تلویزیون در 40 سالگی انقلاب-1؛
سریالسازی «مسئلهمحور» را فراموش کردیم/ آثار شاخصی که جریان نشد
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - محمدعلی نجفی کارگردان سریال «سربداران» در نقد روند تولید مجموعههای نمایشی در سیما طی چهار دهه گذشته، فراموشی «مسئله محوری» را مهمترین نقطه ضعف در این مسیر عنوان کرد.
تبسم مهر - محمدعلی نجفی کارگردان سریال «سربداران» در نقد روند تولید مجموعههای نمایشی در سیما طی چهار دهه گذشته، فراموشی «مسئله محوری» را مهمترین نقطه ضعف در این مسیر عنوان کرد.
محمدعلی نجفی کارگردان سریال «سربداران» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت سریالها و آثار نمایشی سیما طی چهار دهه گذشته از انقلاب اسلامی بیان کرد: من در این سالها چندان سریالهای تلویزیونی را دنبال نکردهام چون مساله و حرفی نداشتهاند که بخواهم پیگیر آنها باشم. به نظرم این سریالها نه جذابیت تصویری دارند و نه موضوعاتی دارند که بتوانید بعد از تماشای یک یا دو قسمت آنها را دنبال کنید.
نجفی با اشاره به اینکه میبایست کارهای شاخص بهصورت یک جریان در تلویزیون درمیآمد، بیان کرد: سریالی مثل «امام علی(ع)» ساخته میشود که توجه شما را به خود جلب میکند و یا سریالهایی از حسن فتحی و مسعود جعفری جوزانی اما اینها کارهای شاخص تلویزیون است که بهعنوان یک جریان ادامه پیدا نمیکند.
کارهای دومی که به جذابیت اولی نیست
وی اضافه کرد: حتی کارهای دوم برخی از کارگردانان نمیتواند جذابیت چندانی برای مخاطب داشته باشد که بتواند آنها را بهصورت پیگیر دنبال کند. مثلا من سریال «زیر تیغ» ساخته محمدرضا هنرمند را دوست داشتم چون موضوعی داشت که در آن سالها و در دهه 80 نو بود و از گرفتاری یک خانواده نسبت به یک معضل اجتماعی حرف میزد اما ساخته بعدی همین کارگردان یعنی «آشپزباشی» نتوانست همان گیرایی را تکرار کند.
این کارگردان و بازیگر باسابقه افزود: این شبها سریال «لحظه گرگ و میش» از همایون اسعدیان پخش میشود که ما او را در تلویزیون با «راه بی پایان» به یاد میآوریم. سریالی که آن هم نشان دهنده قدرت فردی بود که زندگی و خانواده و رابطهای عاشقانه را تحت تاثیر قرار میدهد و مخاطب را به دنبال خود میکشاند.
نجفی با اشاره به سریالهای این سالها و اینکه کمتر قصهها مساله محور شدهاند، اظهار کرد: مشکل اصلی به نحوه تولید بازمیگردد و اینکه برای تهیهکننده این مساله نیست که سریال حرف و دغدغهای برای گفتن داشته باشد. همچنین ممکن است بودجهای که برای سریالها تعیین میشود باعث شود که تولیدات به چنین رویکردی برسند.
رویکردمان در سریالسازی باید تغییر کند
بازیگر مجموعه تلویزیونی «نجوا» با اشاره به اینکه رویکرد سریالسازی در این سالها تغییر چندانی نداشته است، گفت: تلاشی نبوده است که رویکرد سریالسازی تغییر کند. خود تلویزیون سراغ سریالهایی رفته است که مساله محور نیستند و همین باعث شده است شبکه جم و برخی شبکههای ماهوارهای در شهرستانها طرفداران بیشتری داشته باشند و ما عرصه رقابت با آنها را کمتر جدی گرفتیم. این درحالی است که اولین تاثیر پروژههایی که حرفی برای گفتن داشته باشند و مسالهای را بیان کنند جذب مخاطبی است که مینشیند و سریالهای سطحی شبکههای ماهواره ای را میبیند.
کارگردان «سربداران» با اشاره به تولید سریالهای شاخص تاریخی از کارگردانانی همچون داوود میرباقری، حسن فتحی، مسعود جعفری جوزانی و... در تلویزیون عنوان کرد: ما آثار تاریخی شاخصی داشتهایم که این روند باید بیشتر و گستردهتر ادامه پیدا میکرد اما انگار از جایی به بعد مخاطب پی میبرد که همین آثار هم استثناهایی بوده اند که تکرار نشده است.
وی درباره اینکه خودش در این سالها قصدی برای ساخت سریال داشته است یا خیر، توضیح داد: من بنا داشتم «خداوند الموت» را بسازم و حتی تهیهکنندهای هم در تلویزیون موافقت خود را با ساخت آن اعلام کرد اما از طرف صداوسیما اعلام شد که فعلا این سریال قابل ساخت نیست. آنها معتقدند که سری را که درد نمیکند چرا باید دستمال بست و ترجیح میدهند تلویزیون کارهایی پخش کند که خنثی باشند.
نجفی در پایان گفت: ساخت سریالهای مهم و دغدغه مند در مقطعی رها شد و از لحاظ فرهنگی و هنری دیگر جدی گرفته نشد.