وزیر راه و شهرسازی:
پیشرفت کشور در حمل ونقل، ساختمان و صنایع مرتبط چشمگیر است
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - وزیر راه و شهرسازی پیشرفتهای جمهوری اسلامی را در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در بخشهای حمل ونقل، ساختمان و صنایع مرتبط با آنها تشریح کرد.
تبسم مهر - وزیر راه و شهرسازی پیشرفتهای جمهوری اسلامی را در 40 سالگی انقلاب اسلامی در بخشهای حمل ونقل، ساختمان و صنایع مرتبط با آنها تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار مهر ، محمد اسلامی امروز، دوشنبه ، در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای 40 سالگی انقلاب در جمع خبرنگاران گفت: در شرایطی در حال برگزاری جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم که مردم با مقاومت خود توطئههای دشمنان را خنثی کرده است و مردم با حضور باشکوه در راهپیمایی 22 بهمن موجبات یأس و ناامیدی دشمنان را بار دیگر فراهم میکنند.
وی افزود: باید دستاوردها را مرور کنیم نه اینکه مقایسه کنیم که قبل از انقلاب چه داشته ایم و الان چه داریم. اتفاق مهمی که بعد از پیروزی انقلاب شاهد آن بوده ایم باور به توانستن و خوداتکایی است که کشور با حضور غیرتمندانه مردم از اول انقلاب تاکنون توانسته وابستگی را از بین برده و به تولید داخل تبدیل کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عنوان مثال قبل از انقلاب کمتر از 200 کیلومتر آزادراه و بزرگراه داشتیم اما به همت جمهوری اسلامی ایران امروز بیش از 20 هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه داریم که روند توسعه آنها ادامه دارد و به صورت تصاعدی پروژههای نیمه تمام تکمیل خواهد شد.
اسلامی یادآور شد: در زمینه راه روستایی پیش از انقلاب روستاهای ماحتی روستاهای نزدیک به شهرها با معضل روبرو بودند اما امروز توانسته ایم از 3 هزار کیلومتر راه روستایی در قبل از انقلاب به بیش از 100 هزار کیلومتر راه روستایی برسیم و همچنان ساخت وبهسازی راههای روستایی ادامه دارد.
وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر در احداث راهها این است که در گذشته پیمانکاران خارجی برای ما راهسازی میکردند اما امروزه کشور ما صاحب شرکتهای قدرتمند راهسازی در بخش خصوصی است و کار بی نظیر آنها در آزادراه تهران – شمال مشهود است. حتی در خارج از کشور هم شرکتهای راهسازی ما در حال انجام کارهای عمرانی هستند. بنابراین از دریافت کننده خدمات فنی مهندسی به صادر کننده این خدمات تبدیل شده ایم که نه تنها کشور خود را ساخته ایم بلکه ایرانیان در سایر کشورها هم خدمت میکنند.
اسلامی ادامه داد: بنادر کشور پس از انقلاب توسعه فراوانی داشته به گونه ای که قبل از انقلاب ظرفیت بنادر کشور 19 میلیون تن بود اما امروز به 232 میلیون تن رسیده است و سبب شده تا قدرت دریایی، بندری و صنایع مرتبط دریایی افزایش یابد. ناوگان دریایی ما به اقصی نقاط دنیا سفر میکنند که نشان میدهد این ثروت بالقوه به برکت انقلاب ایجاد شده است بخصوص در شرایط تحریم، دریانوردی ما باشکوه به وظایف خود میپردازد و یاری رسان سیستم بازرگانی و حمل و نقل کشور است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در بخش حمل و نقل هوایی قبل از انقلاب تنها 25 فروند هواپیما داشتیم اما امروزه بیش از 300 فروند هواپیما داریم که رشد چشمگیری در دو دهه گذشته داشته است. علیرغم مزاحمت هایی که صورت گرفته توانسته ایم رشد خوبی در این بخش داشته باشیم ضمن اینکه دانشگاهها و صنایع داخلی مرتبط با حمل و نقل هوایی امروزه توان اورهال و نگهداری هواپیماها را دارند. همچنین در بخش آموزش خلبانی نیز همواره وابسته به خارج بودیم اما پس از انقلاب، آموزش انقلاب، تربیت تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما و راه اندازی شرکتهای تولید قطعات هواپیما رشد داشته و از ثروت هایی هستند که به برکت انقلاب بدست آمده است.
اسلامی افزود: در بخش ریلی اگرچه در زمینه توسعه خطوط آهن کمی عقب ماندگی داریم اما از حدود 4 هزار و 700 کیلومتر خط آهن پیش از انقلاب به 11 هزار کیلومتر رسیده ایم. استانهای ما یکی پس از دیگر از خط آهن بهره مند میشوند و به زودی شبکه ریلی مرکز استان گیلان به بهره برداری میرسد. همچنین خطوط ریلی ما به شبکههای راه آهن همسایه متصل شده اند و ترانزیت ریلی ما رشد داشته است. پروژه راه آهن قزوین- رشت پروژه مهمی است که از مفاخر مهندسی صنعت راه آهن بوده و جزء کریدور شمال – جنوب به حساب میآید که علاوه بر اتصال به بنادر ما در دریای خزر از طریق آستارا به شبکه ریلی اروپا متصل خواهد شد.
وی با اشاره به توسعه کشور در بخش تولید ناوگان جاده ای و خودرو که سبب شده تا جزو کشورهای نامدار در زمینه تولید خودرو باشیم گفت: ظرفیت ناوگان باری جاده ای ما در حال حاضر به 380 هزار کامیون افزایش یافته و در صدد بهسازی و توسعه شبکه حمل و نقل جاده ای هستیم تا بتوانیم سهم خود را افزایش دهیم. ما قبل از انقلاب سهمی نداشتیم.در سالهای گذشته ناوگان و کامیونهای کشورهای همسایه کالاهای ما را حمل میکردند اما امروزه کامیونهای ما در اقصی نقاط اروپا تردد دارند و قدرت ترانزیت ما افزایش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه کشور در بخش آموزش و پژوهش تصریح کرد: نظام مهندسی فاخری داریم که بیش از 500 هزار مهندس عضو آن هستند و این از برکات انقلاب است. دانش و تعهد مهندسان ما بالا است و قدرت تاثیرگذاری در اقتصاد را دارند.
اسلامی تاکید کرد: در بخش ساختمان نیز پس از انقلاب توسعه داشته ایم و صنایع مرتبط با صنعت ساختمان در کشور رشد داشته است. به گونه ای که تجهیزات و ماشین آلات صنعت ساختمان را قبل از انقلاب وارد میکردیم اما الان تولید کننده این تجهیزات و ماشین آلات هستیم. همچنین از وارد کننده سیمان و آهن آلات به صادر کننده این کالاها و دیگر کالاهای مرتبط با صنعت ساختمان شامل لوازم برقی، تجهیزات بهداشتی ساختمان و دیگر مصالح هستیم که از برکات انقلاب است.