رشد 4 برابری تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی پس از انقلاب
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی، رشد بیش از ۴ برابری، تعداد رشتههای تحصیلات تکمیلی رشد حدود ۳ برابری، تعداد دانشجویان علوم پزشکی رشد تقریبی ۵ برابری و تعداد اعضای هیات علمی رشد حدود ۷ برابری داشته است.
تبسم مهر - در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی، رشد بیش از 4 برابری، تعداد رشتههای تحصیلات تکمیلی رشد حدود 3 برابری، تعداد دانشجویان علوم پزشکی رشد تقریبی 5 برابری و تعداد اعضای هیات علمی رشد حدود 7 برابری داشته است.
- اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا ؛ معاونت آموزشی وزارت بهداشت همزمان با فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اهم اقدامات این معاونت را در زمینه رشد شاخصهای آموزشی، راهاندازی رشتههای جدید و کارآمد و توسعه مراکز آموزشی اعلام کرد.
نظام آموزش عالی سلامت کشور دارای 10 مقطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و MBA، MPH، دکتری عمومی، دکتری تخصصی، دکتر تخصصی پژوهشی، دکتری تخصصی پزشکی بالینی، دکتری فوق تخصصی پزشکی بالینی، دکتری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی و برنامههای تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی است.
همچنین رشتههای تحصیلی نیز در دو بخش تحصیلات پایه (Undergraduate) و تکمیلی(Postgraduate) طبقه بندی شده که مشتمل بر 43 رشته در مقاطع پایه و 305 رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی است؛ در چند سال اخیر در راستای اهداف و سیاستهای اسناد بالادستی کشور در وزارت بهداشت، رشد و توسعه در زمینه رشتههای تحصیلی صورت گرفته است.
براساس این گزارش، در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی، رشد بیش از 4 برابری، تعداد رشتههای تحصیلات تکمیلی رشد حدود 3 برابری، تعداد دانشجویان علوم پزشکی رشد تقریبی 5 برابری و تعداد اعضای هیات علمی به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه آموزش عــالی گروههای پزشکی و پیراپزشکی رشد حدود 7 برابری داشته است.
بنابر این گزارش، راهاندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، راهاندازی سامانه واژهشناسی تحول آموزش، راهاندازی تخصص پزشک خانواده، راهاندازی مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای و تصویب دورههای متعدد آموزش مهارتی و اعتباربخشی و تصویب مراکز مختلفی در مناطق آمایشی توسط این مرکز، راهاندازی پردیسهای خودگردان، راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، توسعه دانشکدههای مجازی دانشگاههای علوم پزشکی کشور و مجازیسازی برنامههای آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی، راهاندازی سامانه Education IRAN به منظور معرفی ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش علوم پزشکی از جمله اهم اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای توسعه نظام آموزش عالی سلامت کشور در دهههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
معاونت آموزشی وزارت بهداشت همچنین با توسعه و ساماندهی قطبهای علمی حوزه علوم پزشکی کشور، توسعه 180 انجمن علمی گروه پزشکی در کشور، توسعه رشته مقاطع نوین تحصیلی با تاکید بر علوم بین رشتهای، توسعه آموزش مداوم جامعه پزشکی و اعتباربخشی مراکز آموزش مداوم با تدوین مجموعه برنامههای مدون آموزش مداوم جامعه پزشکی، توسعه آموزش طب سنتی مبتنی بر شواهد در راستای پاسخگویی به یک نیاز بومی، توسعه موسسات آموزشی و پژوهشی بر مبنای نیاز مناطق آمایشی کشور، توسعه مراکز آموزش مهارتهای بالینی و توسعه کلینیکهای ویژه آموزشی در بیمارستانها و توسعه بیمارستان هایآموزشی جامع زنان، گامی دیگر در مسیر ارتقای شاخصهای نظام آموزش سلامت کشور برداشته است.
انتشار مجله طب و تزکیه با نگاه ویژه به تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیز از جمله اقدامات این معاونت بوده است.
همچنین معاونت آموزشی وزارت بهداشت با برگزاری المپیادهای دانشجویی به صورت سالیانه با محوریت مباحث نوین علوم پزشکی، برگزاری جشنواره مطهری به صورت سالیانه با محوریت تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، برگزاری آزمونهای معتبر بین المللی در کشور و استقرار، راه اندازی و استفاده از کارپوشه الکترونیک رشتههای تخصصی بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز از دیگر اقدامات مهم این معاونت در مسیر اعتلای دانش علوم پزشکی بوده است.
براساس این گزارش، تدوین نقشه راه حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت دانشگاههای نسل سوم و طراحی پایلوت استقرار دانشگاههای نسل سوم در 2 منطقه آمایشی کشور، تدوین شاخصها و چهارچوبهای دانشگاه هزاره سوم، تدوین سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در افق 1404، تدوین الگوی نوین بهرهمندی از خدمات متخصصان بالینی، استقرار سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت و تشکیل 10 منطقه آمایشی از مهمترین دستاوردهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت در دهههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در راه ارتقای شاخصهای نظام عالی سلامت بوده است.
انتهای پیام/