مدیر مسئول انتشارات آبتین رسانه هنر مطرح کرد
طراحی کتاب قصهگو در مدارس و سطح شهر
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - اِلمان کتاب قصه گو، درخت دانش و شهر فرنگ جهت نصب در مدارس، پارکها و معابر در حال طراحی است.
تبسم مهر - اِلمان کتاب قصه گو، درخت دانش و شهر فرنگ جهت نصب در مدارس، پارکها و معابر در حال طراحی است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انتشارات آبتین رسانه هنر، آزاده آبتین، مدیر مسئول انتشارات آبتین رسانه هنر، نویسنده و مبتکر طرح همیار کتاب، درباره طراحی المان کتاب قصهگو، درخت دانش و شهر فرنگ قصهگو جهت نصب درمدارس معابر، بوستانها گفت: در گذشته پدربزرگها و مادربزرگ نقش خوبی در قصهگویی و همچنین پرورش خلاقیت و تخیل کودکان به عهده داشتند که متاسفانه این امر به ضرر فرهنگ مطالعه و ایجاد انگیزه دانستن در کشور بسیار کمرنگ شده است.
مبتکر طرح همیار کتاب همراه قلم، طراحی المانهای بصری با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و بهرهگیری از مشارکتهای شهروندی را جایگزینی مناسب جهت بهرهگیری کودکان ونوجوان دانست و افزود: اِلمان کتاب قصهگو به شکل کتاب بزرگی است که در قسمت پشت آن محفظهای پنهانی جهت حضور یک شخص برای قرار گرفتن در قسمت میانی کتاب وجود دارد و به این ترتیب شخصی که در میان اِلمان حاضر میشود به قصهگویی برای کودکان و نوجوانان اقدام میکند.
این فعال فرهنگی در همین رابطه از برنامهریزی جهت حضور اولیا دانشآموزان، اولیا ء مدرسه و حتی دانشآموزان در این اِلمان جهت معرفی، خلاصه خوانی کتاب و قصهگویی اظهار کرد: این اِلمان ضمن اینکه برای دانشآموزان جذاب است به ایجاد انگیزه مشارکت وهمچنین ارتقاء اعتماد به نفس در آنها منجر میشود، چنانچه هر دانشآموز با بهرهگیری از المان کتاب قصهگو میتواند جهت دیگر دانشآموزان قصه پردازی کند و البته این فرآیند در مدارس به جهت پرهیز از هرج و مرج با هماهنگی اولیا مدارس وثبت نام دانش آموزان در طرح انجام میشود.
این نویسنده در ادامه افزود: در گذشته وسیله ای به نام شهر فرنگ مردم را در شهرها وروستاها سرگرم میکرد و شهروندان با نگاه کردن به تصاویر درون آن لحظههای خوشی را تجربه میکردند که همین مساله دستمایه کارگروه ایده پردازی ، پژوهش و طراحی طرح همیار قلم شده تا از این المان جهت روایت داستانها وقصههای مورد علاقه کودکان ونوجوانان بهره گیرد.
وی در همین رابطه از رایزنی با شهرداری ها، آموزش وپرورش و برخی ارگانهای دولتی وخصوصی جهت مشارکت و سرمایهگذاری در ساخت و نصب این المانهای فرهنگی خبر داد و افزود: با توجه به انعطاف متریال ومواد اولیه این المانها با هر بودجه ای میتوان نسبت به طراحی این المانها اقدام کرد.
این ناشر در همین راستا با اظهار اینکه ساخت این المانها با مواد اولیه ابتدایی همچون مقداری یونیلیت، مقوا و پارچه و حتی مواد دور ریختنی میسر است اظهار کرد: البته ساخت این المانها در مدارس به جهت گسترش طرح بهتر است با مواد اولیه ارزان قیمتتر اجرایی شود اما جهت نصب این المانها در پارکها و معابر شهری میتوان از مواد مقاومتر و حتی تکنولوژی نوین هوشمند بهره گرفت
وی با اشاره به بهره گیری از فناوریهای نوین در افزایش بهره وری این المانها گفت: این المانها در صورت تجهیز به فناوریهای نوین میتوانند با لمس یک دگمه و یا ارسال پیامک فعال شوند تا ضمن بهره گیری از آیتم نور وصدا و ایجاد فضایی جذاب برای کودکان نسبت به قصه گویی و یا پخش تصاویر داستانی برای کودکان اقدام کنند.
مبتکر طرح همیار کتاب همراه قلم همچنین ارسال محتوای داستانی و فرهنگی جهت گوشیهای تلفن همراه را از دیگر مزایای این المانها در صورت تجهیز به فناوریهای نوین دانست و افزود: در بسیاری از کشورها از فناوریهای نوین جهت توسعه فرهنگی بهره میگیرند و به همین سبب در کشور ما نیز میتوان در جهت ترغیب شهروندان به فرهنگ مطالعه از این فناوریها استفاده کرد.
آبتین گفت: در کنار اجرای آزمایشی طرح همیار کتاب همراه قلم در استان البرز، کارگروههای استانی این طرح در حال تشکیل است و همچنین شهروندان از طریق فضای مجازی و دعوت از شهروندان به 5 دقیقه مطالعه بیشتر و اشتراک خاطرات خود از کتابخوانی میتوانند در این طرح مشارکت داشته باشند.