معجزه در حوزه هستهای و نظامی ایران/ رتبه اول ایران در حوزه فناوری منطقه
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه ۴۰ سال قبل برای یک عمل جراحی کوچک باید به خارج میرفتیم، گفت: هر روز کوتاهی در تکمیل خط آهن قزوین-رشت-موجب زیان به کشور است.
تبسم مهر - مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه 40 سال قبل برای یک عمل جراحی کوچک باید به خارج میرفتیم، گفت: هر روز کوتاهی در تکمیل خط آهن قزوین-رشت-موجب زیان به کشور است.
- اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، محمد سعیدی در آیین رونمایی از سیلوهای 45 هزار تنی بندر انزلی به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در ایام دهه فجر قرار داریم، 40 سال از انقلاب گذشته؛40 سالی که همراه با فراز و نشیبهای فراوانی داخلی و خارجی بوده است. برآیند همه این اتفاقات امروز به اینجا رسیده است که ایران به عنوان یک کشور قدرتمند، آزاد، با صلابت و مقتدر در صحنه بین المللی و خاورمیانه عرض اندام کرده است.
وی تاکید کرد: این قدرت فقط در حوزه سیاست خارجی نیست، در حوزههای دیگر ایران با اتکا به نیروها و جوانان ارزشمند توانسته افتخارات بزرگی را به ارمغان بیاورد.
وی تصریح کرد: اتفاقات بزرگی در کشور روی داده است؛ در بحث فناوریهای نوین، پزشکی، بایو فناوری، هستهای، نظامی و... در سال 56 پیشرفتی در کشور نداشتیم و کشوری کاملا وابسته بودیم. در آن سالها برای یک عمل جراحی کوچک باید به خارج میرفتیم، حتی برای جراحی چشم به انگلستان میرفتیم. امروز بیش از 98 درصد جراحیها در کشور انجام میشود. همچنین تشخیص در داخل کشور انجام میشود.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی پتاسکن در کشور انجام میشود که چهل سال پیش یک خواب بود، افزود: در حوزه دانشهای بنیادین مانند بایو فناوری یک انفجار روی داده است. در این بخش ایران را در رده 12 دنیا قرار داده است.
سعیدی با تاکید بر اینکه در حوزه دانشهای بنیادی هیچ کشوری به کشور دیگر کمک نمیکند و حتی آنرا هم نمیفروشند، اظهار کرد: در حوزه هستهای و نظامی کارهایی اتفاق افتاده که شبیه معجزه بوده است. هیچ کشوری حاضر نیست که اطلاعات نظامی را به کشور دیگری بدهد همه اتفاقات در دانشگاههای ما شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه در حوزه فناوری رتبه اول منطقه را داریم، افزود: همین ترکیه در حوزه فناوریهای نوین از ایران عقب افتاده است.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت ایران باعث نگرانی کشورهای غربی شده است، گفت: باید قدر خودمان را بدانیم و ببینیم چه داریم. اتفاقات روی داده توسط فرزندان این کشور انجام شده و مسئولان نقشی در آن نداشته اند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری ایران بیان کرد: باید قدر ملت ایران را بدانیم که فهیم و بسیار متواضع و کم توقع هستند. در همه شرایط برای خدمت به کشور حاضر هستند. وظایف مسئولان نوکری برای این ملت است باید بتوانیم اشتغالزایی کنیم تا جوانان از کشور نروند.
سعیدی با بیان اینکه زندگی در خارج کشور برای ایرانیان آزار دهنده است،تاکید کرد: وظیفه ما این است که شبانهروز فکر کنیم چگونه بتوانیم ایجاد استغال کنیم. وظیفه دوم ایجاد ارزش افزوده است. خطابم به سازمان بنادر و دریانوردی است.سه سال است که میگوییم مزیت ترانزیتی در کشور داریم که متاسفانه فقط از 10 درصد آن استفاده میکنیم. هر روز کوتاهی در راهاندازی خط آهن قزوین-رشت-انزلی- آستارا موجب زیان کشور است. باید پاشنه در سازمان برنامه و بودجه را در آورند تا به این پروژه اعتبار بدهد.
وی با یادآوری اینکه با راهاندازی این خط ریلی بنادر جنوبی به بنادر شمالی کشور در گیلان و از آنجا به اوکراین و اروپا متصل میشویم که ارزش افزوده و اشتغالزایی کلانی را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: یا یک نرمافزار باری که چینیها از جنوب حمل میکردند را از طریق بندر اکتائو به بندر انزلی منتقل کردیم و امروز چهارمین محموله این کشور وارد بندر انزلی شده است.
وی با بیان اینکه از این مسیر (کارهای نرمافزاری) درآمد فراوانی نصیب کشور میشود بدون آنکه بخواهیم نفت بفروشیم، گفت: با راهاندازی سیلوی 45 هزار تنی آینده انزلی و گیلان را شکوفا میکند. این منطقه را با توجه به کمبود آب در کشور که در سالهای آینده حادتر میشود باید تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه کشتیرانی بازوی دولت است و وظیفه ما ساخت سیلو نیست، ادامه داد: امروز 17 خط کشتیرانی از کشور خارج شدهاند و فقط یک خط باقیمانده است. امروز کشتیرانی به توسعه کشور کمک میکند، سیلوی 45 هزار تنی به طور مستقیم و غیرمستقیم 430 شغل ایجاد میکند.
انتهای پیام/