رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
پوشش 73 هزار نفری دانش آموزان در طرح فراگیر / آموزشها به سمت مهارت محوری سوق پیدا کرده است
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - قدمی گفت: موضوع طرح فراگیر مورد توجه قرار دادیم و ۷۳ هزار نفر در این طرح پوشش داده شده اند
تبسم مهر - قدمی گفت: موضوع طرح فراگیر مورد توجه قرار دادیم و 73 هزار نفر در این طرح پوشش داده شده اند

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری چهل سالگی انقلاب با اشاره به اینکه انقلاب ما انقلاب دینی و ارزشی بود، اظهار کرد: در نظام آموزشی باید به این ارزشها توجه کنیم تا بتوانیم آرمانهای انقلاب را محقق کنیم، اسلام را باید به خوبی برای این نسل تبیین کرد و این هنر ماست که پاسخ را برای جوانان تبیین کنیم و با دانش روز پیش رویم.
وی ادامه داد: در نهادهای مختلف که در اشاعه انقلاب نقش داشتند آموزش و پرورش از حساسیت خاصی برخوردار بود، حدود 40 میلیون مخاطب داریم و باید پیام انقلاب از طریق مدارس به خانوادهها منتقل شود.
تهاجم فرهنگی در کمین ماست رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه دشمنان از همان ابتدای انقلاب در مقابل ما ایستادگی کردهاند، گفت: اکنون تهاجم فرهنگی در کمین ماست و آموزش و پرورش باید در برابر آن مقابله کند.
کار دشمن سیاه نمایی است قدمی با تاکید بر تربیت اسلامی برای جوانان گفت: مدرسه میتواند در کنار آموزش به خانوادهها آنها را هم در برگیرد تا کارها را با قدرت بیشتری پیش ببریم، اکنون کار دشمن سیاه نمایی است که باید با آن مقابله کرد.
وی ادامه داد: انقلاب با وجود مسیر سخت راه خود را باید طی کند که در شرایط فعلی هم همین مسیر را دنبال میکند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: قبل از انقلاب برنامهریزی ویژهای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نبود و فقط چند مدرسه محدود وجود داشت؛ جمع دانش آموزان با نیازهای ویژه در بدو انقلاب 8 هزار نفر بود در حالی که باید این عدد 75 هزار نفر میشد.
قدمی با بیان اینکه اکنون 1728 درصد رشد داشتیم، گفت: بیش از 1500 مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه درشرایط فعلی وجود دارد.
جهت گیری ما افزایش مدارس شبانه روزی نیست وی ادامه داد: برای بچههایی که متفاوت از سایرین هستند، اقدامات ویژهای داشتیم و بیش از 24 هزار مدرسه شبانه روزی راهاندازی کردیم؛ البته جهت گیری ما افزایش مدارس شبانه روزی نیست چراکه کنار پدر و مادر بودن تاثیر مثبتی در رشد دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با ایجاد ساختار جدید در نظام آموزشی روند کار را سرعت بخشیدیم و در سال 70 سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاسیس شد؛ جذب نیرو و دوره ضمن خدمت برای پیشبرد اهداف انجام داد.
قدمی با اشاره به اینکه به تدریج جمعیت هدف گروههای تحت پوشش افزایش یافتند، بیان کرد: بیش از 600 مرکز در کشور راه اندازی کردیم تا دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ساماندهی شوند.
وی به اعتبار سازمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و ادامه داد: این رقم برای 152 هزار نفر است و به طور میانگین برای هر دانش آموزان حدود 7 تا8 میلیون هزینه میشود.
قدمی با بیان اینکه کتابهای درسی به روز شدهاند، تصریح کرد: گرایشهای آموزشی به سمت مهارتی رفتند و برای نابینایان و ناشنوایان و سایر گروهها برنامههای متعددی در نظر گرفته شده است.
حضور 100 دانش آموز اوتیسمی در طرح فراگیر وی ادامه داد: موضوع طرح فراگیر را مورد توجه قرار دادیم و 73 هزار نفر در این طرح پوشش داده شدهاند و تا حد ممکن سعی میکنیم دانشآموزان در این طرح باشند و حتی حدود 100 دانش آموز اوتیسم در این طرح حضور دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: در حوزه ناشنوایان به سمت رشتههای فنی و حرفهای گام برداشتیم، همچنین برای نابینایان رشتههای کامپیوتری مورد توجه است علاوه بر آن برای آسیب دیدگان ذهنی رشتههای حرفهای ساده در نظر گرفته شده است تا این افراد هم به سمت مهارت آموزی سوق داده شوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: خدمات حمایتی یکی از دستاوردهای بزرگ سازمان است که 17 هزار پرونده و 10 هزار نفر تحت پوشش آن هستند.
قدمی با اشاره به اینکه امسال 350 نفر قبولی دانشگاه بدون سهمیه داشتیم، گفت: علاوه بر این موضوع 3 درصد سهمیه برای معلولان در نظر گرفته شده است که آموزش و پرورش آن را لحاظ کرده است.
وی درباره بودجه سال 98 گفت: بودجه سال بعد 135 میلیارد تومان است که البته این میزان برای ما کافی نیست چرا که برخی هزینهها مانند سرویس ایاب و ذهاب حدود 30 تا 70 درصد افزایش یافته است.
90 میلیارد تومان، اعتبار لازم برای سرویس ایاب و ذهاب رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: با توجه به هزینهها برای سرویس ایاب و ذهاب حدود 90 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
قدمی درباره ساماندهی مدارس اوتیسم با اشاره به اینکه حدود 2800 دانش آموز اوتیسم داریم، گفت: سیاست ما این است تا برای هر منطقه یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه اوتیسم داشته باشیم.
وی افزود: تربیت نیروی انسانی برای حوزه اوتیسم کامل نیست و دانشگاهها توان کافی ندارند, سازمان خود وارد عمل شده است علاوه بر آن در حوزه تولید محتوا دانشگاه کاری انجام نداد.
در 22 استان مدارس خاص داریم رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به وضعیت مدارس اوتیسم دخترانه گفت: سعی میکنیم در شهرهای بزرگ جداسازی انجام شود و اکنون در 22 استان مدارس خاص داریم و دانش آموزان اوتیستیک در 9 استان باقی مانده مشغول تحصیل در مدارس عادی یا خاص هستند که این موضوع متناسب با ضریب هوشی دانش آموز است.
قدمی درباره مقابله با آسیبهای اجتماعی در دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: ابتدا باید آموزشهای لازم برای جلوگیری از ازدواجهای فامیلی و انجام آزمایشهای غربالگری مورد توجه قرار گیرد و آسیبهایی مانند حمایت افراطی، طرد افراطی مورد توجه قرار گیرد، البته اکنون 252 هزار خانواده آموزش دیدند که 30 هزار نفر آن را پدران تشکیل میدهند.
آمار جمعیت دانشآموزان با نیازهای ویژه داخل کشور صحیح نیست وی درباره آمار جمعیت دانشآموزان با نیازهای ویژه گفت: حدود 3 درصد افراد جامعه آسیب دیده ذهنی هستند و 6 دهم ناشنوا و حدود یک درصد اختلالات عاطفی دارند؛ اطلاعات فعلی از دانش آموزان براساس خود اظهاری خانوادههاست بنابراین آمارهای داخل کشور صحیح نیست و براساس نرم جهانی جمعیت باید دو برابر باشد، اما در داخل کشور هیچ بچهای نیست که ما شناسایی نکنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: حدود 300 تا 350 نفر ورودی از طریق دانشگاه فرهنگیان هر ساله به کلاسهای درس میروند.
قدمی درباره تغییر عنوان سازمان گفت: برای تغییر عنوان سازمان باید از طریق مجلس وارد عمل شویم و این کار را از طریق معاونت حقوقی دولت پیگیری میکنیم و امیدواریم این اقدام به گونهای باشد که از مارک زدن دست برداریم.
وی درباره فضای مدارس و آموزشهای فراگیر بیان کرد: بیش از دوسوم قبولیهای دانشگاهی در مدارس عادی بودند چراکه تحصیل در مدارس عادی اعتماد به نفس را افزایش میدهد، فضای طبیعی منطقی برای تعامل وجود دارد، بنابراین رویکرد به سمت آموزش فراگیر است، اما در معلم رابط دچار مشکل هستیم و محتوای آموزشی برای معلمان عادی در نظر گرفتیم علاوه بر آن سیستمی تحت عنوان مدرسه پشتیبان و پذیرا طراحی کردیم و در دانشگاه فرهنگیان 8 واحد درسی برای معلمان در نظر گرفتیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تعامل با دانشگاهها گفت: در این زمینه در برگزاری همایشها تعاملاتی داریم تا مشکلاتی از قبیل مشکلات دانش آموزان دیرآموزان رفع شود.
قدمی اظهار کرد: در برخی از شهرستانها به دلیل محدودیت جمعیت که حداقل باید 25 نفر وجود داشته باشد، این شرایط وجود دارد.
وی درباره رسیدگی به بیماران «ای بی» گفت: انواع مختلف بیماری خاص وجود دارد، اما طبق اساسنامه فقط هفت گروه تحت پوشش ما هستند، ولی در آموزش و پرورش اکنون این کار توسط دفتر سلامت ساماندهی وجود میشود.
انتهای پیام/