پروژه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی خبرگزاری ایرنا/ هادی غفاری(3)
آدم هایی مثل من خیلی قوی هستند که دق نمیکنند
سیاسی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- حجت الاسلام هادی غفاری از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی میگوید: به من با ۹ متر عمامه مینویسند عدم احراز صلاحیت به پنج دلیل. یک عدم التزام عملی به اسلام؛ یعنی من مسلمان نیستم. آدم هایی مثل من خیلی قوی هستند که دق نمیکنند. من نظام را قبول دارم و به آن وفادارم اما به اصلاح اعتقاد دارم به همین دلیل یک اصلاح طلب هستم.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- حجت الاسلام هادی غفاری از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی میگوید: به من با 9 متر عمامه مینویسند عدم احراز صلاحیت به پنج دلیل. یک عدم التزام عملی به اسلام؛ یعنی من مسلمان نیستم. آدم هایی مثل من خیلی قوی هستند که دق نمیکنند. من نظام را قبول دارم و به آن وفادارم اما به اصلاح اعتقاد دارم به همین دلیل یک اصلاح طلب هستم.
به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ حجت الاسلام هادی غفاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده مردم در سه دوره نخست مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و در انتخابات مجلس چهارم، پنجم و هفتم رد صلاحیت شد. او هم اکنون در موسسه فرهنگی و تبلیغاتی الهادی(ع) به کارهای فرهنگی میپردازد.
حجت الاسلام غفاری در بخش سوم گفت وگوی خود با «پروژه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی خبرگزاری ایرنا» به آسیب شناسی کشور بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.
- متن گفت وگو با وی را در ادامه میخوانیم:
**ایرنا: در نخستین انتخابات ریاست جمهوری ایران، جامعه روحانیت مبارز از ابوالحسن بنی صدر حمایت کرد. شما هم به او رای دادید؟
***غفاری: من از بنی صدر حمایت نکردم. آن زمان جلال الدین فارسی روشنفکر بدرد بخور بود که من هم به او اعتقاد داشتم اما متاسفانه شبهه ای به نام افغانی بودن داشت که او را کنار زدند و حسن حبیبی به جای او آمد که من هم به او رای داد اما در مورد جامعه روحانیت پرسیدید ضبط خود را خاموش کنید تا بگویم! برای من پرونده درست نکنند!
**ایرنا: به نظر شما چرا افرادی مانند شما و دیگر مبارزان با رژیم پهلوی مخالفت میکردند و اصلاً اینکه چرا انقلاب کردید؟
***غفاری: ما قبل از انقلاب میدانیم که چرا انقلاب کردیم؟ حداقل انسانهای هم سن و سال من زمان رژیم پهلوی را به خوبی درک کردند و من هم در متن حوادث بودم و پدر و مادرم و پدر برزگ هایم بخشی از این متن بوده اند. بنابراین من حق دارم درباره آن چیزی که دیده ام اظهار نظر کنم. ما 2 حرف اساسی داشتیم و برای آن انقلاب کردیم و آن 2 حرف بازتاب واقعیتهای موجود زمان محمدرضا پهلوی بود. آن دوره 2 مشکل بزرگ به نام استبداد داخلی و استعمار خارجی وجود داشت. استبداد داخلی یعنی اینکه ما حق تعیین سرنوشت داخلی خودمان را نداشتیم نه رای تاثیرگذار بود و نه اظهار نظر ها. از پایینترین رتبه تا بالاترین رتبهها مستبد بودند و این استبداد بر کل شریانهای اجتماعی حاکم بود. به لحاظ استعمار خارجی هم کشورهای مختلف مانند انگلیس و آمریکا بر کل سرنوشت ما مسلط بودند و حتی ما صنایع وابسته داشتیم.
**ایرنا: به لحاظ وابستگی صنایع وضعیت تا به امروز تغییری کرده است؟
***غفاری: ما هنوز هم در صنایع وابسته هستیم و انشالله که از این وابستگی رهایی پیدا کنیم. وقتی که فرانسه در خودرو با ما همکاری نمیکند تولید خودرو پژو در کشور ما متوقف میشود؟ چرا این اتفاق میافتد مگر ما چیزی از ژاپن و آلمان کم داریم؟
**ایرنا: متناسب با استبداد و استعمار چه جایگزینی داشتید؟
***غفاری: متناسب با اینها استقلال در برابر استعمار قرار گرفت و آزادی در برابر استبداد بود و بازتاب و محصول بیرونی این 2 جمهوری اسلامی بود که جمهوری همان حق دخالت مردم در سرنوشت خودشان است که امام خمینی(ره) هم در سخنرانی بهشت زهرا به آن اشاره کرد و فرمودند من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین میکنم و آیت الله سیستانی به عنوان مرجع تقلید هم فتوا داده اند که مشروعیت حکومت امروز از صندوق رای بیرون میآید.
**ایرنا: آیا این اتفاق امروز افتاده است و راهکار شما چیست؟
***غفاری: امروز ما باید بررسی کنیم که آیا واقعاً به مردم اعتقاد داریم؟ آیا به استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی فکر میکنیم؟ امام(ره) بارها فرمودند که نیروهای مفید انقلاب را طرد نکنید اما متاسفانه ما داریم این کار را انجام میدهیم. به من به با 9 متر عمامه شورای نگهبان مینویسد عدم احراز صلاحیت به پنج دلیل. یک عدم التزام عملی به اسلام؛ یعنی من مسلمان نیستم آدم هایی مثل من خیلی قوی هستند که دق نمیکنند اما چه کنم که نظامی است که آن را قبول دارم و به آن وفادارم و به اصلاح نظام اعتقاد دارم به همین دلیل من یک اصلاح طلب هستم.
**ایرنا: ارزیابی شما از وضعیت امروز مردم چیست؟
***غفاری: من مشکلات مردم را میدانم و آن را لمس میکنم با مردم زندگی میکنم و بدون هیچ نگهبان و محافظی در درون مردم هستم. ما باید بداینم که لیاقت مردم بیش از آن چیزی است که برای آنها رقم خورده است. ما باید باور کنیم که در شان این مردم نیست که در صفهای طولانی خرید گوشت باشند من امروز صبح که صحنههای حضور مردم برای تهیه گوشت را دیدم احساس حقارت کردم. ما کشور فقیری نیستیم اینقدر دروغ نگوییم و بی آبی را بزرگ نکنیم به اندازه خودمان آب و زمین داریم. اگر اجازه بدهیم انسانهای مفید در حکومت و حاکمیت باشند میتوانند کشور را به زیبایی اداره کنند. قدرت ما کمتر از ژاپن و آلمانیها نیست و وطن پرستی ما کمتر از دیگر کشورها نیست پس میتوانیم به شرط اینکه دست از دروگری برداریم کشور را بسیار زیباتر از آنها اداره کنیم اما امروز داریم نیروهای اصیل خود را درو میکنیم اگر دست از این کار برداریم از ما وفادارتر برای این نظام پیدا نمیشود.
**ایرنا: به عقیده شما ما چگونه میتوانیم جایگاه خود را در دنیا حفظ کنیم و نحوه برخورد ما باید چگونه باشد؟
***غفاری: اگر بتوانیم در دنیا متانت خود را حفظ کنیم جایگاه خوبی خواهیم داشت اما مشکل ما این است که میخواهیم با دنیا با زبان خشن صحبت کنیم. امروز خشونت در دنیا جایگاهی ندارد. نمیگویم وادادگی. عده ای عوام فریبی میکنند. وقتی میگویم خشونت نه عده ای خیال میکنند تسلیم. نه تسلیم نمیشویم بلکه باید با زبان نرم با دنیا صحبت کنیم. مگر اسلام با خشونت صحبت میکند. الان ما در دنیا تا حدودی تندرو تلقی میشویم در صورتی که میتوانیم ادبیات خود را اصلاح کنیم اگر عده ای اجازه بدهند میتوانیم با دنیا با زبان نرم صحبت کنیم. لازم نیست به خودمان عنوان واداده اطلاق کنیم. عده ای از امام جمعهها میگویند اینها میخواهند با آمریکا ارتباط داشته باشند. نه آقا ما دنبال ارتباط با آمریکا نیستیم ما میخواهیم فحش ندهیم، ما میخواهیم مودب و با ادبیات نرم صحبت کنیم. قرآن با صراحت میفرماید حرف مخالف و دشمنت را به آن چه که زیباتر است پاسخ بده. بنابراین امروز ما این ادبیات را رها کرده ایم و میخواهیم با دنیا به زبان زور صحبت کنیم که این هم جواب نمیدهد. هر وقت که با دنیا خوب برخورد کردیم بدون اینکه تسلیم شویم میتوانیم موفق باشیم. شاید عده ای که این مصاحبه را میخوانند بگویند هادی غفاری جا زده است. من جا نمیزنم، من همان چریک 50 سال قبل و مقاوم هستم اما زمان و مکان به من یاد داده است که با زبان خشن نمیتوان سخن حق را در دل مردم جای داد.
**ایرنا: دیدگاه شما در خصوص نحوه برخورد با مردم برای کارهای فرهنگی چیست؟
***غفاری: از قول حجت الاسلام ناصر نقویان میگویم که گفت با تو سری نمیتوان ملتی را به حجاب پایبند کرد ما باید توی سر مردم را عوض کنیم که این هم با کار فرهنگی امکان پذیر است در حالی که تغییر یک ملت با روش نظامی امکان ندارد. مگر رضاخان توانست به زور حجاب را سر خواهر و مادر من بردارد ما هم نمیتوانیم. باید فرهنگ این مردم را تقویت کرد. بنابراین با باتوم، شلاق، مشت و لگد نمیتوان هیچ کشوری را اداره کرد اما با منطق به خصوص دین میتوان این کار را انجام داد. میتوان با مردم با زبان نرم صحبت کرد. به جای اینکه چهره خشن به خود بگیریم و در فضاهای مجازی ما را مسخره کنند نه ادا در بیارویم که بگویند آقایون فیلم بازی میکنند و به ما حکیم گریان بگویند.
**ایرنا: من نام افرادی را ذکر میکنم شما دیدگاه خود را در مورد آنها بگویید.
**ایرنا: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی.
***غفاری: مردی برای تمام فصول.
**ایرنا: میرحسین موسوی.
***غفاری: مظلومی که جز افتخار ایران را نمیخواست.
**ایرنا: سیدمحمد خاتمی.
***غفاری: اندیشمندی که با مهربانی با مردم سخن میگفت.
**ایرنا: حجت الاسلام مهدی کروبی.
***غفاری: مدافع جدی مردم و حقوق آنها.
**محمود احمدی نژاد.
***غفاری: یک پوپولیست به تمام معنی.
**ایرنا: ابوالحسن بنی صدر.
***غفاری: دارای کیش شخصیت بالا. جز خودش هیچ فردی را قبول نداشت.
گفت وگو از: مهدی احمدی
پژوهشم9370**9131
انتهای پیام /*