماع را فراهم کند. در مدارس عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی شرایطی فراهم میشود تا جوانان با توانایی، به محیط واقعی وارد شوند و حلقه پس از این مدارس، کارورزی در شرایط واقعی است.
انتهای پیام/