شیوه کنونی اموزش پیش دبستان ما را به مقصد نمی رساند
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: تحقیقات در مورد بچه های بازمانده از تحصیل نشان می دهد تعداد زیادی کودکان پیش از دبستان داریم که به خدمات آموزشی دسترسی ندارند و شیوه کنونی آموزش پیش دبستان، ما را به سر منزل مقصود نمی رساند.
به گزارش خبرنگارتبسم مهر ، حبیب الله مسعودی فرید روز پنجشنبه در اختتامیه همایش مطالعات برنامه درسی که در بابلسر برگزار شد، افزود :اعتباراتی که ما در حوزه پیش از دبستان هزینه می کنیم بسیار اندک است و حدود دو دهم درصد تولید ناخالص داخلی است و نشان می دهد عزم جدی برای اهمیت و التزام عملی در این عرصه وجود ندارد.
وی گفت: سن زیر 8 سال یک اورژانس و فوریت خاموش و فرصتی بی همتاست به همین دلیل بسیاری از کشورها درصد قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود تا حدود چهار درصد را در این جهت سرمایه گذاری می کنند.
مسعودی فرید افزود: این در حالی است که در کشور ما برای کل 12 ساله آموزش ما یک و نیم و به روایتی نه دهم درصد تولید ناخالص داخلی را صرف می کنیم و اگر کیفیت آموزش را هم وارد این تابع کنیم اختلاف معنادارتر خواهد شد.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: 85 درصد مغز کودکان تا سن 5 سالگی تکامل پیدا می کند، بنابراین هرچه خدمات پیش از دبستان را گسترش دهیم بچه ها از لحاظ فیزیکی و رفتاری با تعداد سلول ها و نورون های عصبی بیشتری به سنین بعدی گام برمی دارند.
مسعودی گفت: اگر میخواهیم به ایران 1420 برسیم، هیچ گریزی نداریم جز اینکه به بچه ها توجه کنیم و چون 50 درصد ظرفیت شناختی بچه ها صرف محیط اطراف می شود و نقش دستگاه های حمایتی در کنار دستگاه های آموزشی باید پررنگ تر شود.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که دهک های بالای درآمدی فقط نیاز به آگاهی دارند اما خانواده های دهک های پایین علاوه بر آگاه سازی نیازمند حمایت در آموزش فرزندان هستند.
وی مدل های مختلف مدارس را نیز از شیوه های عدم دسترسی عادلانه به خدمات آموزشی عنوان کرد و گفت: این همه تکثر در نحوه ارائه خدمات آموزشی زیر سئوال است چون منجر به جامعه طبقاتی بیشتر در کشور خواهد شد در حالیکه باید روی همه بچه ها بتوانیم حساب کنیم.
مسعودی وضعیت نهاد خانواده و سواد پدر و مادر را نیز در کلمات آموزی بچه ها موثر دانست و گفت: بهترین زمان فرزندخواندگی هم زیر 2 سال است و بهتر است در این دوران انجام گیرد.
به گفته وی، به نیازهای کودک نیز باید توجه همه جانبه شود ، ورود به عرصه پیش از دبستان و بعد از آن اگر صرفا با رویکرد آموزشی باشد درست نیست، باید رویکرد ما به کودک با نگاه به نیازهای همه جانبه کودک باشد تا کودکان توانمند و خلاق و کاوشگزی را داشته باشیم.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: کودکانی که در موسسات نگهداری کودک می مانند بعدا نمی توانند با چالش های زندگی درست روبرو شوند بنابراین خدمات آموزشی بیشتر در کنار فرزندخواندگی لازمه زندگی اجتماعی اینهاست.
وی گفت: نکته دیگر مهم برای کودکان پیش از دبستان که نیاز به کار بین دستگاهی و میان رشته ای دارد این است که حتما باید در زمینه فقر هم به اینها توجه شود، فقر می تواند موجب اختلال تکاملی اینها شود و هرچه در سنین پایین تر باشد این عوارض شدیدتر است، هزینه فقر در کودکان و گروه های پایین درآمدی بسیار بالاست.
مسعودی با بیان اینکه بحران های اجتماعی چون فقر می تواند کودک آزاری را افزایش دهد و عوارض پایدار و مزمنی در مغز ایجاد کند افزود: عدم دسترسی به آموزش و بهداشت خوب و مناسب می تواند یک سیکل معیوب ایجاد کند، به همین دلیل در سازمان بهزیستی در طرح "نماد" بحث مددکاری اجتماعی در مدرسه به عنوان پلی بین مدرسه و والدین و هدایت منابع جامعه به سمت کودکان مطرح شد.
شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات درسی ایران با عنوان "برنامه درسی آموزش پیش دبستان، فرصت ها و چالش ها" روز گذشته با حضور صاحبان فن و کارشناسان آموزشی در دانشگاه مازندران اغاز شد.
محورها و هدف های عمده این همایش آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی در حوزه برنامه های آموزشی پیش دبستان ، ارائه پیشنهاد و راهکارهای عملی در زمینه ارتقای کیفیت آموزش های پیش دبستان عنوان شد.
- پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱:۰۱
- منبع: ایرنا