رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:
حذف تدریجی کنکور یک خطر جدی برای دانشگاهها است
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران-ایرنا-رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش حذف تدریجی کنکور را یک خطر جدی برای دانشگاهها دانست و گفت:حذف تدریجی کنکور به ناقص حذف شدن منجر میشود بنابراین سازمان سنجش آموزش کشور باید در این رابطه تجدید نظر کند.
تبسم مهر - تهران-ایرنا-رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش حذف تدریجی کنکور را یک خطر جدی برای دانشگاهها دانست و گفت:حذف تدریجی کنکور به ناقص حذف شدن منجر میشود بنابراین سازمان سنجش آموزش کشور باید در این رابطه تجدید نظر کند.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، حجتالاسلام علی ذوعلم روز سهشنبه در سلسله نشستهای تشریح دستاورد چهل ساله وزارت آموزش و پرورش در باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت:کنکور یک مانع اساسی برای تفکر عمیق در فضای مدرسه است و اگر هم کنکور خیلی خوب برگزار شود تنها یک بعد توانایی علمی دانش آموزان سنجیده میشود در حالی که نگاه فکورانه و هوش رفتاری دانش آموزان در کنکور قابل سنجش نیست.
وی افزود:قانون حذف کنکور تاکنون به درستی اجرایی نشده و اینکه برخی افراد بدون کنکور وارد دانشگاه شوند یک خطر برای همان دانشگاه خواهد بود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان داشت:نتایج پژوهشها در این زمینه نشان میدهد ما با حذف تدریجی کنکور دچار سرخوردگی فرهنگی خواهیم داشت و اگر امروز ادعا میکنیم همه قبول میشوند و صرفا تفاوت در انتخاب دانشگاه است اما با رویه پذیرش بدون برگزاری آزمون شاید تعداد محدودی وارد دانشگاه شده و بقیه سرخورده شوند.
وی اظهار داشت:چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای ارزیابی مسیر طی شده و چالش موجود،نگاه به وضعیت کنونی و رسیدن به عزم راسخ برای رقم زدن حرکت آینده و دستیابی به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:در عرصه نظام تعلیم و تربیت توانسته ایم جهت گیری نظام آموزشی را به سمت بومی،ملی و اسلامی تغییر دهیم و دستیابی به استقلال فرهنگی مبتنی بر مبانی نگرشی، ارزشی و توانمندیهای ملی را دنبال کنیم.
حجت الاسلام ذوعلم اضافه کرد:پیش از انقلاب فعالیتهای آموزش و پرورش را بیگانگان طراحی میکردند اما اکنون صاحبنظران حوزوی و آموزشی وارد عمل شدند و تلاشهای آنها به دستیابی به مبانی نظری تعلیم و تربیت منجر شد که نظریه تربیتی انقلاب اسلامی محسوب میشود.
وی از توجه به برنامه درسی ملی در برنامهها و فعالیتهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد و بیان داشت:این برنامه به عنوان سند مترقی میتواند مورد توجه نخبگان باشد و تحول بنیادین را در جامعه رقم بزند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: مقوله تعلیم و تربیت مهمترین موضوع در جامعه محسوب میشود اما اینکه همه بار تربیتی را صرفا بر عهده آموزش و پرورش است، امری قابل تامل محسوب میشود و در عمل همه جامعه باید به اهمیت تعلیم و تربیت پی ببرند و سازمانهای مختلف نیز برای ارتقاء نظام آموزشی در تعامل با دستگاه تعلیم و تربیت باشند.
ذوعلم یادآور شد:هنوز در آموزش و پرورش نتوانستیم برای این مشارکت به طرح جامع و برنامه عملی برسیم و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این زمینه مسئول است و ما خود را پاسخگو میدانیم و بنا داریم برای اجرای کامل برنامه درسی ملی، یک نظام جامع برای مشارکت اثربخش و پاسخگو طراحی کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در 7 سال گذشته بر اساس برنامه درسی ملی عناوین و محتوای آموزشی مورد بازنگری قرار گرفته و مبانی مغفول شامل سبک زندگی، تفکر و کار و فناوری توجه شده زیرا امروز رنگ و بوی کلاس با 10 سال قبل متفاوت است.
ذوعلم یادآور شد:عده ای نقدهایی به کتابهای درسی دارند حال آنکه آنچه امروز در آموزش و پرورش و تغییر محتوای آموزشی و برنامه کلانی که تا 17 سال آینده باید تکمیل شود، دنبال میشود زیرا در این نوع نگرش بنا داریم به شکل گیری خودباوری و اندیشه ورزی و افزایش دانش و بصیرت دانش آموزان نزدیک شویم.
وی با اشاره به اینکه اینک و در آغاز دهه پنجم انقلاب برنامه ریزی و طراحی مجموعه پژوهشها برای اجرای سند برنامه درسی ملی را باید پی گیری کنیم، گفت : همگان دغدغه تعلیم و تربیت نسل آینده را دارند این توجه درستی است اما بار مسئولیت صرفا بر عهده آموزش و پرورش نیست و همه جامعه باید به این دغدغه برسند.
وی عنوان کرد : کلید واژه« مدرسه محوری » که در اسناد تحولی پرداخته شده به این جهت است که بچهها در مدارس تربیت میشوند بنابراین هر اندازه مدارس توانمند شوند و اختیار آنها بیشتر شود قدرت خلاقیت و نوآوریها در مدارس نیز شکوفاتر خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در برنامه ویژه مدارس که امسال به مدارس ابلاغ شده و ویژه پایههای 4، 5 و 6 ابتدایی و متوسطه اول است ساعات آموزشی دو ساعت در هفته در اختیار مدیر مدرسه قرار میگیرد تا بر اساس ظرفیت مدارس در ذیل اهداف تحولی، برنامه هایی طراحی کنند و بر اساس این برنامه باید به جایی برسیم که 100 ساعت از ساعات مدرسه در سال در اختیار منطقه آموزشی باشد تا مدیران و معلمان امکان ارائه برنامههای متنوع برای دانش آموزان داشته باشند.
وی ادامه داد :بحث هویت محوری نیز برای تعالی هویت دانش آموزان سه ضلع ایرانی، اسلامی و انقلابی دانش آموزان ما نیاز به تأمل و تحلیل دارد و تحقق آن جز با مشارکت دانش آموزان و نهادهای اندیشه ساز و مراکز تربیتی و پژوهشی مقدور نیست و امروز میتوانیم بگوییم مدیریت خلاق و پژوهشگر در آموزش و پرورش وجود دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اسناد بالادستی ثباتی در سیاستهای آموزشی و پرورشی ایجاد کرده است، گفت:تمامی برنامههای این سازمان بر اساس برنامه درسی ملی پیش میرود و تغییر مدیران تغییری در سیاستها ایجاد نمیکند.
ذوعلم با بیان اینکه فروش کتابهای درسی دوره متوسطه دوم از سال آینده اینترنتی میشود و به تدریج فروش کتابهای دیگر دورههای تحصیلی نیز به سمت اینترنتی شدن خواهد رفت، افزود:برخی نظریه پردازان بحران در برنامه درسی را مطرح میکنند که باید گفت برخی از این چالشها جهانی است از این رو برای اجرای کامل برنامه درسی ملی ورود آن به مدارس باید تدبیری بیاندیشیم.
به گفته وی ممکن است مقاومتها و فضا سازی در این رابطه شکل بگیرد اما سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این آمادگی را دارد که با برنامه ریزی و انجام کارهای پژوهشی، اعتماد را در میان دانش آموزان و اولیا برای تحولات ایجاد کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت:برخی خانوادهها تمایل دارند مدام بچهها سرشان در کتاب باشد اما ما معتقدیم بچهها باید فرصتی برای اندیشیدن داشته باشند و این تصویر از مدارس که بچهها به موقع در کلاس درس حاضر شوند و صرفا به صحبتهای معلم گوش کنند در فیلمهای سینمایی و برنامههای تلویزیونی باید اصلاح شود.
وی ضمن انتقاد از برخی فیلمها برای ترسیم مدارس به شیوه سنتی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما باید در این رابطه پاسخگو باشند، اضافه کرد:بچهها در مدارس باید ابزار شادی و نشاط داشته باشند و لازم است مراقبت کنیم تا تحولات آموزشی درست حرکت کند و صرفا دانش آموز نباید دست بسته در کلاس بنشیند بلکه تمرکز گرایی در مدارس باید اصلاح شود.
ذوعلم یکی دیگر از برنامههای سازمان پژوهش را استفاده حداکثر از منابع الکترونیکی در نظام آموزشی برشمرد و یادآور شد:تعاملاتی را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی برقرار کرده ایم و به دنبال الکترونیکی کردن محتوای آموزشی در منابع فنی و حرفه ای و نظری به جای کتابهای کاغذی هستیم اما باید به گونه ای عمل کنیم که عدالت آموزشی با حذف کتابهای کاغذی زیر سوال نرود.
علمی *1883 *1440
انتهای پیام /*