بزرگنمایی:
عملکرد صادراتی محصولات عمده صنایع تبدیلی در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام شد.
در
شش ماهه نخست سال جاری تراز تجاری 10 محصول عمده صنایع تبدیلی منفی 20 بوده
و این در حالی است که هشت مورد از این محصولات دارای تراز تجاری مثبت و دو
مورد دارای تراز تجاری منفی بودهاند. انواع کمپوت و کنسرو،
ربگوجهفرنگی، خمیرهای غذایی، ماکارونی و خمیرمایع، انواع کنسانتره و
آبمیوه، محصولات خوراکی گوناگون، آب معدنی و آشامیدنی، قند و شکر و
فرآوردههای آن و نیز نوشیدنیها در شش ماهه نخست سال جاری دارای تراز
تجاری مثبت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودند و در این بین روغنهای نباتی
و اسانسها و عرقیات تراز تجاری منفی داشتهاند.
مشکلات توسعه صادرات محصولات صنایع تبدیلی
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، اهم مشکلات
توسعه صادرات محصولات صنایع تبدیلی شامل افزایش تعرفه ورود کامیونها و
ترانزیت محصول و نیز ممنوعیت ورود برخی از محصولات به بازار عراق، زمانبر
بودن ورود موقت مواد اولیه برای تولید محصولات تولیدی – صادراتی صنایع
غذایی به دلیل عدم به موقع تخصیص ارز، کپیسازی شرکتهای کوچک و غیرمعتبر
از برندهای معتبر، عدم دستیابی شرکتهای ایرانی به اطلاعات بازارهای جهانی و
نیاز به همکاری تخصصی رایزنان بازرگانی، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات
صنایع تبدیلی به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه و در نتیجه کاهش توان
رقابتی در بازارهای جهانی، عدم برنامهریزی و حضور فعال صادرکنندگان در
نمایشگاههای خارج از کشور به دلیل بالا رفتن هزینه مشارکت و مشکلات در اخذ
تسهیلات بانکی ارزان بوده است.
علل اصلی کاهش صادرات رب گوجهفرنگی
اما علل اصلی کاهش صادرات رب گوجهفرنگی، پایین بودن راندمان
تولید این محصول به دلیل کاهش سطح زیر کشت ربگوجه ناشی از نوسانات آب و
هوایی (خشکسالی) در سال جاری، بالا بودن قیمت تمام شده تولید ناشی از
مشکلات مربوط به تدارک محصول گوجهفرنگی، ابهام در نحوه برگشت ارز حاصل از
صادرات و نیز نبود امکانات لجستیکی کافی در امر صادرات بوده است.
علل اصلی کاهش صادرات اسانس و عرقیات
در مورد علل اصلی کاهش صادرات اسانس و عرقیات نیز باید
خاطرنشان کرد که بالا بودن هزینه تولید، ضعف سیستم حمل و نقل، دریافت
تسهیلات بانکی با نرخ بالا، خام فروشی از سوی واحدهای صنعتی و صنفی و
واحدهای غیرمعتبر، عدم استفاده از تکنولوژی نوین در فرآوری عرقیات و
داروهای گیاهی، عدم وجود برندهای قوی صادراتی، حضور کمرنگ شرکتهای تخصصی
مدیریت صادرات، حضور جزیرهای در بازارهای بینالمللی، عدم تمایل به
استفاده از برند مشترک و لزوم مراقبت سیاسی از بازارهای همسایه، از جمله
دلایل کاهش صادرات اسانس و عرقیات بوده است.
در ذیل جدول مربوط به وضعیت تراز تجاری محصولات عمده صنایع تبدیلی که به صورت اختصاصی در اختیار قرار گرفته، آمده است:
در ذیل همچنین جدول مربوط به عملکرد صادرات محصولات عمده
صنایع تبدیلی در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته آمده
است:
تبسم مهر به نقل از ایسنا